zap group mishpati logo

על מדרגות הרבנות?

העצה הרווחת לפיה מוטב לגבר לפתוח בהליכי גירושין בבית הדין הרבני, בעוד שלאשה מומלץ לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, עלולה לעיתים להתברר כעצת סרק בעלת השלכות כלכליות מכריעות

29.05.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
על מדרגות הרבנות?

אין זה סוד כי שיעור הגירושין כיום הינו גבוה מאוד, וישנם אף מחקרים המצביעים על כך כי כל זוג שלישי עתיד למצוא את עצמו על מדרגות הרבנות. למרות שרב המשותף למתגרשים, לא קיים "ספר הוראות אחיד" ולא בהכרח מומלץ להקשיב לעצות של קרובי משפחה וחברים, אשר חוו על בשרם סכסוך גירושין ובאמתחתם שלל "עצות" למתגרש הטרי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום בית דין רבני

כל גבר ששוקל פתיחת הליך גירושין קיבל, מן הסתם, עצה לפיה מוטב לו להקדים את אשתו ולפתוח בהליכי גירושין בבית הדין הרבני, בעוד שאשה במצב דומה קיבלה ודאי המלצה חמה להקדים את בן זוגה ולפתוח בהליכים בבית המשפט לענייני משפחה.

עצות והמלצות אלו אכן מוכיחות את עצמן לעיתים. אך במקרים אחרים ובנסיבות שונות, הן עלולות להתברר כעצות סרק אשר להן השלכות כלכליות מכריעות.

בית דין רבני או ביהמ"ש למשפחה?

בנסיבות מסוימות עדיף לאשה לפנות דווקא לבית הדין הרבני. כך למשל, כאשר לבני הזוג דירה משותפת שהבעל מעוניין למכור, בעוד שהאשה מבקשת לעכב את מכירתה. במקרה זה עדיף לאשה כי העניין ידון בבית הדין הרבני, אשר בסמכותו להעניק לה סעד כדוגמת "מדור ספציפי", היינו, המשך מגורים בדירה שבה הורגלה לגור. זאת, בניגוד לבית המשפט לענייני משפחה, שאינו מוסמך להעניק סעד זה ופעמים רבות יעדיף להורות על פירוק השיתוף בין הצדדים מוקדם ככל הניתן.

מנגד, עשוי בהחלט להווצר מצב בו עדיף לגבר כי דווקא בית המשפט ידון בעניין מזונות האשה, שכן קיימות נסיבות בהן בית הדין יחייב את הבעל בתשלום מזונות אשה, בעוד שבאותן נסיבות, בית המשפט לענייני משפחה ימנע מכך (או שיפסוק מזונות מינימאליים), מתוך מתן משקל לתום לבה של האשה, פוטנציאל ההשתכרות המוכח שלה, גילה הצעיר, הכשרתה, כישוריה, משך זמן הנישואין ועוד.

זאת ועוד: הגבר עשוי להעדיף לפנות דווקא לבית המשפט לענייני משפחה בנסיבות מסוימות, כאשר מרבית הרכוש רשום על שם האישה או כאשר האישה אוחזת בכתובה בסכום גבוה.

השוני בפסיקה של בתי המשפט לענייני משפחה, לעומת פסיקת בית הדין הרבני, גרם לתופעה המכונה "מרוץ סמכויות" - מצב בו כל אחד מבני הזוג מנסה להקדים את האחר בהגשת תביעות לערכאה הנוחה לו, בכדי להקנות לה את הסמכות לדון בעניין. עם זאת, לא בכל מקרה בו הגבר הקדים את האשה והגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני, יהיה בכך כדי להקנות לו יתרון כפי שפורט לעיל, מה גם שלא תמיד יהיה בכך כדי לשלול את סמכות בית המשפט לענייני משפחה.

הניסיון מלמד כי אין תיק גירושין אחד הזהה למשנהו. לכל מקרה יש לתפור את החליפה המתאימה עבורו ולבנות אסטרטגיה המותאמת להשגת המטרות הספציפיות של אותו מקרה.

משרד עורכי דין קרן זיו ושות' הינו משרד בוטיק המתמחה בתחום דיני המשפחה והירושה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים