zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: חשוב להיערך מראש

הבריאות בסדר גמור, החיים מתנהלים על מי מנוחות: דווקא עכשיו, כדאי לחבר ייפוי כוח מתמשך, במסגרתו ניתן להיערך לשיבושים ולמנות מראש אנשים שאתם סומכים עליהם

14.04.19
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
ייפוי כוח מתמשך: חשוב להיערך מראש

לא נעים לחשוב על כך, אבל כל אחד מאיתנו עלול לאבד ביום מן הימים את צלילותו. כדי להיערך לכך, ולאפשר לאנשים להסדיר מבעוד מועד את העניינים האישיים וענייני הרכוש שלהם, בא לעולם הסדר חדש יחסית, המכונה ייפוי כוח מתמשך. מדובר בתיקון חקיקה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, המאפשר לנו לראשונה לקבוע כיצד יתנהלו חיינו, אם חלילה לא נהיה כשירים בעתיד לקבל החלטות בענייני רכושנו וגופנו.

הסיכון להתרחשות תאונה, אירוע מוחי, מחלות זקנה או כל דבר אחר שעלול לשלול מאתנו את כשירותנו הוא משהו שצריך להיערך אליו: ייפוי כוח מתמשך מאפשר לך לדאוג לזכויותיך, כאשר לא תהיה מסוגל עוד בעצמך לדאוג להן.

ייפוי כוח מתמשך מהווה תחליף עיקרי למינוי אפוטרופוס, ומאפשר לך לבחור כבר היום מרצון, ללא צורך בצו מביהמ"ש, מי יטפל בענייניך האישיים, הרפואיים והכלכליים

מה היחס בין ייפוי כוח מתמשך לבין מינוי אפוטרופוס?

ייפוי כוח מתמשך מהווה תחליף עיקרי למינוי אפוטרופוס, ומאפשר לך לבחור כבר היום מרצון, ללא צורך בצו מביהמ"ש, מי יטפל בענייניך האישיים, הרפואיים והכלכליים. כך, תוכל לבחור עוד היום מיופה כוח אשר יהיה מוסמך לפעול בשמך וע"פ הוראותיך, כאשר לא תוכל עוד לקבל או לבצע החלטות הנוגעות לעניינך.

החוק קובע מנגנון לחתימה על ייפוי כוח מתמשך, בפני עורך דין שעבר הסמכה לכך. החוק מחייב הפקדה של ייפוי הכוח במשרדי האפוטרופוס הכללי. ניתן לבצע הפקדה אלקטרונית. 

 ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה תכנון אישי, בבחירה אישית, לקבוע מראש מי ידאג לך בדרך שאתה היית רוצה, אילו יכולת להחליט בעצמך

מדוע מומלץ לכל אדם לחתום על ייפוי כוח מתמשך?

יש מספר סיבות התומכות בחתימה על ייפוי כוח מתמשך.

* כל אחד מאתנו, בכל גיל, עלול להיכנס למצב חוסר כשירות.

* הדבר עלול לקרות ברגע אחד, בהפתעה: תאונה, שבץ, סיבוך של ניתוח.

* ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה תכנון אישי, בבחירה אישית, לקבוע מראש מי ידאג לך בדרך שאתה היית רוצה, אילו יכולת להחליט בעצמך.

*  ניתן גם לקבוע מי יחליף את מיופה הכוח, במקרה הצורך. אפשר לקבוע מספר מיופי כוח שיפעלו במשותף עבורך. למשל: כל ילדיך.

* ייפוי כוח מתמשך בא במקום מינוי אפוטרופוס, שאת זהותו לא אנחנו קובעים, אם לא נסדיר זאת מראש.

* כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך תיקבע על פי רצונך בלבד.

* לא נדרש לפנות לבית משפט לקבלת צו. ייפוי הכוח אינו כפוף לאישור בדבר כשרות הממנה. יש למלא טופס מקוון שיופקד במרשם האפוטרופוס הכללי. 

* זהו אמצעי פחות מגביל, השומר באופן חוקי על כבודו, פרטיותו, רצונו ועצמאותו של הממנה.

עניינים אישיים כוללים גם עניינים רפואיים, אך ניתן לערוך "ייפוי כוח מתמשך רפואי" המתייחס לעניינים הבריאותיים בלבד

מה ניתן לכלול במסגרת ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים?

ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים מתייחס לרווחתו האישית של האדם, לצרכיו היומיומיים, למקום מגוריו, לבריאותו, לענייניו הגופניים, הנפשיים או החברתיים. עניינים אישיים כוללים גם עניינים רפואיים, אך ניתן לערוך "ייפוי כוח מתמשך רפואי" המתייחס לעניינים הבריאותיים בלבד.

ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש מתייחס לטיפול בכלל נכסיו והתחייבויותיו של האדם. הממנה יכול לקבוע קביעה כללית, לפיה מיופה הכוח הוא האדם המוסמך לקבל בשמו החלטות עתידיות ולהשאיר למיופה הכוח את שיקול הדעת לגבי תוכן ההחלטות

ומה בנוגע לייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש?

ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש מתייחס לטיפול בכלל נכסיו והתחייבויותיו של האדם. הממנה יכול לקבוע קביעה כללית, לפיה מיופה הכוח הוא האדם המוסמך לקבל בשמו החלטות עתידיות ולהשאיר למיופה הכוח את שיקול הדעת לגבי תוכן ההחלטות. בנוסף, הוא יכול לפרט הנחיות מפורטות: מה רצונו לגבי תוכן ההחלטות שיתקבלו בנושאים שונים. זאת, באמצעות קביעת "הנחיות מקדמיות".

מהי המשמעות של מינוי אנשים מיודעים או של מנגנון פיקוח?

הממנה רשאי לקבוע "אנשים מיודעים" שיקבלו מידע או דיווחים ממיופה הכוח על החלטות שקיבל או פעולות שביצע, או לקבוע כי האפוטרופוס הכללי יפקח על מיופה הכוח.

האדם המעניק ייפוי כוח על ענייניו ("הממנה") והאדם שיהיה מוסמך לקבל החלטות ולבצע אותן בשמו ("מיופה הכוח") חייבים להיות מעל גיל 18

איזה תנאים נוספים יש לקחת בחשבון?

 1. האדם המעניק ייפוי כוח על ענייניו ("הממנה") והאדם שיהיה מוסמך לקבל החלטות ולבצע אותן בשמו ("מיופה הכוח") חייבים להיות מעל גיל 18.

 2. הממנה יבחר (לרוב) במיופה כוח על סמך יחסי אמון וקרבה עמו (בן או בת זוג, הורים, ילדים) או בשל מומחיותו או ניסיונו המקצועי (לדוגמא: רואה חשבון או עורך דין).

 3. ייפוי כוח מתמשך ייערך וייחתם בפני עורך דין שאין לו עניין אישי בייפוי הכוח ואשר עבר הכשרה מקצועית מטעם האפוטרופוס הכללי.

 4. קיימת חובת הפקדה של ייפוי הכוח המתמשך, במרשם המנוהל על-ידי האפוטרופוס הכללי.

 5. יש פעולות מסוימות, המחייבות הסמכה מפורשת בייפוי הכוח (לדוגמא: מתן תרומות ומתנות בסכומים מסוימים) ופעולות מהותיות אחרות המחייבות קבלת אישור בית משפט (למשל עסקאות במקרקעין, מתן מתנות בסכומים מסוימים וכו').

החלטת בית המשפט

לסיכום: מומלץ לכל אדם לערוך בהקדם ייפוי כוח מתמשך, ובכך לדאוג לעתיד בטוח יותר לעצמו ולקרובים ללבו. ייפוי כוח מתמשך יאפשר שמירה על הזכויות שלו ומילוי הרצונות שלו, בשעה שלא יוכל לדאוג לעצמו.

 

* הערה: אין באמור לעיל כדי להוות תחליף ליעוץ משפטי ו/או כדי לחייב את הכותב בכל אחריות. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום.

 ** עו"ד, נוטריון ומגשרת מאיה בורוכוב, מוסמכת לעריכת ייפוי כוח מתמשך. בנוסף, עוסקת בדיני מקרקעין, דיני משפחה וגירושין, צוואות, ירושות ונזיקין בעקבות תאונות דרכים.

בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

עורכת דין, נוטריון ומגשרת, המספקת מגוון רחב של שירותים משפטיים בתחומי המשפט האזרחי. תחומי עיסוקה המרכזיים הינם: דיני מקרקעין, דיני משפחה וגירושין, צוואות וירושות ונזיקין בעקבות תאונות דרכים.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
בורוכוב מאיה משרד עו"ד, נוטריון ומגשרת

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה