zap group mishpati logo

ביטוח תלמידים: זכאות נרחבת במגוון מצבים

הילד נפצע בהפסקה בבית הספר, במשחק אחרי שעות הלימודים או בחופש הגדול? הורים, אל דאגה: בכל המקרים האלה יש כיסוי ביטוחי, גם אם הילד השתולל או התרשל

07.10.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ביטוח תלמידים: זכאות נרחבת במגוון מצבים

כשתלמיד בישראל נפצע בתאונה ונגרמת לו נכות זמנית, נכות קבועה, או שהוא חלילה מת - הוא זכאי לתשלום פיצויים (במקרה של מוות, כמובן, עיזבונו זכאי לפיצויים). סביב הזכאות לפיצויים והפעולות שיש לנקוט, כדי לזכות בפיצויים, מתעוררות שאלות רבות. במאמר זה נשיב בהרחבה על שאלות אלה.

באילו מקרים תלמיד שנפצע זכאי לפיצויים?

כל תלמיד שזכאי לחינוך חינם, זכאי לפיצויים בגין נזק שנגרם לו, בתנאי שהנזק נגרם כתוצאה מתאונה או פציעה, שאינה אחת מאלה: פעולת איבה (למשל: פיגוע טרור), תאונת עבודה או תאונת דרכים. תנאי נוסף הוא שהנזק שנגרם לתלמיד גרם לו לנכות זמנית, נכות קבועה, או חלילה מוות.

זכות התלמיד לפיצוי בגין נכות עקב פציעה או תאונה עומדת בכל ימות השנה וקיימת בכל אירוע. אין זה משנה היכן ומתי התרחשה התאונה. התלמיד מכוסה מבחינה ביטוחית, בכל מקום בו הוא נמצא

מיהם התלמידים שזכאים לחינוך חינם?

ילד מגיל 3 הלומד בגן ילדים וילד או נער הלומד בכיתה א' עד י"ב במוסד חינוכי מוכר.

גם כשהילד לן בביתו, נופל מהמיטה ונפגע, מגיעים לו פיצויים בגין הנכות שנגרמה לו. כך גם אם השתתף בימי החופשה במשחקי חברה בגן השכונתי, או נפגע כששהה אצל קרובי משפחה או חברים

האם יש חשיבות למקום התאונה או מועד התאונה?

לא. זכות התלמיד לפיצוי בגין נכות עקב פציעה או תאונה עומדת בכל ימות השנה וקיימת בכל אירוע. אין זה משנה היכן ומתי התרחשה התאונה. התלמיד מכוסה מבחינה ביטוחית, בכל מקום בו הוא נמצא ובכל פעילות.

האם יש להוכיח קשר בין הפעילות, במסגרתה נפצע התלמיד, לבין הפעילות החינוכית?

לא. תאונה שגורמת נזק לתלמיד - במקרה שאינה תאונת דרכים, תאונת עבודה או פעולת איבה - תזכה את הנפגע בפיצויים, בגין נכות שנגרמה לו, בין אם לתאונה יש קשר לפעילות המוסד החינוכי שהתלמיד לומד בו, ובין אם אין קשר. כלומר, גם כשהילד לן בביתו, נופל מהמיטה ונפגע, מגיעים לו פיצויים בגין הנכות שנגרמה לו. כך גם אם השתתף בימי החופשה במשחקי חברה בגן המשחקים השכונתי, או נפגע כששהה אצל קרובי משפחה או חברים וכו'. יש אינספור דוגמאות לפציעות תלמידים, המזכות בפיצויים, לרבות פציעה בחוג, במשחק כדורגל, בעת בילוי בפארק שעשועים, בעת רחצה בבריכה או בים ועוד.

חוק חינוך חובה קובע כי כל תלמיד הזכאי לחינוך חינם, חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות. ביטוח זה מקיף וכולל גם תאונות מחוץ לכותלי המוסד החינוכי.

מדוע תלמידים זוכים לכיסוי נרחב ולפיצוי בעת תאונה, גם אם אינה קשורה למוסד החינוכי?

סעיף 6 (ד1) לחוק לימוד חובה (הידוע גם בכינוי חוק חינוך חובה) קובע כי כל תלמיד הזכאי לחינוך חינם, חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות. ביטוח זה מקיף וכולל גם תאונות מחוץ לכותלי המוסד החינוכי.

מהו הכיסוי של ביטוח תאונות אישיות?

כל תאונה מכוסה בביטוח. תאונה מוגדרת כאירוע פיזי, חיצוני, גלוי לעין, בלתי צפוי, הגורם לנזק גופני, לבד מהמצבים המפורטים לעיל (תאונת דרכים, תאונת עבודה או פעולת איבה). במקרים בהם תאונה גרמה לנכות או חלילה מוות, ביטוח תאונות אישיות לתלמיד מקנה (בין היתר) זכאות לפיצויים. כדי לזכות בפיצויים יש לתבוע את חברת הביטוח.

זהו ביטוח מטעם רשות החינוך המקומית, שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך של התלמיד. ההורים נדרשים לשלם את דמי הפוליסה, כחלק מתשלומי הורים

האם לכל תלמיד בישראל יש ביטוח תאונות אישיות לתלמידים?

כן. זהו ביטוח מטעם רשות החינוך המקומית, שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך של התלמיד. ההורים נדרשים לשלם את דמי הפוליסה, כחלק מתשלומי הורים, הנגבים מהוריי התלמידים על פי חוק.

האם הביטוח מכסה גם הורה של התלמיד?

כן, אבל רק אם השתתף בפעילות המוסד החינוכי. כך, למשל: הורה מלווה בטיול או בן משפחה אחר (למשל: אח, סבא, בן דוד) שהוזמן ליטול חלק בפעילות רשמית של המוסד החינוכי בשטח המוסד או מחוצה לו (לדוגמה: מסיבת סיום, טיול וכו'). אם קרוב המשפחה נפצע בזמן הפעילות האמורה, הוא גם יהיה זכאי לפיצויים בגין נכות שנגרמה לו.

הזכות לפיצויים ושיעורם מתבררת במסגרת תביעה לפיצויים, המוגשת נגד חברת הביטוח הרלוונטית. מומלץ מאוד להגיש את התביעה באמצעות עורך דין העוסק בדיני נזיקין

האם הפיצוי מגיע לתלמיד גם אם הסתכן, השתולל וגרם לתאונה, בגלל חוסר תשומת לב או אפילו רשלנות מצדו?

בהחלט. הפיצוי במסגרת הפוליסה של ביטוח תאונות אישיות לתלמיד אינו קשור לשאלה באשמת מי נגרמה התאונה או מי אחראי לתאונה. לשאלת האחריות והאשמה אין כל קשר לעניין תשלום הפיצויים או שיעור הפיצויים (גובה הפיצויים).

מה משפיע על גובה הפיצויים?

כאמור, פיצויים מכוח פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמיד, יינתנו רק במקרה שנגרם לתלמיד נזק בעקבות התאונה. נזק כולל נכות זמנית, קבועה וגם חלילה מוות. שיעור הפיצויים נקבע לפי שיעור הנזק המכומת, באמצעות אחוזי נכות. הזכות לפיצויים ושיעורם מתבררת במסגרת תביעה לפיצויים, המוגשת נגד חברת הביטוח הרלוונטית. מומלץ מאוד להגיש את התביעה באמצעות עורך דין העוסק בדיני נזיקין, המתמצא בתחום תאונות תלמידים, כדי להבטיח מיצוי מלוא הזכויות באופן מיטבי, וכדי למנוע טעויות ומשגים, העלולים לחבל במאמצי התלמיד ו/או בני משפחתו לקבל את מלוא הפיצויים המגיעים להם.

בשלב ראשון, יש לפנות לטיפול רפואי. במקביל, יש לתעד ולאסוף את כל המסמכים הרפואיים וכל הקבלות בגין ההוצאות שנגרמות במהלך הטיפול בילד

כיצד יש להתנהל במקרה שהתרחשה תאונת תלמיד?

בשלב ראשון, יש לפנות לטיפול רפואי. במקביל, יש לתעד ולאסוף את כל המסמכים הרפואיים וכל הקבלות בגין ההוצאות שנגרמות במהלך הטיפול בילד. בשלב שני, מומלץ לפנות לעורך דין בעל ידע וניסיון בתחום הנזיקין, ולבנות עימו אסטרטגיה משפטית מתאימה, שתבטיח התנהלות המאפשרת מיצוי מיטבי של זכויות התלמיד. בשלב שלישי, שלב התביעה, יש להגיש באמצעות מזכירות המוסד החינוכי את טופס התביעה, אותו מומלץ למלא בסיוע עורך הדין, ולצרף אליו אסמכתאות.

במקרים רבים, ניתן ומומלץ לצרף חוות דעת רפואית, שתעיד על מצבו של הילד ועל הנכות שנגרמה לו. זאת, בהתאם להנחיות עורך הדין. בשלב רביעי, לאור התייחסות חברת הביטוח לתביעה שהוגשה נגדה, בוחרים הורי התלמיד ועורך הדין, שינהל משא ומתן עם נציגי חברת הביטוח, האם להגיע להסכם פשרה ולקבל את הפיצויים המוצעים, או שמא לפנות לערכאות ולהמשיך בניהול הליך משפטי.

גם קרוב משפחתו של תלמיד שהשתתף בפעילות המוסד החינוכי (כמלווה או כמוזמן) ונפצע בתאונה זכאי לתבוע פיצויים מחברת הביטוח

עד מתי ניתן להגיש תביעה נגד חברת הביטוח בגין תאונת תלמיד?

עד שהילד מגיע לגיל 21.

ביטוח תלמידים: זכאות נרחבת במגוון מצבים(1)

לסיכום: תלמיד שנפצע בבית הספר או מחוץ לבית הספר, וכן קרוב משפחתו שהשתתף בפעילות המוסד החינוכי (כמלווה או כמוזמן) ונפצע בתאונה, זכאים לתבוע פיצויים מחברת הביטוח. זאת, כל עוד מדובר בתאונה שגרמה לנכות או חלילה מוות, ואין מדובר בתאונת דרכים, תאונת עבודה או פעולת איבה. יש להגיש את התביעה נגד חברת הביטוח המבטחת את כל התלמידים בישראל. רצוי לעשות זאת בסיוע עורך דין.

* לביא שפרלינג הוא עו"ד ונוטריון, עוסק במגוון תחומי המשפט האזרחי: רשלנות רפואית, דיני נזיקין, ביטוח לאומי, תאונות דרכים ועוד.

לביא שפרלינג

לביא שפרלינג

עו"ד לביא שפרלינג מנהל משרד במגדל העמק ועפולה, שבו הוא מעניק מענה משפטי בתחום המשפט האזרחי-נזיקי, תאונות דרכים, תאונות עבודה וביטוח לאומי לכל תושבי אזור הצפון. במשרדו תקבלו שירות מקצועי ודיסקרטי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
לביא שפרלינג

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה