zap group mishpati logo

הילד נתפס על סמים? יש תקווה לשיקום!

גישת הרשויות לטיפול בעבירות פליליות של קטינים כוללת שיקום וטיפול, תוך שאיפה להימנעות ככל הניתן מרישום פלילי. התגייסות המשפחה ותמיכה בילד חיונית מאוד דווקא בשעה זו

02.06.19
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
הילד נתפס על סמים? יש תקווה לשיקום!

ראשית, בואו נבהיר נקודה חשובה: סחר, החזקה או שימוש בסמים מכל סוג שהוא, הינם עבירה פלילית במדינת ישראל, ללא כל קשר לגיל העבריין, סוג הסם או נסיבות העבירה. כן, גם מי שמעשן ג'וינט שהועבר בין חברים (אף אם לא הוא הביא את הג'וינט) נחשב כמי שעובר על החוק.

יחד עם זאת, הנטייה כיום היא לתת הזדמנות למשתמשים נורמטיביים, שאינם מנהלים אורח חיים עברייני, למעט צריכה עצמית. הכוונה הכללית היא להימנע מהליך פלילי ואף מרישום פלילי, העלולים לפגוע בחייהם, בפרנסתם ובדימוי העצמי של משתמשים אלו.

הדבר בולט הרבה יותר במקרים בהם אלו שנתפסים בביצוע עבירות סמים הם דווקא בני נוער. הגישה לטיפול בהם אינה כוללת רק הימנעות מרישום פלילי, אלא גם צעדים אקטיביים - טיפוליים ושיקומיים - שמטרתם להוציא את הנער ממעגל הפשע, השימוש או הסחר בסמים והחזרתו למסלול חיים נורמטיבי. 

מקרה שקרה: סוכן סמוי של המשטרה, בעל חזות צעירה יחסית, הצטרף לדפי הפייסבוק עם פרופיל מזויף ותיאם עם עשרות בני נוער שונים עסקאות שונות לקניית ומכירת סמים. בסופו של דבר, בזכות עבודתו, הוגשו למעלה מ-30 כתבי אישום, רובם בעבירות סחר, נגד הנערים שהיו מעורבים בפרשה

אז כיצד עקרונות האכיפה האלו מיושמים בפועל בעבירות סמים בקרב קטינים?

נדגים את הדברים באמצעות דוגמה של  פרשה גדולה של סחר בסמים, שהתרחשה לפני מספר שנים באזור אשקלון ואשדוד. בפרשה היו מעורבים עשרות קטינים, מכיתה ט' עד לפני גיוס, שעסקו בסחר בסמים "קלים" - קנאביס ותוצריו. 

הסחר התנהל בצורה נאיבית למדי באמצעות, תאמינו או לא - דפי פייסבוק פומביים ופתוחים לכל! נערים שונים הציעו בדפי הפייסבוק את מרכולתם או הביעו את רצונם לרכוש סם. את התיאומים והרכישה עצמה, כבר עשו לאחר מכן באופן פרטי, במסנג'ר או בווטסאפ, אך הכל נעשה בצורה גלויה למדי, הניתנת למעקב פשוט.

סוכן סמוי של המשטרה, בעל חזות צעירה יחסית, הצטרף לדפי הפייסבוק עם פרופיל מזויף ותיאם עם עשרות בני נוער שונים עסקאות שונות לקניית ומכירת סמים. בסופו של דבר, בזכות עבודתו, הוגשו למעלה מ-30 כתבי אישום, רובם בעבירות סחר, נגד הנערים שהיו מעורבים בפרשה. אחד מהם, מהצעירים שבחבורה (בן כיתה ט'!), הגיע בעקבות זאת למשרד עו"ד מושיוב. 

בין הנער לבין הסוכן הסמוי נוצרו מספר התקשרויות, במסגרתן הנער קנה סמים מהסוכן והעביר אותם לצד שלישי. כך בוססה טענת הפרקליטות בנוגע לעבירת "סחר" בסמים

מה היה חלקו בפרשה של הצעיר שהוזכר?

בראש ובראשונה, יש לזכור כי הליך פלילי ורישום פלילי הם בעלי משמעות הרת גורל עבור כל אדם. הדברים משמעותיים אף הרבה יותר בנוגע לבני נוער, שחשבו שלא מדובר במשהו "גדול" במיוחד, וקנו סמים קלים לעצמם או בשביל חברים. כתב אישום ולאחר מכן הרשעה בפלילים עלולים לגרום פגיעה ממשית בעתידם, אולם הם לא הבינו את חומרת מצבם, ולא היו מודעים להשלכות רחוקות הטווח.

אותו צעיר מכיתה ט' הגיע מבית נורמטיבי, ללא שום עבר פלילי או קשר לעולם העברייני. הוא התחבר ל-2-3 ילדים אחרים מהשכבה שלו, שהעולם הזה היה מוכר להם יותר, והגיע בעקבותיהם למעורבות בפרשה, בגינה הוגש נגדו כתב אישום על עבירות סחר בסמים.

בין הנער לבין הסוכן הסמוי נוצרו מספר התקשרויות, במסגרתן הנער קנה סמים מהסוכן והעביר אותם לצד שלישי. כך בוססה טענת הפרקליטות בנוגע לעבירת "סחר" בסמים. מאחר שהיה מדובר במספר רכישות, כתב האישום המקורי כלל מספר סעיפים של סחר בסמים - סעיף אישום לכל מקרה רכישה.

מה היתה התגובה לאישום בעבירות הסחר בסמים?

לאחר עבודת מחקר דקדקנית בנוגע לחומר הראיות, הצליח משרד עוה"ד יאיר מושיוב לשכנע את התביעה גם לשנות את האישום לעבירה של תיווך בעסקת סם, במקום סחר; גם להפחית את מספר סעיפי האישום ולאחד אותם לסעיף אחד. וגם - בסופו של הליך ממושך, מייגע אך גם מוצלח טיפולית - שכנע את בית המשפט לשקול את אי הרשעת הנער, אם תסקיר המבחן (דו"ח סוקר של קצין המבחן המלווה) יהיה חיובי.

כדי להגדיר עבירה כעבירת "סחר" בסמים צריך, באופן כללי, להראות שהסוחר שולט בכל תנאי העסקה - הוא לא רק משיג את הסמים, אלא גם שולט בכמויות, קובע את המחיר ואת עיקר תנאי העסקה וכיו"ב

מה ההבדל בין עבירת סחר בסם לעבירת תיווך בעסקת סמים?

כדי להגדיר עבירה כעבירת "סחר" בסמים צריך, באופן כללי, להראות שהסוחר שולט בכל תנאי העסקה - הוא לא רק משיג את הסמים, אלא גם שולט בכמויות, קובע את המחיר ואת עיקר תנאי העסקה וכיו"ב.

לעומת זאת, בעבירת "תיווך" מבצע העבריין היכרות בין צד א' לצד ב', ששניהם בעלי עניין משותף, ומחבר ביניהם. עבירת תיווך נחשבת חמורה פחות, יחסית לעבירת סחר. גם הצעדים הפליליים הננקטים בגין תיווך פחות חמורים, יחסית לצעדים בגין סחר. 

משרד הח"מ הוכיח כי מדובר בעבירת תיווך, משום שהנער תיווך בין סוחר הסמים (הסוכן הסמוי) לבין צד ג' ו"רק" סייע בהעברת הכסף והסמים ביניהם, אך לא קנה, מכר או קיבל לידיו

כיצד השתכנעה הפרקליטות לשנות את האישום ולרכז את כל הסעיפים בסעיף אחד? 

ראשית, משרדו של הח"מ הראה באמצעות חומר הראיות, כי כל המקרים שבהם הנער היה מעורב התרחשו על פני פחות משבוע. לכן, כך שכנע - יש להתייחס אליהם כאל מקרה אחד, שהיו בו מספר פריטים, ולא כאל מספר אירועים נפרדים. כך, כתב האישום כלל סעיף אישום אחד, הגורר הרשעה אחת בלבד במקום ריבוי הרשעות. הדבר סייע גם לצמצם את עונשי התנאי שיקבע ביהמ"ש.

שנית, משרד הח"מ הוכיח כי מדובר בעבירת תיווך, משום שהנער תיווך בין סוחר הסמים (הסוכן הסמוי) לבין צד ג' ו"רק" סייע בהעברת הכסף והסמים ביניהם, אך לא קנה, מכר או קיבל לידיו.

ההסכם עם התביעה המשטרתית (באישור בית המשפט) היה כי רק אם תסקיר המבחן יהיה חיובי, הירתמות הנער ומשפחתו לטיפול תהיה ברורה ועקבית, והנער לא יסתבך שנית, אזי בית המשפט יימנע מהרשעה

אם הגישה כה שיקומית וסלחנית, מדוע צריך עו"ד כדי לסיים ללא הרשעה?

במקרים כאלה קיים יתרון בולט ומשמעותי לעו"ד מקצועי, אשר עוסק בתחום ומבין את צרכי המערכת, ציפיות בית המשפט והאחריות המוטלת על הקטין ומשפחתו. על אף הגישה השיקומית של המדינה, גם על קטין, נורמטיבי ככל שיהיה, להוכיח במעשים ברורים כי הוא עובר טיפול ושיקום, וכי הוא אינו חוזר לעולם העברייני, אלא למסלול חיים נורמטיבי. ההכוונה, הליווי, הדאגה והייצוג אל מול גורמי המערכת (בית המשפט, התביעה, שירות המבחן ועוד) מבוצעים על ידי איש המקצוע - עורך הדין, אשר בקיא בפרקטיקה ובמה נחוץ ומה לא.

במקרה המתואר, התהליך נמשך קרוב לשלוש שנים! ההסכם עם התביעה המשטרתית (באישור בית המשפט) היה כי רק אם תסקיר המבחן יהיה חיובי, הירתמות הנער ומשפחתו לטיפול תהיה ברורה ועקבית, והנער לא יסתבך שנית, אזי בית המשפט יימנע מהרשעה. 

לאור זאת, במהלך השנים הללו, השתתף הנער בעקביות במספר קבוצות טיפוליות, השלים שעות התנדבות בקהילה ועבר סדרה ארוכה של שיחות אישיות בשירות המבחן. המטרה של כל אלה היתה לבחון את הירתמותו הכנה והאמיתית לתהליך השיקום; וחשוב לא פחות, לבחון את הירתמות המשפחה. 

כלומר: המדינה אינה נוקטת גישה השיקומית כלאחר יד ובוודאי שלא כמובן מאליו. מצד שני, תסקיר חיובי ילמד על מחויבות הנער ומשפחתו ועתיד להוביל לאי הרשעה ומניעת כתם פלילי. נוסף על כך, ההסכם עם הפרקליטות קבע כי גם לאחר אי ההרשעה בבית המשפט, הנער יימצא במשך שנה בתקופת מבחן וכי המדינה תמשיך לעקוב אחר תהליך השיקום של הנער.

לא לסמים

לסיכום: המדינה מתייחסת, אמנם, בחומרה רבה לעבירות סמים שבוצעו על ידי קטינים, אך היא מאפשרת להם שיקום והימנעות מכתם פלילי, בכפוף לכך שהם הוכיחו באופן ברור וחד משמעי, כי הם חוזרים לדרך הישר.

* עו"ד יאיר מושיוב מתמחה בדין הפלילי ובדיני תעבורה.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יאיר מושיוב חברת עורכי דין - פלילי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה