zap group mishpati logo

חישובים משפטיים: למה עורכי דין מפחדים ממספרים?

עורכי דין מתחילים בדרך כלל להזיע כשדורשים מהם לבצע חישובים. למה זו טעות, ולמה עליהם להפסיק לפחד ולהתחיל לחבק מספרים

29.10.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
חישובים משפטיים: למה עורכי דין מפחדים ממספרים?

זה התחיל בשיחת טלפון בשעת בוקר מוקדמת. מהעבר השני של הקו היה עורך דין בתחום דיני המשפחה שביקש גלגל הצלה. "אני זקוק באופן מיידי לבצע חישוב מזונות בתיק בהוצאה לפועל", הוא אמר בחוסר אונים. "האם תוכל לסייע לי?".
עורך הדין המדובר ממש איננו יוצא דופן. עורכי דין רבים אחרים מתכסים בזיעה קרה, כאשר הם נדרשים לעסוק במספרים. באופן מפתיע, נמנעים משפטנים כדבר שבשגרה מביצוע של חישובים פשוטים, וממהרים לבקש בכל עזרה מרואי חשבון.
אז אמנם לבקש עזרה זו לא בושה, אך לבקשת סיוע בביצוע חישובים פשוטים יש חסרונות. ראשית, היא עלולה להיראות לא מקצועית בעיני הלקוח, ושנית היא מחייבת לשכור את שירותיו של רואה חשבון, שצפוי לגבות שכר טרחה של אלפי שקלים. ומי יישא בעלות? ניחשתם נכון - הלקוח.

עורכי דין נזקקים לשירותיהם של רואי חשבון בפעולות בסיסיות, שברוב המקרים הם יכלו לבצע בעצמם, אילו לא היו נרתעים כל כך מלעסוק במספרים. מדובר, למשל, בביצוע חישובי מס פשוטים, הערכות שווי, חישובי מזונות, חישוב ריבית בהוצאה לפועל ועוד

מחישובי מס פשוטים ועד חישובי ריבית

עורכי דין נזקקים לשירותיהם של רואי חשבון בפעולות בסיסיות, שברוב המקרים הם יכלו לבצע בעצמם, אילו לא היו נרתעים כל כך מלעסוק במספרים. מדובר, למשל, בביצוע חישובי מס פשוטים, הערכות שווי, חישובי מזונות, חישוב ריבית בהוצאה לפועל, ריבית על הלוואות ועוד.
כל החישובים הללו יכולים להתבצע בקלות על ידי כל עורך דין באמצעות שורה של תוכנות מחשב ידידותיות הזמינות כיום לכל דורש. לא רק שתפעול תוכנות כאלה הוא פשוט, הן גם לא עולות הרבה כסף (כמה מאות שקלים בחודש לכל היותר), ולבטח הן זולות יותר משכירת שירותי רואה חשבון.

לימודי משפטים הם עיוניים בעיקרם, ואינם מחייבים עיסוק במספרים. בזמן הלימודים הסטודנטים לא נדרשים ליכולת מתמטית, ואין לרובם קורסי חובה בחשבונאות

לימודים שלא מחייבים עיסוק מתמטי

אז למה עורכי דין מפחדים כל כך ממספרים? התשובה לכך נעוצה ככל הנראה בהליך ההכשרה של עורכי דין. לימודי משפטים הם עיוניים בעיקרם, ואינם מחייבים עיסוק במספרים. בזמן הלימודים הסטודנטים לא נדרשים ליכולת מתמטית, ואין לרובם קורסי חובה בחשבונאות.
היעדר הידע המעשי של עורכי דין כיצד לגשת למספרים גורם להם לחשש ממשי לא רק לבצע חישובים, אלא "לחתום" על אותם חישובים ולקחת עליהם אחריות. החשש הזה מובן כשמדובר בביצוע חישובים מורכבים, אך קשה להבין אותו כשמדובר בחישובים פשוטים.
אכן, ה-DNA של עורכי דין אינו כולל מספרים. משפטנים יודעים למלא עמודים שלמים בכתבי טענות מפולפלים, אך הם מתרחקים כמו מאש מדו"חות כספיים, ומעדיפים לפנות לאנשי מקצוע שיוציאו עבורם את הערמונים מהאש.

עורכי הדין חייבים לדעת איך נראה דו"ח כספי, מהו כרטיס הנהלת חשבונות, איך מסתכלים על הוצאות והכנסות בחשבון בנק, וכיצד מבצעים חישובים בסיסיים

להפסיק לפחד ולהתחיל לצלול למספרים

כל אדם, גם אם איננו עוסק במקצוע ריאלי, חייב שיהיה לו ידע בסיסי במספרים, קל וחומר עורכי דין שמנהלים תיקים עבור לקוחות. הגיע הזמן שעורכי הדין יפסיקו לפחד ויתחילו לצלול לתוך המספרים.
עורכי הדין חייבים לדעת איך נראה דו"ח כספי, מהו כרטיס הנהלת חשבונות, איך מסתכלים על הוצאות והכנסות בחשבון בנק, וכיצד מבצעים חישובים בסיסיים.
זוהי קריאת השכמה לכל פרקליט שקורא שורות אלה: ראשית, לבדוק מהן התוכנות שרלוונטיות עבורו ולרכוש אותן, וכך להיווכח בעצמו עד כמה פשוט להקליד לתוך אותן תוכנות את המספרים, ולקבל תוך רגע את תוצאת החישוב בקלות ובמהירות.
ניתן אף להסתייע באדם נוסף, פקיד או פקידה למשל, כדי שיקלידו עבורכם את הנתונים המבוקשים ויאפשרו לכם להמשיך לשאת בפחד הלא רציונאלי מעימות עם המספרים.

לשכת עורכי הדין צריכה להכיר בכך שאכן קיימת בעיה. במקום לערוך ימי עיון מפרכים על דברי חקיקה, לעיתים איזוטריים, על ראשי הלשכה ליזום ימי עיון עם עורך מוסף שיעסקו במספרים

הגיע הזמן שלשכת עורכי הדין תתחיל לפעול

מי שצריכה להתמודד, הלכה למעשה, עם הפוביה הבלתי מוסברת של עורכי דין ממספרים ומביצוע חישובים היא לשכת עורכי הדין. ראשית, צריכה הלשכה להכיר בכך שאכן קיימת בעיה. במקום לערוך ימי עיון מפרכים על דברי חקיקה, לעיתים איזוטריים, על ראשי הלשכה ליזום ימי עיון עם עורך מוסף שיעסקו במספרים.
בהשתלמויות המקצועיות האלה צריכה הלשכה "להכריח" עורכי דין ללמוד כיצד מבצעים חישובים אריתמטיים על בסיס הנתונים הקיימים, איך משתמשים באקסל, ואיך נעזרים במחשבון כדי לבצע חישובים בסיסיים. 95% מכלל החישובים אינם דורשים יותר מכך.
בוגרי תואר במשפטים הם נבונים דיים, ויש להם די כלים, כדי לבצע בעצמם חישובים, במקום להיעזר בגלגלי הצלה חיצוניים.

חישובים משפטיים: למה עורכי דין מפחדים ממספרים?(1)

לסיכום, הגיעה השעה שעורכי הדין יפסיקו לפחד ממספרים, ויתחילו לבצע בעצמם חישובים אריתמטיים פשוטים, במקום לגלגל את האחריות לרואי חשבון חיצוניים, הגובים על כך שכר טרחה יקר.
ללשכת עורכי הדין יש תפקיד חשוב, ומן הראוי כי תפעל לקדם את הידע המתמטי בקרב עורכי הדין ותהפוך את הנושא לנגיש יותר עבורם. בין היתר, כדאי שתתחיל לערוך ימי עיון שיתמקדו במתן הסברים פשוטים על ביצוע חישובים ועל שימוש בתוכנות בסיסיות.

יש להדגיש, כי לדעת הח"מ העובדה שעל עורכי הדין להתחיל לבצע חישובים בעצמם אין פירושה שתם תפקידם של רואי החשבון בעולם. לחלוטין לא. לאחרונים תמיד יהיה תפקיד חשוב בביצוע חישובים מורכבים יותר. לשם כך הם נועדו.

* הכותב הוא רואה חשבון המשמש גם כמנטור עסקי למשרדי עורכי דין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים