zap group mishpati logo

10 סימני אזהרה לרשלנות רפואית בטיפולי שינים

ממחסור בסייעת ועד אי מתן הסברים: קשה לגלות לבד אם הטיפול שניתן במרפאת השיניים היה רשלני. הנה כמה סימני אזהרה שייתנו לכם אינדיקציות לכך

21.05.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
10 סימני אזהרה לרשלנות רפואית בטיפולי שינים

1. רופא השיניים נתבע בעבר על רשלנות רפואית

אם אתם מחפשים רופא שיניים, הדבר הראשון שכדאי לכם לעשות הוא לחפש עליו המלצות, להיוועץ עם קרובי משפחה וחברים. ערכו חיפוש בגוגל וברשתות החברתיות, ונסו לאתר ביקורת שונות על אותו רופא שיניים שאתם חושבים לגשת אליו לטיפול, תביעות רשלנות שהוגשו נגדו או פסקי דין בעניינו. התרחקו מצרות לפני שהן מתרחשות.

במפגש הראשון עם רופא השיניים פקחו עיניים, ושימו לב אם הוא עובד עם סייעת, דבר שהוא מחויב לו על פי תקנות משרד הבריאות

2. במרפאה של הרופא לא עובדת סייעת כפי הנדרש

מצאתם רופא שיניים? נהדר. במפגש הראשון איתו פקחו עיניים, ושימו לב אם הוא עובד עם סייעת, דבר שהוא מחויב לו על פי תקנות משרד הבריאות - אגף לבריאות השן. בדקו גם אם המרפאה וסביבתה נקייה, אם הרופא לובש בגדים נקיים, והציוד שלו סטרילי. לעניין זה יש גם חשיבות מכרעת בטיפול בכם.

לרופא אמנם אין חובה להיות מבוטח בפוליסת אחריות מקצועית, אבל אתם כמטופלים תהיו הרבה יותר שקטים, אם תדעו שבמקרה של רשלנות תוכלו לקבל פיצוי מהיר ויעיל מחברת הביטוח

3. לרופא אין ביטוח אחריות מקצועית

לרופא אמנם אין חובה להיות מבוטח בפוליסת אחריות מקצועית, אבל אתם כמטופלים תהיו הרבה יותר שקטים, אם תדעו שבמקרה של רשלנות תוכלו לקבל פיצוי מהיר ויעיל מחברת הביטוח. הרופא עלול להירתע מלהשיב לכם אם יש לו ביטוח, נסו לברר זאת בעדינות ולחפש תשובות. 

4. היחס של רופא השיניים למטופלים לא נעים

כאשר אתם מגיעים למרפאת השיניים, בחנו את התנהגות הרופא למטופלים. אם הוא כעוס או לחוץ, זו אינדיקציה לא טובה. על יחס אי אפשר לתבוע, אבל זה עשוי להיות סימן מבשר רעות לעתיד.

כבר בתחילת הדרך הוא אמור לחייב אתכם למלא שאלון בריאות ולחתום עליו. בשאלון תידרשו להשיב אם אתם סובלים ממחלות כלשהן, אם אושפזתם לאחרונה ועוד

5. בתחילת הטיפול לא ניתן לכם שאלון בריאות

הגעתם לרופא? כבר בתחילת הדרך הוא אמור לחייב אתכם למלא שאלון בריאות ולחתום עליו. בשאלון תידרשו להשיב אם אתם סובלים ממחלות כלשהן, אם אושפזתם לאחרונה ועוד. זאת כדי למנוע מצב שבו תהיינה לכם תופעות לוואי בעת ביצוע הטיפול ע"י הרופא, לדוגמא: הרופא יזריק לכם למשל זריקת אלחוש, שיכולה להשפיע עליכם באופן לא רצוי. נושא העישון, שיכול למנוע את הצלחת הטיפול בין היתר כאשר מדובר בטיפולים כירורגיים של השתלת שתלים. נושא נוסף, מחלת הסוכרת, אשר רופא השיניים צריך לדעת עליה האם היא מאוזנת או לא.

הרופא חייב לספק לכם בתחילת הטיפול תכנית טיפולים ראשונית. התכנית חייבת להיות מסודרת ולעגן את כל הטיפולים שתצטרכו לעבור

6. בתחילת הטיפול לא סוכמה אתכם תכנית טיפולים

הרופא חייב לספק לכם בתחילת הטיפול תכנית טיפולים ראשונית. התכנית חייבת להיות מסודרת ולעגן את כל הטיפולים שתצטרכו לעבור. לדוגמה: אם אתם זקוקים לכמות של 6 שתלים בלסת העליונה, ועל אותם שתלים יונח גשר חרסינה, אזי רופא השיניים חייב לציין את אותה כמות ואת ביצוע גשר ע"ג השתלים בתוכנית הטיפול. לחילופין, אם אתם זקוקים לשתלים בלסת העליונה, כאשר לפני ביצוע השתלים על רופא השיניים לבצע השתלת עצם או הרמת סינוס, הדבר חייב להיות מצוין בתכנית הטיפולים.

הרופא חייב להחתים אתכם על טופס הסכמה מדעת, שבו תצהירו על הסכמה להליך הכירורגי/ פולשני. הטופס חייב להיות ייעודי לטיפול עצמו, אחרת הוא כמעט חסר ערך

7. הרופא מחתים אתכם על הסכמה מדעת ברגע האחרון

לפני ביצוע כל פעולה רפואית כירורגית/ פולשנית, הרופא חייב להסביר לכם את כל הסיכונים, הסיכויים ותופעות הלוואי הכרוכים בהליך וכן את האפשריות האחרות הקמות לכם. בנוסף, חייב הרופא להחתים אתכם על טופס הסכמה מדעת, שבו תצהירו על הסכמה להליך הכירורגי/ פולשני. הטופס חייב להיות ייעודי לטיפול עצמו, אחרת הוא כמעט חסר ערך.
יודגש, כי החתמה על טופס הסכמה מדעת לא יכולה להתבצע ברגע האחרון כאשר החולה לחוץ ולא פועל בשיקול דעת. המטרה: לאפשר לו שהות מספקת כדי לבחון חלופות להליך ולהתייעץ.

הרופא צריך להסביר למטופל איזו פעולה הוא מבצע כדי שיבין מהי פרוגנוזת השיניים שלו

8. רופא השיניים לא מספק לכם הסברים בזמן ההליך

לעניין מתן ההסברים למטופל יש חשיבות מכרעת לא רק לפני ההליך הרפואי, אלא גם במהלכו. הרופא צריך להסביר למטופל איזו פעולה הוא מבצע כדי שיבין מהי פרוגנוזת השיניים שלו. לעיתים תכנית הטיפול בחולה משתנה תוך כדי טיפול, וכמובן שצריך להסביר זאת למטופל.

אם יש שינוי כלשהו בטיפול, על הרופא לעדכן את המטופל בכך לפני שהוא מבצע אותו ולהחתים אותו על טופס נוסף של הסכמה מדעת להליך

9. בוצע שינוי בטיפול ולא נדרשתם לחתום על עוד טופס הסכמה

במהלך הטיפול חשוב שהמטופל יהיה עם אצבע על הדופק, ויידע מה הפעולה שמבוצעת בו. אם יש שינוי כלשהו בטיפול, על הרופא לעדכן את המטופל בכך לפני שהוא מבצע אותו ולהחתים אותו על טופס נוסף של הסכמה מדעת להליך. לדוגמה: אם בכוונת הרופא להוסיף עוד שתל, שלא מופיע בתכנית הטיפולים הראשונית, הוא חייב ליידע את המטופל על כך ולהחתים אותו על הסכמה נוספת. 

10. אתם מנוזלים, סובלים מדלקות או חווים ריח רע מהפה והאף

עליכם להיות רגישים למצב הרפואי שלכם לאחר ביצוע הליך כירורגי אצל רופא שיניים, למשל: שתל ש"נדד" לסינוס, לאחר שחדר לתוכו. אם אתם מנוזלים, או חווים ריח רע מהפה והאף אתם סובלים מדלקות או מזיהומים כאלה ואחרים, ייתכן שהגוף שלכם מאותת לכם שהוא טופל בצורה לא נכונה. נסו להיות רגישים לסימני אזהרה אלה.

דוגמא לרשלנות: שתלים הונחו בצורה לא נכונה וכתרי החרסינה החלו להישבר. התיק נסגר בפשרה, והמטופל קיבל פיצוי שהסתכם בכ- 170 אלף שקלים

דוגמאות לרשלנות רפואית בטיפולי שיניים

מטופל שהשתלים הונחו בפיו בצורה לא נכונה - אותו מקרה נגע לחולה בשנות השישים לחייו, שיוצג על ידי הח"מ. הרופא סיפק לחולה תכנית טיפולים לביצוע 10 שתלים בלסת העליונה, שעליהם היו אמורים להרכיב גשר חרסינה לכל אורך הלסת. בפועל השתלים הונחו בצורה לא נכונה וכתרי החרסינה החלו להישבר. לבסוף התיק נסגר בפשרה, והמטופל קיבל פיצוי שהסתכם בכ- 170 אלף שקלים.

חולה שסבלה מטיפול אורתודנטי לא נכון - אותו מקרה נגע לקטינה (שיוצגה על ידי הח"מ) והגיעה לאורתודנט לצורך טיפול יישור שיניים. במהלך הפגישה העריך הרופא שהטיפול בה יימשך כשנה, אולם בפועל הוא לא הסתיים גם לאחר 5 שנים, מה שגרם לקטינה לאבד אמון ברופא ולנטוש את הטיפול. ההליך מול חברת הביטוח של הרופא הסתיים בפשרה שכללה פיצוי של 25 אלף שקלים. 

מטופלת שסבלה מכאבים לאחר טיפול שורש - מקרה זה נגע לחולה כבת 55, שבוצעו לה טיפולי שורש בשתיים משיניה, זאת מבלי שחתמה על טופס הסכמה לביצוע טיפול שיניים. זמן מה לאחר מכן, היא החלה לסבול מכאבים באחת השיניים ומהפרשה מוגלתית. הסתבר שבעקבות טיפול השורש הלקוי, נגרמו לאשה זיהומים, מה שגרם לאיבוד השן. גם תיק זה הסתיים בפשרה ובתשלום פיצוי של 44 אלף שקלים.

לסיכום, לפני שאתם מגיעים לרופא שיניים כדאי שתערכו עליו "תחקיר" קטן: בדקו אם הוגשו נגדו תביעות רשלנות, ואם הועלו נגדו טענות ברשת. 

לפני הטיפול עצמו, ודאו כי סביבת המרפאה נקייה, שישנה סייעת ושאתם מבינים מה מטרת ההליך ומה מבצע רופא השיניים. במקרה שבו אתם חוששים כי היתה רשלנות רפואית בטיפול, התייעצו עם עורך דין מיומן הבקי בנושא, ושיש לו מומחיות בתביעות הנוגעות לטיפולי שיניים.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים