zap group mishpati logo

הסדר טיעון בתעבורה: אל תוותרו על עו"ד

הסכמה על הסדר טיעון במשפט תעבורה כוללת יתרונות רבים: חסכון במשאבים, ודאות משפטית ואפשרות להקלה. עם זאת, חיוני להיעזר בייצוג עו"ד, כדי למנוע הפתעות בלתי נעימות

מאת: עו"ד ערן וייסמן
30.07.19
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
הסדר טיעון בתעבורה: אל תוותרו על עו"ד

בתיקי תעבורה, כמו בכל משפט פלילי, הנאשם יכול "לסיים עם העניין" דרך הסדר טיעון. רבים מהנהגים טועים לחשוב שאם עבירת התנועה בה הואשמו אינה חמורה, במקרה שגיליון ההרשעות שלהם נקי מכל רבב, הם יכולים בקלות להודות בעבירה ולצאת בלי עונש. זוהי טעות חמורה: הסדר טיעון הוא הליך משפטי מורכב, שכריתתו מחייבת ידע וניסיון. לכן, מומלץ לנהגים להגיע להסדר טיעון רק לאחר ייעוץ מעורך דין העוסק בדיני תעבורה. במאמר זה נעסוק בהסדרי טיעון.

הנאשם יכול לכפור בעובדות כתב האישום, מה שיגרור ניהול משפט; או להודות בעובדות כתב האישום, מה שיגרור הרשעה והטלת עונש. אפשרות שלישית פופולרית: הגעה להסדר טיעון עם התביעה

מהו הסדר טיעון?

הסדר טיעון הוא הסדר בין התביעה לבין ההגנה. בכל משפט פלילי, וכך גם במשפט תעבורה, מדינת ישראל מגישה כתב אישום כנגד הנאשם, בגין עבירות שביצע לכאורה. נציג המדינה, התובע, נדרש להוכיח מעל ספק סביר את הנטען בכתב האישום. 

כל משפט פלילי - וכך גם משפט תעבורה - מתחיל בהקראת כתב האישום: הנאשם מקבל הזמנה לדין. כשמגיע תורו, מוקרא בפניו כתב האישום. לאחר הקראת כתב אישום, על הנאשם להשיב לאישום. 

הנאשם יכול לכפור בעובדות כתב האישום, מה שיגרור ניהול משפט; או להודות בעובדות כתב האישום, מה שיגרור הרשעה והטלת עונש. אפשרות שלישית, מאוד פופולרית: הגעה להסדר טיעון עם התביעה, הכולל הסכמות מגוונות ומקבל תוקף של פסק דין, לאחר שבית המשפט אישר אותו.

סוג אחד של הסדר טיעון הוא כאשר נאשם בעבירת גרימת חבלה של ממש, הנחשבת לעבירה חמורה, מוכן להודות בעבירה פחותה יותר. כתב האישום יתוקן בהתאם

אילו הסכמות נכללות בהסדר הטיעון?

קיימים שני סוגים של הסדר טיעון. הסוג הראשון - כולל הסכמות לעניין עובדות כתב האישום והעבירות המיוחסות לנאשם; הסוג השני - כולל הסכמות בנוגע לכל הנ"ל וגם בנוגע לענישה.

כך, לדוגמא: נאשם המואשם בעבירת גרימת חבלה של ממש, הנחשבת עבירה חמורה, מוכן להודות בעבירה פחותה יותר. כתב האישום יתוקן בהתאם. בית המשפט יגזור את העונש, בהתייחסו לכתב האישום המתוקן. זהו הסוג הראשון של הסדרי הטיעון. לעומת זאת, בסוג השני, קיים "הסדר טיעון סגור". בהסדר מסוג זה, לא רק יופחתו העבירות ויתוקנו עובדות כתב האישום, אלא יעוגנו גם הסכמות לגבי הענישה. במצב זה, כשהצדדים מסכימים על העונשים שיוטלו על הנאשם, עשויה להיות הסכמה לגבי כל רכיבי הענישה. כך, למשל: הטלת קנס, תוך הסכמה לגבי שיעור הקנס; שלילת רישיון, תוך הסכמה לגבי תקופת השלילה וכו'. 

במקרים אחרים, נשאר שיקול דעת לבית המשפט: יש הסכמה לגבי רכיבי הענישה, אך לא לגבי חומרתם הענישה. כלומר, למשל: הסכמה על קנס, שלילת רישיון, מאסר על תנאי וכו' - מבלי לציין את שיעור או משך הזמן של הענישה. 

האם עדיף להגיע להסדר טיעון? מדוע?

בעוד האינטרס של התביעה ברור ונציגיה מסתייעים בהסדר הטיעון, לשם ייעול ההליך וחיסכון במשאבים, הרי שהאינטרס של הנהג לכאורה אינו ברור: הנהג ויתר מראש על זכותו להילחם על חפותו. עם זאת, נהגים רבים מבינים את היתרונות הברורים בהסדר טיעון.

למרות יתרונותיו של הסדר הטיעון, ההסדר עלול גם להוות מצב מסוכן, מעין מלכוד, עבור הנאשם, במיוחד עבור אדם המגיע למשפט התעבורה ללא ליווי משפטי

מהם היתרונות של הסדר טיעון בתיק תעבורה?

חיסכון במשאבים: ניהול משפט דורש משאבים כלכליים, פיזיים ורגשיים, ה"נחסכים" כאשר העניין נגמר במהרה בעזרת הסדר טיעון.

ודאות משפטית: נהג שמנהל משפט אינו יכול לנבא כיצד המשפט יסתיים ומה יהיו תוצאות המשפט והשלכותיו.

אפשרות להקלה: פעמים רבות, הסדר טיעון נחשב תוצאה מיטבית עבור הנאשם. הנהג אמנם נאלץ להודות בעבירות המיוחסות לו, אבל התמורה לכך בהחלט משתלמת: הקלה בעונש והגעה לתוצאות רצויות ואופטימליות בנסיבות העניין.

עם זאת, חשוב לציין כי למרות יתרונותיו של הסדר הטיעון, ההסדר עלול גם להוות מצב מסוכן, מעין מלכוד, עבור הנאשם, במיוחד עבור אדם המגיע למשפט התעבורה ללא ליווי משפטי. 

כדי ליהנות מיתרונות הסדר הטיעון ו"להשיג" הסדר טיעון מקל ומיטיב, הסדר הטיעון הטוב ביותר בנסיבות הקיימות, יש צורך שעורך דין המתמחה בענייני תעבורה ייצג את הנאשם, ינהל בשמו משא ומתן ויגיע עם התביעה להסדר המיוחל. 

רבים מהנאשמים בטוחים שעברם נקי מרבב. הם אינם לוקחים בחשבון את עבירות התנועה הישנות: אפילו עבירת חניה נרשמת במחשבי המשטרה ו"מעטרת" את הרישום הפלילי

מדוע כה חשוב להיות מיוצג על ידי עורך דין המתמחה בענייני תעבורה?

ידע מקצועי וניסיון: עורכי דין לענייני תעבורה הם היחידים בעלי הידע והניסיון הנחוצים לגבש אסטרטגיה משפטית מנצחת. יש להם יכולת שאין לנהג עצמו, גם אם הוא נאשם בעבירה קלה וגיליון ההרשעות שלו נקי. עורך דין לענייני תעבורה יידע "ללחוץ" על הכפתורים ולמצוא כשלים בחומרי החקירה שיביאו להקלה אופטימלית בענישה, וינהל משא ומתן מקצועי, מדויק ומהודק, כדי "להוציא" מהתובע הקלות אפשריות. 

מרחב הטעויות הגדול: נהג עלול להניח כי העבירה שלו פעוטה וכי גיליון ההרשעות שלו נקי. בהגיעו לבית המשפט, הוא יגלה כי טעה טעות גדולה. רבים מהנאשמים בטוחים שעברם נקי מרבב. הם אינם לוקחים בחשבון את עבירות התנועה הישנות: אפילו עבירת חניה נרשמת במחשבי המשטרה ו"מעטרת" את הרישום הפלילי. כמו כן, הנהגים אינם מכירים את מדיניות בית המשפט ועלולים לטעות, בהניחם שהעבירה בה הם מואשמים פעוטה, בעוד בית המשפט רואה בה עבירה חמורה, שיש להטיל בגינה עונש כבד. 

אפשרויות ההגנה: עורך דין לתעבורה יזמין את חומר החקירה ויוכל לזהות את כל החולשות והבעיות של התביעה, שיאפשרו לו להציג קו הגנתי חזק, שיעורר חשש בתובע. אם במסגרת ניהול המשא ומתן לקראת ההסדר, יתרשם התובע כי יש כשלים שימנעו הרשעה, הדבר יגדיל את מוכנותו לפשרה ולהקלה עם הנאשם.

השלכות הענישה: רבים מהנאשמים אינם יודעים שלעונש המוטל במשפט תעבורה עלולות להיות השלכות חמורות. הם אינם לוקחים בחשבון את תוצאות הרשעתם והענשתם. לצד העונשים הברורים, עלולים להיות עונשים "חבויים" נוספים, כגון: צורך בבחינת תיאוריה וטסט מחודשים ועוד. משפט תעבורה אינו משפט חסר ערך. אין לקוות לחסדי התביעה ולחסדי בית המשפט. יש להתכונן כראוי למשפט תעבורה, בפרט אם מדובר בנהג מקצועי שפרנסתו תלויה ברישיון הנהיגה שלו. 

כיבוד הסדר הטיעון: סיבה נוספת שבעטיה חשוב לקבל ייעוץ משפטי, לפני חתימה על הסדר טיעון עם התביעה במשפט תעבורה, נעוצה בעובדה שבית המשפט עלול שלא לכבד את הסדר הטיעון.

בית משפט לא יכבד הסדר טיעון, אם יתרשם כי נפל פגם בשיקולי התובע, שלקח בחשבון שיקולים זרים; ו/או כאשר הסדר הטיעון אינו סביר

באילו מקרים בית המשפט לא יכבד הסדר טיעון בין התביעה לנאשם?

מדובר במצב נדיר. בפועל, במרבית המקרים, בית המשפט יכבד את הסדר הטיעון בין הצדדים, אלא אם כן יש נסיבות חריגות, שיצדיקו את דחיית ההסדר. ככלל, בית משפט אינו חותמת גומי ואינו צד להסדר הטיעון. כל תפקידו, לאשר את ההסדר, אם מצא לנכון לעשות זאת. שיקול הדעת שנותר בידי בית המשפט הוא גורם חשוב, שיש לקחת בחשבון בעת כריתת ההסדר.

בית משפט לא יכבד הסדר טיעון, אם יתרשם כי נפל פגם בשיקולי התובע, שלקח בחשבון שיקולים זרים; ו/או כאשר הסדר הטיעון אינו סביר. כך, למשל, כשהעונש אינו ראוי וחורג בצורה בלתי סבירה מהרצוי בנסיבות העניין; או כאשר ההסדר פוגע באינטרס הציבורי; ו/או כאשר ההסדר אינו מנומק כראוי. 

לסיכום: הסדר טיעון מהווה דרך התמודדות פופולרית ויעילה, עבור נאשמים במשפט תעבורה. כדי ליהנות מיתרונותיו ולזכות בהסדר מקל ומיטיב ב"מחיר" נמוך יחסית, חשוב להגיע עם הכנה טובה למשא ומתן עם התביעה. ההכנה הנדרשת היא ייעוץ משפטי של עו"ד לענייני תעבורה. אל תוותרו על הייצוג המשפטי.

* עו"ד ערן וייסמן עוסק בתחום דיני התעבורה על כל היבטיו, לרבות: נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בפסילת רישיון ועוד. בנוסף, המשרד עוסק במשפט פלילי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה