zap group mishpati logo

הפטר חובות חלוט: כיצד להגיע לכך?

נקלעתם לחובות כבדים? הליך פשיטת רגל או הגעה להסדר נושים מוסכם, יאפשרו לכם לצאת לדרך חדשה, ללא חובות מן העבר. מה עליכם לעשות? מדריך

מאת: עו"ד אברהם בני, לוי את בני עו"ד
10.03.19
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
הפטר חובות חלוט: כיצד להגיע לכך?

הפטר חובות חלוט הוא תוצאת הליך פשיטת רגל בן ארבעה שלבים, הנמשך שנה וחצי עד שנתיים וחצי, תלוי בנסיבות; גם הסדר נושים שקיבל אישור של ביהמ"ש מסתיים בפטור של החייב משארית חובותיו. 
השלב הראשון הוא הגשת בקשה לפשיטת רגל; השלב השני הוא מתן צו כינוס וצו תשלומים; השלב השלישי הוא הכרזה על החייב כפושט רגל; והשלב הרביעי הוא מתן צו הפטר, לשארית החוב. 

בכתבה זו, נפרט את השלבים השונים של ההליך ולוחות הזמנים של כל אחד מהשלבים. נסביר מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני הכניסה להליך.

יש לכלול בבקשה לפשיטת רגל פירוט מלא ומדויק של הנסיבות שגרמו למבקש לצבור את חובותיו. בנוסף, על המבקש להראות כי החובות נצברו בתום לב, בשל הסתבכות כזו או אחרת, ולא בשל פעולת רמייה

מה כוללת הגשת הבקשה לפשיטת רגל? 

יש לכלול בבקשה פירוט מלא ומדויק של הנסיבות שגרמו למבקש לצבור את חובותיו. בנוסף, על המבקש להראות כי החובות נצברו בתום לב, בשל הסתבכות כזו או אחרת, ולא בשל פעולת רמייה. 
בנוסף, הבקשה צריכה לכלול פירוט מלא של ההכנסות החודשיות של החייב, רכוש שיש לחייב ופירוט מלא של כל הוצאותיו. כך, החייב מוכיח כי אין לו יכולת לפרוע את החוב וכי הוא פונה להליך בלית ברירה.

הבקשה מוגשת לכונס הרשמי. לאחר אישור הכונס, משלם החייב פיקדון בסך 1,600 שקלים ופונה לבית המשפט המחוזי, לפתיחת תיק. שבועיים עד חמישה שבועות לאחר מכן, ניתן צו כינוס נכסים ומתחיל השלב השני בהליך.

עם קבלת צו הכינוס, נקבע לחייב צו תשלומים חודשי, שהחייב משלם לקופת הכינוס. צו התשלומים מותאם ליכולת ההחזר של החייב

כיצד נמשך ההליך לאחר קבלת צו כינוס נכסים?

עם קבלת צו הכינוס, נקבע לחייב צו תשלומים חודשי, שהחייב משלם לקופת הכינוס. צו התשלומים מותאם ליכולת ההחזר של החייב. התשלום החודשי מתחלק בין כל נושי החייב, בהתאם לחלק היחסי של כל אחד מהם בחוב הכללי.

לאחר שניתן צו כינוס, ניתן לבטל מגבלות שונות שהוטלו על החייב קודם לכן, כגון: עיקולים על חשבון הבנק ועל השכר. השילוב בין הסרת המגבלות לבין החזר חודשי המתאים ליכולותיו, מאפשר לחייב להתנהל בצורה חופשית יותר, להתקיים בכבוד יחסי גם בעת תקופת החזר החובות ולהימנע מכניסה למעגל בעייתי של "עבודה בשחור". כך, החייב יכול בסופו של דבר "לצאת" מחובותיו.

עם מתן צו כינוס הנכסים, נקבע מראש גם תאריך לדיון בבקשה להכרזה על פשיטת רגל, 18 חודשים לאחר מתן הצו. במשך תקופה זה (18 חודשים) משלם החייב את צו התשלומים שנקבע לו, חודש בחודשו

האם ייתכן שבית המשפט יימנע מלהכריז על חייב כפושט רגל? 

עם מתן צו כינוס הנכסים, נקבע מראש גם תאריך לדיון בבקשה להכרזה על פשיטת רגל, 18 חודשים לאחר מתן הצו. במשך תקופה זה (18 חודשים) משלם החייב את צו התשלומים שנקבע לו, חודש בחודשו. רק אז, נכנסים לשלב השלישי של ההליך, ההכרזה עליו כפושט רגל.
אם חייב עומד בכל התנאים, צו התשלומים, הגשת דו"ח הוצאות והכנסות דו חודשי וכל פעולה אחרת שנדרשת ממנו - ולא פעל ברמאות או בחוסר תום לב, בדרך כלל ההכרזה תאושר. 

רק במקרים יוצאי דופן, שבהם יעלו טענות מצד המנהל המיוחד של ההליך, כי החייב לא פעל בתום לב, לא עמד בצו התשלומים או לא הגיש את הדו"חות שהיה עליו להגיש, ייתכן שבית המשפט לא יאשר את ההכרזה. 

מרגע שחייב הוכרז פושט רגל, הוא מנסה להגיע להסדר לגבי יתרת החוב שנותרה, לאחר צו התשלומים. ההסדר עשוי לכלול פירעון מיידי של 50%-70% מיתרת החוב, או קביעת תכנית פירעון חודשית

כיצד מגיעים להפטר חובות חלוט, לאחר ההכרזה על פשיטת רגל?

מרגע שחייב הוכרז פושט רגל, הוא מנסה להגיע להסדר לגבי יתרת החוב שנותרה, לאחר צו התשלומים. ההסדר עשוי לכלול פירעון מיידי של 50%-70% מיתרת החוב, או קביעת תכנית פירעון חודשית. 
במקרים רבים, הסדר החוב מוצג בבית המשפט ומאושר באותו דיון, שבו מוכרז החייב פושט רגל. אם הגיע להסדר עם הנושים, החייב מקבל כבר באותו יום הפטר מותנה משארית החוב.

אם נקבעה תכנית פירעון, במסגרת הסדר החוב, התכנית נמשכת בדרך כלל חצי שנה עד שנה. בסופה, החייב מקבל הפטר חובות חלוט, הקובע כי כל התיקים נגדו ייסגרו וכל חובותיו יימחקו, למעט חוב מזונות.  

כך, יכול החייב לצאת לדרך חדשה, אחרי הליך הנמשך שנה וחצי עד שנתיים וחצי, תלוי בגובה החוב, יכולת ההחזר וההסדר אליו הגיע החייב.

ב-5 השנים הראשונות, לאחר קבלת הפטר חובות חלוט, מוטלות על החייב מגבלות מסוימות, שמטרתן לוודא שהוא לא יחזור על טעויות העבר וכי לא ייכנס שוב לחובות

מהן המגבלות המוטלות על מי שאושר לו הפטר חובות חלוט?

ב-5 השנים הראשונות, לאחר קבלת הפטר חובות חלוט, מוטלות על החייב מגבלות מסוימות, שמטרתן לוודא שהוא לא יחזור על טעויות העבר וכי לא ייכנס שוב לחובות. כך, למשל, במסגרת מגבלות אלה, לא ניתן להקים חברה או עסק חדשים. מצד שני, ניתן להמשיך לנהל עסק קיים. 
כל המגבלות האחרות, כגון: עיקולים, צו עיכוב יציאה מהארץ וכו', מוסרות מהחייב. כך, החייב יוצא לדרך חדשה, מבלי שיהיו לו נושים שירדפו אחריו ויגבילו את פעילותו. 

ההליך אינו מתאים לכל אדם. במקרים רבים, עדיף לחייב שלא להיכנס להליך משפטי ממושך, אלא להמשיך לפעול לסגירת החוב מול ההוצאה לפועל או מול הנושים באופן ישיר

החלטתי ללכת להליך פשיטת רגל. מה עלי לעשות?

לפני כניסה להליך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין, שזהו תחום ההתמחות שלו. ההליך אינו מתאים לכל אדם. במקרים רבים, עדיף לחייב שלא להיכנס להליך משפטי ממושך, אלא להמשיך לפעול לסגירת החוב מול ההוצאה לפועל או מול הנושים באופן ישיר.

כך, לדוגמה: אדם שיש לו נכס יקר (כגון: נכס מקרקעין או ירושה שהוא יודע שהוא עומד לקבל בקרוב) - עדיף לו להימנע מכניסה להליך פשיטת רגל, מאחר שכל רכוש נוסף שיתקבל, עלול להיות ממומש לטובת פירעון חובותיו. 

לכן, לפני קבלת החלטה, כדאי לקבל ייעוץ מעורך דין בעל ניסיון בתחום, שיידע להעריך את האופציה הטובה ביותר, בהתאם למצב הכלכלי של החייב, הכנסותיו, רכושו, גובה החוב שלו, מספר הנושים וכו'.
עורך הדין ילווה אתכם לאורך כל ההליך, יידע כיצד לשאת ולתת מול הגורמים השונים, כדי להבטיח שצו התשלומים שייקבע לכם יהיה מינימלי, ידריך וייצג אתכם בבית המשפט.

בית המשפט קבע

לסיכום: כמובן, עדיף לא להיכנס לחובות מראש. מומלץ להתנהל באחריות. עם זאת, במקרה שנקלעתם לחובות, יש לדעת כיצד "לצאת" מכך בצורה הטובה ביותר. פשיטת רגל, המסתיימת בהסדר חובות חלוט, מהווה במקרים רבים דרך נבונה וטובה. 

* משרד עו"ד לוי-בני עוסק בפשיטות רגל, הפטר חובות והליכי הוצאה לפועל.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה