zap group mishpati logo

עו"ד אמיר ברכה - "עורך דין, פסיכולוג ואוזן קשבת"

"הסניגור של הכיתה" הפך לעו"ד פלילי: עו"ד אמיר ברכה מספר בראיון אישי על המניעים שהובילו אותו לעיסוק בפלילים ועל הרגעים המרתקים בעבודה

מאת: רינה פטילון ומערכת zap משפטי
18.06.18
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
עו"ד אמיר ברכה - "עורך דין, פסיכולוג ואוזן קשבת"

עו"ד אמיר ברכה, מה תוכל לספר לנו על הבחירה שלך ללמוד משפטים? 

"מגיל מאוד צעיר, הייתי וכחן. הכירו אותי כ'סניגור של הכיתה' - אותו תלמיד שקופץ בראש ומנהל דו שיח מול המערכת. ההכרה שאני רוצה ללמוד משפטים הבשילה אצלי סופית כשהייתי בתיכון על רקע שחרורו של הרב עוזי משולם מבית הסוהר, שנודע בשל ההתבצרות החמושה שהנהיג במסגרת מאבקו לחשיפת פרשת ילדי תימן. זו פרשה שמשפחתי דנה בה בהרחבה - ומצאתי את עצמי נמשך לנושא ובולע בצמא כל כתבה או ידיעה ואף מעבר לכך. היה לי חשוב להבין מה הוא עשה, ומה מייחסים לו. העובדה שהוא נתפס בציבור הישראלי כדמות שלילית, בעוד שאנו הכרנו אותו בבית כדמות חיובית - ריתקה אותי".

כשהתחלתי ללמוד - לא ייעדתי את עצמי לתחום מסוים. במהלך הלימודים, פגשתי את ד"ר שחר אלדר, מרצה למשפט פלילי, והוא החדיר בי את המשיכה לתחום זה

האם ידעת מלכתחילה כי תתמחה בפלילים?

"כשהתחלתי ללמוד - לא ייעדתי את עצמי לתחום מסוים. במהלך הלימודים, פגשתי את ד"ר שחר אלדר, מרצה למשפט פלילי, שבעצם מהשיעור הראשון בדיני עונשין ובראיות החדיר בי את המשיכה לתחום זה. ניהלתי אתו שיחות רבות. עד היום אנו בקשר טוב".

אני מאמין שהתחום הפלילי מזקק את מהות העבודה של עריכת הדין. זהו תחום שדורש מעורך הדין עומק מחשבתי ויצירתיות

מה אתה אוהב בתחום הפלילי?

"אני מאמין שהתחום הפלילי מזקק את מהות העבודה של עריכת הדין. זהו תחום שדורש מעורך הדין עומק מחשבתי ויצירתיות. על עורך הדין לבחון את חומר הראיות בעין ביקורתית, לצלול לעומק הנושא, ובהמשך כליטיגטור, לטעון  באופן רהוט  ולשכנע את בית המשפט בצדקת טענותיו - ופעמים רבות גם להציל חיים של חפים מפשע, שנקלעו לסיטואציות מורכבות. אני מרגיש שאני לוחם למען הצדק".

חקירת עדים במשפט היא תורה שלמה שמאפשרת לך - כשאתה שולט בה - להשיג מהעד את מה שאתה רוצה לשמוע

מה אתה הכי אוהב בעבודה?

"כאמור, אני אוהב לרדת לנבכי תיק - ולמצוא בו את הפרצות. אני מאוד אוהב דיוני הוכחות. חקירת עדים במשפט היא תורה שלמה שמאפשרת לך - כשאתה שולט בה - להשיג מהעד את מה שאתה רוצה לשמוע. זה מצב מורכב, מאתגר ומעניין".

אני לא מעוניין או רוצה לייצג נאשמים בעבירות ביטחון וטרור

האם יש תיק שאף פעם לא תסכים לטפל בו?

"אני שומע פעמים רבות טענות כנגד עורכי דין פליליים, שעושים את עבודתם "ומגנים על פושעים" וזאת למרות שבישראל הדמוקרטית בשנת 2018, כל בנאדם - גם אדם שעשה מעשים חמורים ביותר - זכאי לייצוג משפטי. יחד עם זאת ברור, שלכל עו"ד יש את 'גבולות הגזרה' שלו. אני לא מעוניין או רוצה לייצג נאשמים בעבירות ביטחון וטרור".

לצערי, המגמה היא הפוכה - כיום הנאשם הוא זה שצריך להוכיח את חפותו; ולא המדינה היא זו שצריכה להוכיח את אשמתו

מה הכי מעצבן אותך בעבודה?

"למשפט הפלילי יש חוקים מאוד ברורים. כדי להרשיע אדם, צריך להציג אסופת ראיות במידה שתוכיח למעלה מכל ספק סביר, שהנאשם המדובר הוא זה שביצע את העבירה. לצערי, המגמה היא הפוכה - כיום הנאשם הוא זה שצריך להוכיח את חפותו; ולא המדינה צריכה להוכיח את אשמתו. זה מרגיז אותי ברמה האישית וגם מדאיג אותי". 

הדבר הזה הביא עימו מספר רעות חולות כאשר ביניהן ניתן למצוא את תופעת תלונות השווא במסגרת הליכי גירושין. כאשר בן/בת זוג מעוניין להשיא רווחים בהליכי הגירושין הוא מתלונן כנגד הצד השני כי לכאורה הוא נקט כנגדו או כנגד הילדים המשותפים באלימות פיזית, מילולית ואפילו מינית.

רעה חולה נוספת היא העובדה כי לעיתים רבות כאשר בוחנים את הסיכוי לזיכוי הנאשם למול הסיכון בניהול המשפט ובהרשעה – הנאשם יבחר לעיתים להודות באישומים קלים יותר מאלה המיוחסים לו בכתב האישום, וזאת גם כאשר הוא דבק לחלוטין בחפותו. 

האם יש לך חרטות מקצועיות?

"לא. אני אוהב את מה שאני עושה ואני עושה את מה שאני אוהב".

מהו הדימוי שלך בקרב הקולגות?

"שלמה המלך אומר במשלי "יהללך זר ולא פיך..." אבל אני רוצה להאמין כי לאור שנות הניסיון שצברתי, שיתופי הפעולה הרבים עם עורכי דין דגולים וידועים והעובדה שעבדתי שנים לא מעטות במשרד מוכר ובעל שם בניתי את השם שלי כעו"ד ישר, מקצועי וקולגיאלי".

אני מודאג מירידת הרמה המקצועית של עורכי הדין

מה דעתך על מצב המקצוע כיום?

"אני יודע שרבים מתלוננים שהשוק רווי בעורכי דין, אבל ישראל היא מדינה דמוקרטית שמתנהלת על פי חוקי השוק החופשי. בהתאם, כוחות השוק מסננים את מי שמגיע לתחום. אם אתה טוב במה שאתה עושה - אתה תצליח. הדבר רלוונטי לכל מקצוע - לא רק לעריכת דין". 

"יחד עם זאת, אני מודאג מירידת הרמה המקצועית. אני שומע רבות על עורכי דין שרק מסיימים את ההתמחות - ומיד פותחים משרד משלהם, מבלי שצברו ידע או ניסיון קודם. הדבר עלול לפגוע קודם כל בלקוחות". אפילו בתלמוד מתייחסים לסוגיית "שימוש תלמידי חכמים" דהיינו לימוד פרקטי באמצעות היצמדות לגדולים ולבעלי ניסיון ונקבע כי "גדול שימושה יותר מלימודה" ורבי מאיר במסכת ברכות אומר כי: "אפילו קרא ושנה (למד ושינן) ולא שימש תלמידי חכמים, הרי זה עם הארץ". הדברים מדברים בעד עצמם.

"אני עבדתי שש שנים כשכיר, לפני שפתחתי משרד עצמאי, מפני שידעתי שיש לי הרבה מה ללמוד - ידע פרקטי אמיתי, שלא נלמד בבתי הספר למשפטים, אלא באולמות בתי המשפט, בפגישות עם נציגי המאשימה, בפגישות עם לקוחות ובני משפחותיהם, בחדרי החקירות ואולמות המעצרים".

אם זומנתם לחקירה, למסור עדות, ואתם חוששים שהסתבכתם עם החוק, אל תתייעצו עם אמא או עם חבר, אלא פנו ישירות לעורך דין אשר מתמחה בדין הפלילי

מהי העצה הכי חשובה שאתה יכול לתת לקוראים של "זאפ משפטי"?

"למילים יש כוח. אמירה של אדם - כל אמירה - עלולה להיות משמעותית. אם זומנתם לחקירה, למסור עדות, ואתם חוששים שהסתבכתם עם החוק, אל תתייעצו עם אמא או עם חבר - אפילו כזה בעל ניסיון, אלא פנו ישירות לעורך דין אשר מתמחה בדין הפלילי. כל טעות יכולה להיות טעות פטאלית, לכל מילה שנאמרת  יש משקל רב אשר בעת פקודה יכולה להכריע את עניינכם לשבט או לחסד".

האם אתה יכול לתת לנו דוגמא?

"כן. לאחרונה טיפלתי בנאשם שאשתו הגישה נגדו תלונה על תקיפה. הוא ניגש לחקירה הראשונית לבד והסתבך עם החוקר, כשניסה להסביר לו שהוא לא תקף אותה, אלא רק הניח את ידו על כתפיה בתמימות. הנזק שהוא גרם לעצמו היה משמעותי, שכן הוגש כנגדו כתב אישום בגין תקיפת בת-זוג. לקח לנו זמן רב לפתור את עלילת השווא, שלא היתה מתרחשת - אילו היה נועץ בעורך דין אשר מכיר את התחום בטרם נחקר".

אלמלא הייתי עו"ד, הייתי איש מחשבים כנראה בתחום התכנות 

אילו לא היית עו"ד, באיזה מקצוע אחר היית עוסק?

"איש מחשבים כנראה בתחום התכנות - כל המשפחה שלי הוכוונה לתכנות מגיל צעיר שכן אבי ז"ל היה מהנדס ובעל בית תוכנה. אני מתעסק בתחום מגיל צעיר מאוד וכיום זה יותר הובי. בימים אלה אני עומד בפני סיום קורס סייבר מעמיק לצורך הרחבת הידע הטכני, ושילובו עם המקצועי שלי כעו"ד אשר פועל גם בתחום עבירות המחשב והסייבר".

אני מרגיש שאני עושה משהו טוב: אני עוזר לא רק לנאשם - אלא גם למשפחה של הנאשם

מה מניע אותך להמשיך ולפעול בתחום המשפט?

"אני מרגיש שאני עושה משהו טוב: אני עוזר לא רק לנאשם - אלא גם למשפחה של הנאשם. פעמים רבות, עיקר העבודה שלי היא להרגיע את בני המשפחה המודאגים או למצוא לנאשם את הטיפול המתאים, במסגרת המתאימה, שתעזור לו להשתקם ולצאת ממעגל הפשע". 

"נכון, בתחום הפלילי פוגשים פעמים רבות אנשים רעים. אבל חובה לזכור, כי אף אחד לא נולד רע/עבריין, זוהי דווקא מציאות החיים אליה הוא נולד ו/או אירועים שחווה שהפכו אותו לכזה. אני באופן אישי נתקלתי לא אחת באנשים שגדלו במציאות חיים קשה ביותר, כגון בחור בן 30 שכשהיה ילד בן 6 היה נדרש לרדת ב-4 בבוקר לגנוב לחמניה ושוקו כדי שיהיה לו אוכל לבית הספר. הוא סיפר לי שאמו הורתה לו לגנוב רק לחמניה אחת ושקית שוקו אחת. מדובר באנשים שהנורמליזציה פספסה אותם - ואני יודע שבתור עו"ד אני יכול לעזור להם משמעותית, לשנות את נתיב חייהם".

שאיפה לעתיד: להמשיך ולעזור לאנשים, להיות לצידם בשעת המצוקה הכי קשה שלהם 

שאיפה מקצועית לעתיד?

"קודם כל להמשיך ולהתפתח בפן המקצועי, ללמוד עוד וכל זאת על מנת להמשיך ולעזור לאנשים, להיות לצידם בשעת המצוקה הכי קשה שלהם, ולספק להם קודם כל אוזן קשבת, כתף, והכי חשוב שירות משפטי מקצועי טוב ככל הניתן.".

בשבתות, אני אוהב לבלות בחיק המשפחה שלי. תחביבים נוספים הינם קריאה ונגינה על גיטרה

כיצד אתה מבלה את זמנך הפנוי? תחביבים?

"אני אב לארבעה ילדים. לצערי עיקר נטל גידולם נופל על אשתי, שעזבה את לימודיה, לטובת ההתקדמות וההצלחה המקצועית שלי. היא העוגן שלי, ועומדת מאחורי גם כשאני מגיע מאוחר הביתה. זו הסיבה שבזמני הפנוי, בשבתות, אני אוהב לבלות בחיק המשפחה שלי. תחביבים נוספים הינם קריאה - בעיקר ספרי היסטוריה וביוגרפיות ונגינה על גיטרה".

 

* עו"ד אמיר ברכה (34) נשוי ואב לארבעה ילדים, מתגורר ברמת גן ומתמחה בתחום הפלילי. עו"ד ברכה למד משפטים לתואר ראשון במכללת קריית אונו במסלול למצוינים והמשיך ללימודי תואר שני בבר אילן (מסלול פלילי). 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • שחיתות בצמרת - מרים פיירברג בכותרות

    שחיתות בצמרת - מרים פיירברג בכותרות

    פרשת ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג, היא לא הראשונה, וסביר להניח שגם לא האחרונה בשרשרת פרשיות השחיתות של נבחרי ציבור. אריה דרעי, אהוד אולמרט, מאיר לחיאני וצבי בר, הם רק חלק קטן מנבחרי הציבור שהורשעו לאחרונה בגין עבירות שחיתות שונות
    5 דק'
  • אלימות במשפחה: סכנת חיים או תלונת שווא?

    אלימות במשפחה: סכנת חיים או תלונת שווא?

    חובה למנוע את הרצח הבא של אשה ע"י בן זוגה, אבל יש לתת את הדעת גם לגבי תופעה של ריבוי מעצרי שווא של גברים חפים מפשע בעקבות תלונות מגמתיות ושקריות. הפתרון: שימוש מוגבר בבדיקות פוליגרף
    8 דק'
  • הטיל את מימיו במקום ציבורי, וישלם קנס של 700 שקלים

    הטיל את מימיו במקום ציבורי, וישלם קנס של 700 שקלים

    כדאי להיזהר מעשיית צרכים במקום ציבורי. ביהמ"ש יוכל להרשיע אתכם בעבירה, ולגזור עליכם קנס. כך עולה מפסק דין שניתן באחרונה בנושא בביהמ"ש לעניינים מקומיים בבאר-שבע.
    2 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה