zap group mishpati logo

הסכם חיים משותפים חשוב במיוחד עבור ידועים בציבור

חיים יחד ללא נישואין? מומלץ לערוך הסכם חיים משותפים, מלווה בצוואה. כך תבטיחו הגנה על זכויותיכם במקרים של פרידה או מוות, מבלי להידרש להוכיח את מעמדכם כידועים בציבור

13.11.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
הסכם חיים משותפים חשוב במיוחד עבור ידועים בציבור

ידועים בציבור הם בני זוג המנהלים קשר זוגי ומשפחתי מלא, מבלי להינשא. להכרה במעמדו של אדם כידוע בציבור יש משמעויות משפטיות וכלכליות במספר מצבים: פרידה, מוות, אי כשירות בשל מחלה קשה של אחד מבני הזוג. במצבים אלה, הידוע בציבור זוכה לאותן זכויות כלכליות ורכושיות שזוכה להן באופן אוטומטי מי שמוכר כבן או בת זוג רשמי בשל נישואין.

עם כל הקושי הרגשי הכרוך בכך, בני זוג שהחליטו לחיות יחד אך לא להינשא, מומלץ שיעגנו את מעמדם כידועים בציבור, בהסכם חיים משותפים וישמרו על הזכויות, שאם היו נישאים, היו מוקנות להם אוטומטית

מהם הקריטריונים לפיהם מוגדר בן הזוג כידוע בציבור?

אדם המבקש מבית המשפט להכיר בו כידוע בציבור של אדם אחר, לאחר פרידה או לאחר שהשני נפטר, צריך להוכיח זאת באמצעות מספר קריטריונים, כך למשל, עליו להוכיח שהשניים ניהלו משק בית משותף לתקופה העולה על שישה חודשים, או לחלופין ניהלו חשבון בנק משותף, החזיקו ברכוש משותף ו/או דאגו האחד לשני כלכלית, בריאותית, חברתית ועוד. בנוסף, יש להוכיח שלא קיימו קשרים זוגיים אחרים מחוץ למערכת היחסים שלהם.

לחלופין, ניתן לעגן את המעמד מראש, בצורה משפטית, באמצעות הסכם חיים משותפים. במקרה כזה, אין צורך להוכיח את המעמד בבית המשפט. המעמד מקבל תוקף בעקבות ההסכם ומבטיח, למשל, כי ילדיו של הנפטר לא ינשלו את בת זוגו מזכויותיה בירושתו; או כי בן או בת הזוג לא ימצאו עצמם ללא קורת גג לאחר הפרידה, משום שהתגוררו בביתו של בן הזוג השני.
לכן, עם כל הקושי הרגשי הכרוך בכך, בני זוג שהחליטו לחיות יחד אך לא להינשא, מומלץ מאוד כי יעגנו את מעמדם כידועים בציבור, בהסכם חיים משותפים וישמרו על הזכויות, שאם היו נישאים, היו מוקנות להם באופן אוטומטי.

אשה שהוכרה כידועה בציבור זכאית לאותן זכויות שזכאית להן אשה שנישאה והתגרשה: מזונות ילדים ואשה, חלוקת רכוש משותף לאחר הפרידה בצורה שוויונית

מהי ההגנה שמעניק מעמד ידוע בציבור לאחר פרידה?

פרידה היא המצב השכיח ביותר שבו נדרשת הכרעה משפטית בשאלה האם בני הזוג שנפרדו היו במעמד ידועים בציבור. כך, למשל: אשה שהוכרה כידועה בציבור זכאית לאותן זכויות שזכאית להן אשה שנישאה והתגרשה: מזונות ילדים ואשה, חלוקת רכוש משותף לאחר הפרידה בצורה שוויונית וכו'.

הסכם חיים משותפים יכול להבטיח מראש שכל רכוש או זכויות פיננסיות, שאיתם הגיעו בני הזוג אל הזוגיות ונצברו לפניה, לא יהיו חלק מחלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פרידה

מדוע עדיף להסדיר את המעמד בהסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים אינו מסדיר רק את מעמד הידועים בציבור. ההסכם מאפשר להחליט מראש כיצד יחולק הרכוש לאחר פרידה. כך, למשל: אם אשה תלויה כלכלית בבן זוגה, ניתן להחליט מראש כי במקרה פרידה, הוא יתיר לה להתגורר לתקופה מסוימת בדירה שבה התגוררו יחד, גם אם הדירה רשומה על שמו, עד שתמצא חלופת מגורים ראויה. ניתן גם לקבוע מנגנוני פיצוי שונים ועוד.

בנוסף, באמצעות הסכם חיים משותפים, שני בני הזוג לא רק מבטיחים חלוקה הוגנת של הרכוש בעת הצורך, אלא גם יכולים להבטיח מראש שכל רכוש או זכויות פיננסיות, שאיתם הגיעו אל הזוגיות ונצברו לפניה, לא יהיו חלק מחלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פרידה. יש לדבר חשיבות רבה, בעיקר במקרים שבהם לאחד מבני הזוג יש ילדים מנישואים קודמים, והוא רוצה להבטיח שזכויות הילדים יישמרו ולא ייפגעו בשל הפרידה.

גם במקרה שיש הסכם חיים משותפים, מומלץ מאוד ללוות את ההסכם בצוואה, שתבטיח את זכויות הידוע בציבור

אילו זכויות מוקנות למי שמוכר כידוע בציבור של אדם שנפטר?

אדם שבן או בת זוגו נפטרו והוכר כידוע בציבור שלהם, זכאי לזכויות שונות, שלהן זכאי כל מי שנישא ובן או בת זוגו נפטרו. כלומר: הוא זכאי לקצבאות חודשיות שונות, כגון: פנסיה וקצבאות שארים מביטוח לאומי ומביטוחים פרטיים, תשלומי ביטוח חיים וכו'. אם אין בין השניים הסכם חיים משותפים, בן הזוג שנותר בחיים יצטרך להוכיח כי השניים חיו תחת אותה קורת גג וכי הוא טיפל בנפטר בערוב ימיו, או שהיה סמוך על שולחנו ותלוי בו כלכלית. עם זאת - מדובר בנקודה משמעותית - גם במקרה שיש הסכם חיים משותפים, מומלץ מאוד ללוות את ההסכם בצוואה, שתבטיח את זכויות הידוע בציבור.

מדוע יש ללוות הסכם חיים משותפים בכתיבת צוואה?

במקרה שאדם לא הותיר אחריו צוואה, דיני הירושה קובעים את חלוקת רכושו. דיני הירושה מכירים בבן זוג נשוי בלבד ואינם מכירים במעמד של ידוע בציבור. כך, גם אם השניים חיו שנים רבות ואף עיגנו את הזוגיות בהסכם חיים משותפים, ילדי הנפטר עדיין אינם מחויבים לחלוק את רכושו עם הידוע/ה בציבור שלו. הידוע בציבור עלול להישאר חסר כל. לעתים, אף ללא קורת גג. 

כתיבת צוואה, יחד עם עריכת הסכם חיים משותפים, פותרת את הבעיה הזו. הצוואה מהווה עדות מכריעה לרצונו של המוריש, בלא קשר למעמדו של בן או בת הזוג שהותיר אחריו. יחד עם הצוואה, עצם קיומו של הסכם חיים משותפים, משמש עדות המחזקת את רצונו של המוריש, כפי שנוסח בצוואה.

מי שמנהלים קשר לתקופה העולה על שישה חודשים, מתגוררים יחד או אחד אצל השני, או מתכוונים לגור יחד, מומלץ מאוד שיגיעו לייעוץ משפטי, כדי לברר את ההשלכות המשפטיות של הקשר ביניהם

מדוע מומלץ לערוך הסכם חיים משותפים אצל עורך דין?

מטרת ההסכם היא לצפות את פני העתיד. עורך דין המצוי בתחום יידע לסייע לכם לנסח את סעיפי ההסכם, כך שיכלול את כל האפשרויות העתידיות וימנע התדיינויות משפטיות ממושכות בבית המשפט. מדובר באלמנטים חוקיים רבים, שמי שאינו מצוי בהם עלול שלא לקחת אותם בחשבון, בעת ניסוח ההסכם.

הסכם חיים משותפים חשוב במיוחד עבור ידועים בציבור(1)

לסיכום: מי שמנהלים קשר לתקופה העולה על שישה חודשים, מתגוררים יחד או אחד אצל השני, או מתכוונים לגור יחד, מומלץ מאוד שיגיעו לייעוץ משפטי, כדי לברר את ההשלכות המשפטיות של הקשר ביניהם ואת האפשרות לעריכת הסכם חיים משותפים והסכמים נלווים שונים.

* משרד עורכי דין מיכל מסורי, נוטריון ומגשרת, מתמחה בדיני ירושה, משפחה וצוואות, כולל עריכת הסכמי גירושין, ידועים בציבור, הסכמי ממון והסכם חיים משותפים.
** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • מזונות ילדים בישראל/מדריך

    מזונות ילדים בישראל/מדריך

    אחת הסוגיות הבוערות והמסעירות בני זוג המצויים בהליך גירושין היא סוגיית מזונות הילדים. סוגיה זו לא רק חשובה, טעונה ומטלטלת, אלא גם מאד מפחידה, מאיימת ולא ברורה. עודף מידע, טיפים מכל עבר והרבה מאד שאלות שנשארות באוויר וגורמות לבלבול סביב מי משלם, מי מכריע ומה משפיע על גובה המזונות. הגיע הזמן לעשות סדר בדברים ולהסביר מהם מזונות ילדים, מה משפיע על שיעורם, מי מכריע בעניין, מדוע עדיף לאשה שהמזונות יקבעו בבית משפט לענייני משפחה וכיצד הנושא קשור לעניין המשמורת?
    7 דק'
  • הסכם שלום בית ולחילופין גירושין

    הסכם שלום בית ולחילופין גירושין

    הסכם שכולל שני חלקים, ואשר מסדיר את זכויות הצדדים. יש לאשר אותו בבית המשפט
    2 דק'
  • פוטנציאל השתכרות: השפעה משמעותית על גובה מזונות הילדים

    פוטנציאל השתכרות: השפעה משמעותית על גובה מזונות הילדים

    במקרים רבים, צדדים להליך גירושין מנסים להציג הכנסות מופחתות, כדי להפחית את דמי המזונות. בתי המשפט אינם מהססים להעריך את פוטנציאל ההשתכרות ולקבוע מזונות גבוהים
    7 דק'