zap group mishpati logo

עשה ואל תעשה בהליך גירושין

בחרנו לרכז עבורכם 10 טיפים חשובים, שיסייעו לכם לעבור את הליך הגירושין בדרך הקלה ביותר, תוך שמירה מקסימאלית על האינטרסים שלכם

מאת: עו"ד ונוטריון רונן צרפתי
06.01.20
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
עשה ואל תעשה בהליך גירושין

כולנו יודעים, ממכרים, חברים או בני משפחה קרובה שעברו הליך גירושין, כי מדובר בהליך ממושך, קשה ומורכב. לצד המועקה הנפשית המתלווה לגירושין, על בני הזוג המתגרשים להתמודד עם מגוון רחב של סוגיות, כלכליות ומשפטיות, אשר ישליכו שנים רבות קדימה. אשר על כן, כל צד יבקש ובצדק למקסם מבחינתו האישית את תוצאות הליך הגירושין.

לכן, עליכם להיות מוכנים לקראת הגירושין, בין אם הייתם נשואים חמש שנים או עשרים שנה, בין אם יש לכם ילדים קטינים, ילדים בגירים או שכלל אין לכם ילדים. ריכזנו עבורכם 10 טיפים חשובים שיש לפעול על-פיהם בהליך גירושין.

נישואין שהתנהלו באושר זמן ממושך, עלולים להסתיים בצורה "רעה". לכן, עליכם להיות מוכנים לסיטואציות המורכבות שהליך הגירושין טומן בחובו

טיפ ראשון: החלטה סופית ומוכנות נפשית

לפני שאתם פותחים בהליך גירושין, עליכם להיות בטוחים שאכן שקלתם את כל האופציות, וכי מדובר בהחלטה סופית שלכם. הליך הגירושין לא יהיה פשוט. לא תמיד ניתן לצפות מראש את תגובת הצד השני. גם נישואין שהתנהלו באושר זמן ממושך, עלולים להסתיים בצורה "רעה". אשר על כן, עליכם להיות מוכנים לסיטואציות המורכבות שהליך הגירושין טומן בחובו.

אם הקשר הסתיים, פנו לעורך הדין בצורה דיסקרטית, אף לפני שאתם מודיעים על הגירושין לבן הזוג

טיפ שני: שמירה על דיסקרטיות

נסו לשמור על דיסקרטיות ההליך, ככל האפשר. כל עוד אתם בקשר טוב עם בן הזוג שלכם, נסו להישאר כך. עם זאת, מובן כי אין צורך לשתף אותו בכל המהלכים שלכם. אם הקשר הסתיים, פנו לעורך הדין בצורה דיסקרטית, אף לפני שאתם מודיעים על הגירושין לבן הזוג.

שימו לב את מי אתם משתפים בהחלטתכם ובצעדים האופרטיביים שהנכם מתעתדים לנקוט, במיוחד אם מדובר בצעדים חד צדדיים. ייתכן כי חברים משותפים או קרובי משפחה לא ירגישו נוח לקחת צד בהליך. לכן, לא בהכרח כדאי לשתפם בפרטי ההליכים.

יש ליצור קשר עם רואה חשבון, מנהלי חשבונות וסוכני ביטוח, ולאסוף את כל המסמכים העשויים להיות רלוונטיים להליך הגירושין

טיפ שלישי: איסוף ראיות ומסמכים

בהליכי גירושין, יהיה עליכם להצטייד בראיות ובמסמכים, שייתכן כי אינם זמינים לכם באופן מיידי. אשר על כן, יש ליצור קשר עם רואה חשבון, מנהלי חשבונות וסוכני ביטוח, ולאסוף את כל המסמכים העשויים להיות רלוונטיים להליך הגירושין, הן מבחינה כלכלית- בקביעת ההסדרים הכלכליים עם בן הזוג והן מבחינה ראייתית-תדפיסי חשבון בנק, תלושי שכר, אישורי בעלות על נכסים, חובות, משכנתא, תדפיסי אשראי, וכל מסמך העשוי להיות רלוונטי.

ייתכן שתאלצו להשתמש בהקלטות של בן הזוג להוכחת אירועים מסוימים. מוצע להיזהר בלשונכם שמא תוקלטו שלא על דעתכם, ודבריכם יהווה ראיה כנגדכם בהליך גירושין

טיפ רביעי: הקלטות וחוקר פרטי

במקרים מסוימים, למשל: בגידה, עולה הצורך להיעזר בשירותי חקירות. מומלץ לפנות לאדם מקצועי, שאתם סומכים עליו ושקיבלתם עליו המלצות, כדי שיבצע עבורכם את המעקב/חקירה כלכלית וכד'.
בנוסף, ייתכן שתאלצו להשתמש בהקלטות של בן הזוג להוכחת אירועים מסוימים. מוצע להיזהר בלשונכם שמא תוקלטו שלא על דעתכם, ודבריכם יהווה ראיה כנגדכם בהליך גירושין.

ברגע שאחד הצדדים פותח בבקשה ליישוב סכסוך מכח חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, והצדדים לא הגיעו לכדי חתימה על הסכם, אזי הוא זה אשר בוחר את הסמכות השיפוטית שתדון בתביעותיו

טיפ חמישי: פנייה מוקדמת לייצוג משפטי - להגשת תביעה

במדינת ישראל קיימת סמכות מקבילה לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה, לדון בענייני גירושין. בית המשפט לענייני משפחה פוסק בהתאם למשפט האזרחי; ובית הדין הרבני פוסק בהתאם להלכה.
ברגע שאחד הצדדים פותח בבקשה ליישוב סכסוך מכח חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, והצדדים לא הגיעו לכדי חתימה על הסכם, אזי הוא זה אשר בוחר את הסמכות השיפוטית שתדון בתביעותיו: בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. על כן, כדי לקבוע היכן יתנהל ההליך המשפטי, יש לפנות בהקדם לייעוץ משפטי ולבחור את האפשרות המיטבית עבורכם.

מכל מקום, מומלץ לבחור עורך דין המתמחה בדיני המשפחה, ובתחומים משיקים לתחום כגון: דיני ירושה, מקרקעין וכד'. לא פחות חשוב, לקיים פגישה עם עורך הדין, כדי לראות כי אתם מתחברים אליו באופן אישי, לנועם הליכותיו, לרגישותו, לזמינותו - נתונים חשובים ביותר, בשים לב למורכבות ההליך, למשכו, דבר שיחייב אתכם להיוועץ עימו פעמים רבות במהלך הליך הגירושין.

מומלץ לבחור עורך דין המתמחה בדיני המשפחה, ובתחומים משיקים לתחום כגון: דיני ירושה, מקרקעין וכד'

 טיפ שישי: הגעה להסכם

הליכי גירושין בבית המשפט מהווים הליכים מורכבים, מייגעים וקשים לכל הצדדים. מומלץ להגיע להסכם במהלך תקופת עיכוב ההליכים עת התיק מופנה ליחידת הסיוע ואם הדבר לא צלח אז במהלך ניהול ההליכים המשפטיים. מכל מקום, מומלץ להיות מיוצגים ע"י עורך דין אשר ידאג לשמור על האינטרס שלכם. כאמור, הסכם עשוי להתקבל בטרם הגשת תביעות לבית המשפט או במהלך הדיון בהליך הגירושים לאחר שהוגשו תביעות. בכל מקרה, הגעה להסכם מחוץ לכותלי בית המשפט חוסכת זמן, כסף ומאמצים נפשיים.

בעת ההליכים, צמצמו פעילות בחשבונות הבנק שלכם. קבעו מסגרת, כדי לא להגדיל חובות משותפים של בני זוג

טיפ שביעי: לפעול בזהירות

כשאתם בעיצומם של הליכי גירושין, עליכם להקפיד ביתר שאת על התנהגותכם. אם אתם מנהלים רומן, הדבר עלול להוות ראיה נגדכם לאחר מכן בבית המשפט, או חלילה אף לפגוע בקביעת המשמורת שלכם על הילדים.

טיפ שמיני: לשמור על הרכוש

בעת ההליכים, צמצמו פעילות בחשבונות הבנק שלכם. קבעו מסגרת, כדי לא להגדיל חובות משותפים של בני זוג. יש לפעול בחוכמה עם הנכסים. כמו כן, אם קיים רכוש שבנוגע אליו יש חשש שבן הזוג שלכם יבריח אותו בצורה כזו או אחרת, מומלץ לנקוט בצעדים כדי לשמור עליו.

במהלך הליכי גירושין, כשאתם כבר יודעים שהגירושין או הפרידה צפויים להיות סופיים, מומלץ לערוך צוואה בהקדם האפשרי

טיפ תשיעי: בקשות לסעדים זמניים

במקרה שקיים חשש שבן הזוג יבריח רכוש, או יברח בעצמו מהארץ כדי להימנע מהליכים מסוימים, ניתן להגיש בקשה לצו עיכוב יציאה מן הארץ; וסעדים זמניים אחרים, שיבטיחו את הישארותו.

הליכי גירושין עלולים לגרור את הצדדים לסכסוכים ולנקיטת צעדים קשים. אמנם מדובר בתקופה בה קיימת חוסר ודאות, אך ניתן להיערך אליה מראש ולהקטין בצורה משמעותית את חוסר הוודאות

טיפ עשירי: עריכת צוואה

לבסוף, במהלך הליכי גירושין, כשאתם כבר יודעים שהגירושין או הפרידה צפויים להיות סופיים, מומלץ לערוך צוואה בהקדם האפשרי. כל עוד אתם נשואים פורמלית, בן הזוג יקבל את הרכוש שלכם מכח חוק הירושה, במקרה שלא ערכתם צוואה. לכן, כדי להבטיח שהרכוש שלכם יגיע לשארים הרצויים מבחינתכם ולא לגרוש העתידי, יש להקפיד לערוך צוואה מבעוד מועד.

עשה ואל תעשה בהליך גירושין(1)

לסיכום: הליכי גירושין עלולים לגרור את הצדדים לסכסוכים ולנקיטת צעדים קשים. אמנם מדובר בתקופה בה קיימת חוסר ודאות, אך ניתן להיערך אליה מראש ולהקטין בצורה משמעותית את חוסר הוודאות, אם תקפידו למלא אחר הטיפים הנ"ל, תוכלו לשמור על האינטרסים שלכם במהלך הליך הגירושין. מכל מקום, מומלץ להסתייע בייעוץ משפטי, כבר מרגע קבלת ההחלטה על גירושין.

* עו"ד רונן צרפתי מתמחה בדיני משפחה וירושה, גירושין, מזונות, משמורת, פירוק שיתוף ועוד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה