zap group mishpati logo

הערכות שווי בתיקי גירושין: קלף מנצח של בני הזוג

במקרים רבים, כשלצדדים בהליך הגירושין יש הרבה נכסים, כדאי להם לבצע הערכת שווי לפני הדיון, כדי לקבוע מראש את המספרים שעליהם יסתמך בית המשפט

מאת: רו"ח עפר חןחן עפר, רו"ח
23.09.19
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
הערכות שווי בתיקי גירושין: קלף מנצח של בני הזוג

מאבק הגירושין הזה הסתמן כקרב "במשקל כבד". הבעל היה אחד מבעלי המניות הבולטים בחברה בשווי תיאורטי בסך כ- 60 מיליון שקלים, והוא ביקש לבצע הערכת שווי לנכסים שהוא ואשתו צברו במהלך חייהם המשותפים. המטרה: לנסות להעריך כיצד יחולק ביניהם הרכוש, לאחר שיתגרשו.

בעקבות הערכת השווי, נשם הבעל לרווחה. במקום להידרש ולחלוק עם האשה נכסים בשווי עשרות מיליוני שקלים, הוא נדרש לחלוק איתה סכום שעמד על פי הערכת השווי על 5 מיליון שקלים בלבד נטו, לאחר שנלקחו בחשבון היבטים שונים, לרבות הלוואות בנקאיות, חלוקה בין שותפים, חובות אישיים וכן כל היבטי המס הנדרשים בעת מימוש נכסים.

מאחר שחוות הדעת נכתבה באופן מאוזן לשני הצדדים, היא שימשה מאוחר יותר בסיס לאופן שבו חולקו הנכסים בפועל בין בני הזוג בבית המשפט. דוגמה זו ממחישה עד כמה חשוב לצדדים בתיקי גירושין, במיוחד כאשר יש להם נכסים רבים, לבצע הערכת שווי לנכסים עוד לפני תחילת הדיון.

כיצד מתבצעת עבודת האקטואר? תחילה, הוא נדרש להעריך את שווי הנכסים המוחשיים של בני הזוג, ובכלל זה נדל"ן, תוכניות חיסכון, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקרנות השתלמות

מקרנות פנסיה ועד מוניטין אישי

כאשר בני זוג מבקשים להתגרש, הם צריכים להתחלק בנכסים שצברו לאורך תקופת הנישואין המשותפת, בדרך של איזון משאבים.
בית המשפט שנדרש לדון בחלוקת הרכוש ממנה אקטואר מומחה מטעמו, המנסה להעריך את שווי הנכסים של בני הזוג, כדי שניתן יהיה לדון לאחר מכן באופן חלוקת הנכסים.
כיצד מתבצעת עבודת האקטואר? תחילה, הוא נדרש להעריך את שווי הנכסים המוחשיים של בני הזוג, ובכלל זה נדל"ן, תוכניות חיסכון, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקרנות השתלמות.
לאחר מכן, הוא עובר להעריך את שווי הנכסים הבלתי מוחשיים, הכוללים את שווי העסק של בני הזוג ואת המוניטין שצבר כל אחד מהם.
לאחר ביצוע הערכת השווי, ניתן לחלק את הנכסים המשותפים חצי - חצי, בין בני הזוג; או בכל דרך אחרת (למשל: כל אחד מבני הזוג ישמור על קרנות הפנסיה שלו וכו').

כדי להקטין את אלמנט חוסר הוודאות, כדאי לצדדים לבצע הערכת שווי עצמאית לנכסים שלהם, עוד לפני תחילת הדיון בבית המשפט

החשיבות של הערכת שווי עצמאית

לרוב, כאשר הצדדים תלויים בחוות דעתו הבלעדית של האקטואר הממונה מטעם בית המשפט, הם כוססים ציפורניים ואינם יודעים למה לצפות וכיצד יחושב שווי הנכסים שלהם.
מסיבה זו, כדי להקטין את אלמנט חוסר הוודאות, כדאי לצדדים לבצע הערכת שווי עצמאית לנכסים שלהם, עוד לפני תחילת הדיון בבית המשפט. המטרה: בראש ובראשונה, לקבל קריאת כיוון בנוגע למה שצפוי לכל אחד מבני הזוג מבחינת החלוקה.

"אני רק רוצה להתגרש ומוותר/ת על הכל", כך נשמע לעיתים מאחד מבני זוג העומדים לפני הליך גירושין. עם זאת, במקרה שלאחר ביצוע הערכת השווי, מגלה אותו בן זוג כי הוא עומד לוותר על מיליון שקלים אם יסכים לגירושין ללא תנאי, סביר להניח שהוא יהרהר בדברים פעם נוספת.

יש לצרף את הערכת השווי למסמכים המוגשים לבית המשפט. אם הערכת השווי ערוכה בצורה מדויקת ומנומקת, סביר להניח שהאקטואר המתמנה מטעם בית המשפט, וגם בית המשפט עצמו, לא יסטו באופן קיצוני מההערכה

לקבע מראש את עמדתך בבית המשפט

ביצוע הערכת שווי עצמאית, לפני הכניסה להליך הגירושין, מאפשרת למי מהצדדים שבוחר בכך להגיע לבית המשפט עם חוות דעת מוכנה, שבמידה רבה קובעת את "גבולות הגזרה" של הדיון בבית המשפט.
יש לצרף את הערכת השווי למסמכים המוגשים לבית המשפט. אם הערכת השווי ערוכה בצורה מדויקת ומנומקת, סביר להניח שהאקטואר המתמנה מטעם בית המשפט, וגם בית המשפט עצמו, לא יסטו באופן קיצוני מההערכה.
לחילופין, אם במקרה קיצון הערכת השווי של האקטואר שמינה בית המשפט תהיה שונה לחלוטין מההערכה שלכם, תוכלו לבקש למנות מומחה אחר, בטענה שהפער בין שתי הערכות השווי בלתי סביר ומחייב בדיקה נוספת.
עדיף לכל צד לנסות להשפיע מראש על הנרטיב של הדיון, והמספרים שבהם הוא יתמקד, במקום להיות תלוי בהערכת השווי שיבצע האקטואר מטעם בית המשפט. לאחר מעשה, קשה לשנות חוות דעת של אקטואר.

הערכת שווי שמבוצעת עבור אחד הצדדים בהליך גירושין, חייבת להיערך בצורה מאוזנת, כאילו הצד האחר לדיון הזמין אותה

גם הצד השני צריך להיות מרוצה

הערכת שווי שמבוצעת עבור אחד הצדדים בהליך גירושין, חייבת להיערך בצורה מאוזנת, כאילו הצד האחר לדיון הזמין אותה. בסופו של דבר, המטרה היא שחוות הדעת תכלול מספרים, שגם בן הזוג האחר יוכל "לחיות איתם", יחשוב שהם הגיוניים ושניתן יהיה להתקדם איתם.
פרט לשיפור סיכוייו של בן הזוג שמזמין את הערכת השווי, ההערכה חוסכת גם זמן רב והתדיינות מיותרת העלולה להימשך חודשים ארוכים. בנוסף, כפי שציינו קודם, נחסכת מהצדדים אי ודאות רבה, הנעוצה בהמתנה להערכת השווי של האקטואר, מטעם בית המשפט.

טיפ: יש לאסוף כמה שיותר נתונים וכמה שיותר מסמכים, ולספק אותם למבצע הערכת השווי

טיפים חשובים לפני הערכת שווי

ראשית, חשוב לבצע את הערכת השווי בשלב מוקדם ככל הניתן של ההליך המשפטי. זאת, כדי שניתן יהיה לקבע כבר בשלב ראשוני את המספרים שסביבם יתנהל הדיון.
שנית, יש לאסוף כמה שיותר נתונים וכמה שיותר מסמכים, ולספק אותם למבצע הערכת השווי. לעיתים, מתדיינים סבורים שהסתרת נתונים תביא להם לתוצאות טובות יותר, אך בדיוק ההיפך הוא הנכון: אי גילוי מסמכים עלול לגרום לנזק גדול לצד המסתיר.

הערכות שווי בתיקי גירושין: קלף מנצח של בני הזוג

לסיכום: ביצוע הערכת שווי בתיקי גירושין, לפני תחילת ההליך המשפטי, עשויה לחסוך זמן רב וכסף למתדיינים, ולשפר את הסיכויים שלהם להשיג תוצאות טובות יותר בהליך. בין היתר, הערכת שווי מאפשרת לקבוע מראש את המספרים שסביבם, פחות או יותר, יתנהל הדיון ועוזרת לפזר את ענני חוסר הוודאות.


* עפר חן הוא רואה חשבון ומגשר, המתמחה בהערכות שווי ואיזון משאבים בהליכי גירושין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים