zap group mishpati logo

הכנה לבדיקת פוליגרף - מה צפוי לכם, שלב אחרי שלב?

הוזמנתם לבדיקת פוליגרף - ואתם חוששים, על אף שלא עשיתם מעשה פסול? הכנו במיוחד עבורכם מדריך קצר וטיפים משמעותיים, כך שתגיעו לבדיקה רגועים ומוכנים

מאת: רועי ריקלין, מכון אור לפוליגרף
10.11.19
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
הכנה לבדיקת פוליגרף - מה צפוי לכם, שלב אחרי שלב?

כל אדם עשוי למצוא עצמו מתבקש לעבור בדיקת פוליגרף: כחלק מתהליך קבלה למשרה חדשה, חקירה משטרתית או הליכים משפטיים אזרחיים. לעיתים, אף ייתכן שמדובר בהליכים שהאדם עצמו יזם, כגון: תביעה כנגד הביטוח, בוררות בעניין כספי, בדיקת גרסאות סותרות מול שכן במסגרת סכסוך שכנים ובמצבים נוספים. בכתבה זו, נפרט את שלבי בדיקת הפוליגרף ומטרותיהם, ונסביר כיצד תוכלו להכין את עצמכם לבדיקה בצורה הטובה ביותר.

שיחת טלפון מקדימה יבדוק המומחה הפוליגרף האם מצבכם הפיזי והנפשי מאפשר אותה. תתבקשו לתת פרטים על שימוש מוגזם בסמים, באלכוהול או בתרופות ועל כל בעיה רפואית או נפשית העלולה להפריע לקיום הבדיקה

שלב ראשון: שיחת טלפון

בשיחת הטלפון, יבדוק מומחה הפוליגרף האם בכלל ניתן לקיים את הבדיקה, לאור מצבכם הפיזי והנפשי. תתבקשו לתת פרטים על שימוש מוגזם בסמים או באלכוהול, ובנוגע לשימוש בתרופות או כל בעיה רפואית או נפשית העלולה להפריע לקיום הבדיקה. שיחה זו חשובה וקריטית. לאחר השיחה, נקבעים זמן ומקום הבדיקה.

חשוב לדעת: לא ניתן לקבוע בדיקה "מעכשיו לעכשיו", משום שהנבדק צריך "להתבשל" עם עצמו. לכל הפחות, תצטרכו להמתין לפחות 12 שעות בין שיחת הטלפון הראשונית לבדיקה עצמה.

לאחר השיחה המקדימה, הבודק יציג בפניכם את הרשימה המלאה של השאלות שתישאלו במהלך הבדיקה ויוודא כי השאלות ברורות ומובנות, וכי מקובל עליכם להישאל בנוגע לשאלות אלה

שלב שני: שיחה מקדימה (PRE-TEST)

עם הגעתכם למכון הפוליגרף, תתבקשו למסור פרטים אישיים שונים לבודק הפוליגרף. הבודק ינהל אתכם שיחה מקדימה, בה תספרו לו את גרסתכם לאירוע בגינו נשלחתם להיבדק. לעתים, בודק הפוליגרף יבקש כי תמלאו שאלון קצר, שמותאם למטרות הבדיקה. כך, למשל: אם מדובר בבדיקה תעסוקתית, תתבקשו לספר על ההיסטוריה התעסוקתית שלכם.

חשוב לדעת: מומלץ לספר את הגרסה המלאה, ללא השמטת פרטים כלשהם. כמובן, אין לשקר! הכנות מאוד חשובה בשלב זה. כל השמטת מידע עלולה לפגוע בתוצאות הבדיקה בהמשך. לאחר השיחה המקדימה, הבודק יציג בפניכם את הרשימה המלאה של השאלות שתישאלו במהלך הבדיקה ויוודא כי השאלות ברורות ומובנות, וכי מקובל עליכם להישאל בנוגע לשאלות אלה. לאחר מכן, תתבקשו לחתום על הסכמה לביצוע הבדיקה עם רשימת השאלות ועל הכרה בתוצאות הבדיקה. ללא הסכמה מדעת, אין לבדיקה או לתוצאותיה שום תוקף והיא כלל לא תבוצע.

בדיקה בוחנת מדדים פיזיולוגיים לא רצוניים שונים במערכת העצבים, כגון: לחץ דם, דופק, מוליכות חשמלית של העור ונשימת חזה וסרעפת

שלב שלישי: התחברות למכשיר הפוליגרף

הבודק יחבר אתכם למכשיר הפוליגרף ויבצע בדיקת כיול ראשונית, שנקראת STEM. הבדיקה בוחנת מדדים פיזיולוגיים לא רצוניים שונים במערכת העצבים, כגון: לחץ דם, דופק, מוליכות חשמלית של העור ונשימת חזה וסרעפת.

חשוב לדעת: רמת המדדים הפיזיולוגיים בעת המענה על שאלות הבדיקה היא האינדיקטור לכך שאתם דוברים אמת או משקרים. אדם שאינו דובר אמת, יזוהה על ידי תגובה פיזיולוגית מוגברת בעת מתן התשובה.

הרשימה כוללת, בין השאר, שאלות השוואה, שהן שאלות טעונות רגשית, שמתן מענה עליהן יעורר תגובה פיזיולוגית מוגברת גם אצל נבדק דובר אמת, אך לא כמו בעת מתן תשובה שקרית

שלב רביעי: הבדיקה

לאחר החיבור למכשיר ולאחר הכיול, הבודק יתחיל בסבב ראשון של רשימת השאלות שהוצגה קודם לנבדק. סבבים נוספים מתבצעים בהתאם לצורך. רשימת השאלות כוללת שאלות רלוונטיות, המתייחסות באופן ישיר לנסיבות שבגינן מתקיימת הבדיקה (האירוע שהתרחש או לא התרחש, היסטוריה תעסוקתית, היסטוריה אישית וכו'). עוד כוללת הרשימה שאלות בלתי רלוונטיות, המתייחסות לעניינים בעלי חשיבות מועטה למקרה שנמצא תחת בדיקה, כגון: מקום מגוריו של הנבדק, הלבוש שלו בעת הבדיקה, מקום הבדיקה וכו'. לבסוף, הרשימה כוללת שאלות השוואה, שהן שאלות טעונות רגשית, שמתן מענה עליהן יעורר תגובה פיזיולוגית מוגברת גם אצל נבדק דובר אמת, אך לא כמו בעת מתן תשובה שקרית.

בהתאם לנורמה, נבחנים המדדים הפיזיולוגיים של הנבדק בעת שהוא נותן תשובה לשאלות הרלוונטיות. אם המדדים חורגים מהנורמה, סימן שהוא משקר

מדוע נעשה שימוש בשלושה סוגי שאלות?

התשובות לשאלות הבלתי רלוונטיות משמשות כ"נורמה", המסמנת מדדים פיזיולוגיים המאפיינים את אמירת האמת של הנבדק הספציפי. בהתאם לנורמה, נבחנים המדדים הפיזיולוגיים שלו בעת שהוא נותן תשובה לשאלות הרלוונטיות. אם המדדים חורגים מהנורמה, סימן שהוא משקר. מטרת שאלות ההשוואה היא לחזק את הממצאים של המענה לשאלות הרלוונטיות. ההנחה היא שהנבדק יחוש מאוים יותר על ידי שאלות רלוונטיות לעומת שאלות השוואה. אם הוא משקר, התגברות המדדים הפיזיולוגיים בשאלות רלוונטיות תהיה גבוהה יותר מההתגברות המאפיינת מענה על שאלות השוואה.

הנחת העבודה של שיטת פח"מ (פרטי חקירה מוכמנים) היא כי הנבדק יגיב בעוצמה רבה יותר כשהוא נשאל על פרטים חסויים שידועים לו, על אף שהוא אינו אמור לדעת אותם

מהי שיטת פח"מ?

בשיטת פח"מ (פרטי חקירה מוכמנים) נעשה שימוש בחקירות משטרה פליליות. החוקר לא ישאל שאלות רלוונטיות ישירות, כגון: "האם עשית שימוש בכרטיס האשראי של החברה לצרכים אישיים?". במקום זאת, הוא ישאל את הנחקר על פרטי מידע חסויים, שהוא לא אמור לדעת, אם אינו קשור למקרה המחקר. הנחת העבודה של שיטה זו היא כי נבדק יגיב בעוצמה רבה יותר, כשהוא נשאל על פרטים חסויים שידועים לו, על אף שהוא אינו אמור לדעת אותם.

בודק הפוליגרף מנתח את הממצאים של הבדיקה וכותב חוות דעת מפורטת. כתיבת הדו"ח נמשכת יום-יומיים

שלב רביעי: סיום הבדיקה

לאחר סבבי השאלות, הנבדק ינותק ממכשיר הפוליגרף והבודק יערוך עמו שיחת סיכום קצרה, שבה הוא יבחן את מצבו הרגשי והפיזי של הנבדק וייתן לו הזדמנות להוסיף דברים על מה שאמר במהלך הבדיקה.

שלב חמישי: פיענוח הממצאים

בודק הפוליגרף מנתח את הממצאים של הבדיקה וכותב חוות דעת מפורטת. כתיבת הדו"ח נמשכת יום - יומיים. הדו"ח מועבר אך ורק לגוף שהזמין את הבדיקה.

בודק פוליגרף ותיק ומיומן יודע להבחין בכל ניסיון שיבוש. אם אתם דוברי שקר ומחפשים דרך מילוט, באמצעות בדיקת פוליגרף, עדיף להימנע מהבדיקה כדי לא להיחשף

כיצד להתכונן לבדיקת פוליגרף: טיפים חשובים

הבדיקה בוחנת מדדים פיזיולוגיים ואת הקשר בין מדדים אלה, לבין מדדים פסיכולוגיים של לחץ, כעס ומתח. הבדיקה דורשת מהנבדק רמה גבוהה של ערנות, יכולת קשב וריכוז.
לכן, מומלץ לישון היטב לפני הבדיקה (לפחות 6 שעות). מומלץ גם לאכול ארוחת בוקר קלה, כך שלא תהיו רעבים במהלך הבדיקה, אך גם לא תרגישו כבדים ועייפים. כדי להימנע מתגובות לחץ או חרדה שאינן קשורות לבדיקה, מומלץ להגיע למכון מספר דקות לפני המועד. כך, לא תילחצו מאיחור, חיפוש חניה וכו'. בזמן הבדיקה, מומלץ להשיב על שאלות בודק הפוליגרף לעניין, בצורה פשוטה, ברורה ורצינית, ללא חשש.

הכנה לבדיקת פוליגרף - מה צפוי לכם, שלב אחרי שלב?(1)

חשוב לדעת: כל אדם נמצא ברמת מתח טבעית כלשהי לפני בדיקת הפוליגרף ובמהלכה. דובר שקר יפחד שיחשפו אותו; ודובר אמת יחשוש כי הבודק יטעה. כך או כך, למתח הטבעי האמור אין השפעה על אמינות הבדיקה.

לסיכום: בודק פוליגרף ותיק ומיומן יודע להבחין בכל ניסיון שיבוש. אם אתם דוברי שקר ומחפשים דרך מילוט, באמצעות בדיקת פוליגרף, עדיף להימנע מהבדיקה. אחרת, תחשפו במהירות.

* רועי ריקלין, בודק פוליגרף ומתשאל מוסמך
** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה