zap group mishpati logo

7 דברים שחשוב לדעת על ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך מהפכני שמאפשר לכם להתכונן ליום שבו תאבדו את צלילותכם. איך עורכים ייפוי כוח מתמשך, ומה הוא כולל?

22.05.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
7 דברים שחשוב לדעת על ייפוי כוח מתמשך

חוששים מהיום שבו תאבדו את צלילותכם, ולא תוכלו לקבל החלטות באשר לגורלכם באופן עצמאי? בדיוק לשם כך, נועד ייפוי כוח מתמשך. זהו מסמך משפטי מהפכני, שמאפשר לכם למנות מיופה כוח מטעמכם, ולצייד אותו בסט ברור של הוראות כיצד לטפל בענייניכם.
אם קיבלתם את הרושם שמדובר בעניין פעוט, טעות בידיכם. מדובר בחידוש בעל משמעויות אדירות, המאפשר לכם לקחת את גורלכם בידכם, במקום להותירו בידי אפוטרופוס שיחליט עבורכם. מה זה אומר בפועל? הנה כמה דברים קריטיים שחשוב לדעת על הנושא. 

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך, המאפשר לכל אדם לקבוע כיצד ייראו חייו בעתיד, כאשר ייאבד את צלילותו, ולא יהיה מסוגל עוד לקבל החלטות

1. מהו ייפוי כוח מתמשך? 

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך, המאפשר לכל אדם לקבוע כיצד ייראו חייו בעתיד, כאשר ייאבד את צלילותו, ולא יהיה מסוגל עוד לקבל החלטות. מסמך זה מאפשר למנות מיופה כוח, שיפעל בשמו של אותו אדם בתחומים שונים הנוגעים לחייו. 
ניתן לשנות את ייפוי הכוח המתמשך, באמצעות הפקדה של ייפוי כוח חדש, או לבטלו בכל עת, אלא אם מי שהעניק את ייפוי הכוח לא הגביל מראש את האפשרות זאת. קיימות מספר עילות בחוק לביטולו של ייפוי הכוח המתמשך ולפקיעת תוקפו.

המנגנון של ייפוי כוח מתמשך מבוסס על אמון. לרוב ימונה כמיופה כוחו אדם קרוב, בין אם קרוב משפחה או ידיד

2. האם יש פיקוח שוטף על מיופה הכוח?

כן, אבל לא פיקוח הדוק. באופן עקרוני, המנגנון של ייפוי כוח מתמשך מבוסס על אמון. לרוב ימונה כמיופה כוחו אדם קרוב, בין אם קרוב משפחה או ידיד. לכן, בהסדר הקיים, לא נקבע פיקוח שוטף על מיופה הכוח, בדומה לזה שחל כיום על אפוטרופוסים.
עם זאת, קיימים מנגנוני פיקוח אחרים על מיופה הכוח: ההסדר נערך על ידי עורך דין; תנאי לכניסתו לתוקף הוא הפקדתו אצל האפוטרופוס הכללי; וניתן להגדיר בו מספר מיודעים, שאותם יידרש מיופה הכוח לעדכן על כניסתו של ייפוי הכוח לתוקף, ועל ביצוע פעולות נוספות. 

מיופה הכוח חייב להיות אדם מעל גיל 18 (לא תאגיד), שלא מונה לו אפוטרופוס ושלא הוכרז כפושט רגל

3. מי יכול להתמנות כמיופה כוח, ואיך הוא אמור לפעול?

מיופה הכוח חייב להיות אדם מעל גיל 18 (לא תאגיד), שלא מונה לו אפוטרופוס ושלא הוכרז כפושט רגל. בנוסף, לא ניתן למנות לתפקיד אדם שמספק למייפה הכוח שירותים בתשלום, למשל, עורך דין שבפניו נערך ייפוי הכוח או מי שמספק לו מגורים, טיפול רפואי וכו' כדי למנוע ניגוד עניינים.
בהתאם לנוסח החוק, מיופה כוח אמור לפעול אך ורק על פי רצון הממנה. כלומר, הוא לא מוסמך לבצע פעולות ללא הסמכה מפורשת של האדם הממנה, או אישור מפורש של בית המשפט.

ניתן למנות מספר מיופי כוח לאותו עניין או לעניינים שונים, ובפרט שייקבע האופן שבו יעבדו זה עם זה

4. האם ניתן למנות מספר מיופי כוח?

בהחלט כן. ניתן למנות מספר מיופי כוח לאותו עניין או לעניינים שונים, ובפרט שייקבע האופן שבו יעבדו זה עם זה. על מנת להבטיח המשכיות, מומלץ למנות מיופה כוח חלופי - למקרה שבו מיופה הכוח המקורי יילך לעולמו או לא יוכל למלא את תפקידו מסיבה כלשהי.

בכל הנוגע לעניינים רפואיים ניתן להתייחס בייפוי הכוח להעדפות מייפה הכוח באשר לאופן הטיפול בו

5. אילו נושאים יכולים להיכלל בייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך רחב שיכול לכלול נושאים שונים, מענייניו האישיים של מייפה הכוח (ובכלל זה, ענייניו הרפואיים) ועד ענייני הרכוש שלו. 

בכל הנוגע לעניינים אישיים, ייפוי הכוח המתמשך יכול לכלול למשל הוראות הנוגעות למזון וביגוד מועדף, שמירה על אורח חיים מסוים (למשל, להביע רצון להמשיך ללכת לבית כנסת פעם בשבוע או להופעת תיאטרון), מקום מגורים מועדף (להישאר בבית או לעבור לבית דיור מוגן) וכו'.

בכל הנוגע לענייני רכוש יכול ייפוי הכוח המתמשך לכלול הוראות הנוגעות למשל להמשך הטיפול בתיק ההשקעות של מייפה (למשל, הוא יכול להעדיף מניות על פני אגרות חוב); נדל"ן (אם למכור את הדירות שבבעלות מייפה הכוח או להשכירן, ואם להשכיר אז למי), ניהול חשבון הבנק ועוד. 
בכל הנוגע לעניינים רפואיים ניתן להתייחס בייפוי הכוח להעדפות מייפה הכוח באשר לאופן הטיפול בו. בין היתר, הוא יכול להביע את דעתו אם ברצונו לקבל תרופות מסוימות, להתאשפז, להיות מחובר למכשירים מאריכי חיים ועוד.

ייפוי כוח מתמשך נערך על ידי עורך דין, שעבר הסמכה מיוחדת. ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים בלבד ניתן לערוך בפני עורך דין, אך גם בפני בעל מקצוע טיפולי

6. איך עורכים ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך נערך על ידי עורך דין, שעבר הסמכה מיוחדת. ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים בלבד ניתן לערוך בפני עורך דין, אך גם בפני בעל מקצוע טיפולי. בנושאים ספציפיים הנוגעים לטיפול או אשפוז פסיכיאטרי יש לקבל הסבר ולחתום בפני פסיכיאטר.
החוק אוסר על עורך הדין שעורך את ייפוי הכוח המתמשך להיות בעל עניין אישי בו. על עורך הדין לקבל את הסכמתו המלאה של עורך ייפוי הכוח למהלך זה, ועליו לנסות לברר את רצונו האמיתי, ולהתרשם כי הוא מבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך.

לצד ייפוי הכוח המתמשך, ניתן לערוך מסמך נוסף, הכולל הנחיות מקדימות לביצועו. הנחיות אלה יסייעו להדריך את מיופה הכוח כיצד לפעול בענייניו השונים של מייפה הכוח. יצוין, כי כדי שייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף, יש להפקידו אצל האפוטרופוס הכללי.

החוק לא מאפשר למיופה הכוח לבדו לקבוע מתי ייפוי הכוח המתמשך יכנס לתוקף, כדי למנוע ניצול לרעה של הסיטואציה הרגישה

7. מתי ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף?

על פי נוסח חוק הכשרות המשפטית, ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף, כאשר הממנה "אינו מסוגל להבין עוד בדבר", כלומר כאשר הוא מאבד את צלילותו. הנקודה החשובה לעניין זה היא שמייפה הכוח עצמו הוא שקובע את התנאים לכניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף.
החוק לא מאפשר למיופה הכוח לבדו לקבוע מתי ייפוי הכוח המתמשך יכנס לתוקף, כדי למנוע ניצול לרעה של הסיטואציה הרגישה. כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך יכולה להיעשות בשיקול דעת משותף של מיופה הכוח ואדם קרוב נוסף או מספר אנשים (למשל, כמה בנים).

לאחר שמתקיימים התנאים לכניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך, נדרש מיופה הכוח למסור על כך הודעה לאפוטרופוס הכללי. מסירת הודעה זו היא תנאי לכניסתו לתוקף של המסמך.

קביעת בית המשפט

לסיכום, ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי מהפכני, שבמסגרתו יכול מייפה הכוח להתכונן ליום שבו ייאבד את צלילותו. במסגרת ייפוי הכוח המתמשך, ניתן לכלול הוראות הנוגעות לעניינים אישיים של מייפה הכוח, ובכלל זה לעניינים רפואיים, וכן להתייחס לענייניו הרכושיים.
בשל אופיו הרגיש של מסמך זה, יש לערוך אותו לאחר היוועצות מעמיקה עם עורך דין שלא רק עבר את ההסמכה הדרושה לצורך עריכתו, אלא הינו בעל ניסיון וראייה רחבה של מכלול הסוגיות המורכבות שטומן בחובו ייפוי הכוח המתמשך.  

 

* עו"ד ענבל כספי-גאון מתמחה בתחום דיני המשפחה, ובעלת הסמכה מיוחדת לערוך ייפוי כוח מתמשך.

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ענבל כספי – גאון – עורכת דין ומגשרת משפחתית מוסמכת

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה