zap group mishpati logo

איחור במסירת הדירה: אל תשלימו עם תירוצים של הקבלן

מה נחשב לסיבה מוצדקת לאיחור, ממתי מגיע פיצוי, ואיך ניתן להתמודד עם מניפולציות: כל מה שרציתם לדעתם על איחור במסירת דירה על ידי קבלן

10.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
איחור במסירת הדירה: אל תשלימו עם תירוצים של הקבלן

מי מאיתנו לא חולם לרכוש את בית חלומותיו, להפסיק לשלם שכר דירה, ולא לעבור דירה בכל כמה שנים? זוגות רבים, צעירים ומבוגרים, חוסכים שקל לשקל כדי לממש את חלומם לרכוש נכס עד שהם מגיעים לרגע המיוחל ומתקשרים עם קבלן לבניית ביתם. 

הקבלן מבטיח הרים וגבעות, אבל הבטחה חשובה אחת נותרת פעמים רבות בלתי ממומשת: ההבטחה על מועד הכניסה לבית. מועד זה הוא קריטי עבור הרוכשים, אשר שוכרים עד אליו דירה חלופית ומבצעים שורת התקשרויות לפיו עם ספקים חיצוניים.

למרבה הצער, במקרים רבים נותרים הרוכשים ללא קורת גג, ונאלצים לחפש לעצמם אלטרנטיבות לא נוחות שגורמות להם לעיתים לתשלום שכר דירה כפול. זאת, בשל איחור הקבלן במסירת הדירה, שנעשית תוך מתן תירוצים שונים: מכוח עליון ועד שינוי בתוכניות הבנייה. בשורות הקרובות נבקש להסביר מה קובע חוק המכר (דירות), התשל"ג-1973 ביחס לאיחור במסירת דירה, האם הקבלן נדרש לשלם פיצוי כבר מהרגע הראשון, ואיך ניתן להתמודד עם איחור במסירה.

על כל חודש איחור בשמונת החודשים הראשונים נדרש הקבלן לשלם 150% מדמי השכירות של דירה בגודל ובמיקום דומים.

מה קובע חוק המכר ביחס לאיחור במסירת דירה?

סעיף 5א' לחוק מעניק פיצוי לכל מי שרוכש דירה מקבלן על כל חודש איחור. חשוב להדגיש, כי זהו סעיף שלא ניתן להתנות עליו בהסכם המכר אלא לטובת הרוכש בלבד.

איזה פיצוי נדרש הקבלן לשלם לרוכש על איחור במסירה?

החוק קובע פיצוי משמעותי על איחור במסירה.על כל חודש איחור בשמונת החודשים הראשונים נדרש הקבלן לשלם 150% מדמי השכירות של דירה בגודל ובמיקום דומים. על כל חודש איחור מהחודש התשיעי ואילך יידרש הקבלן לשלם פיצוי של 125% מדמי השכירות האמורים. 

הקבלן נדרש לשלם את הפיצוי על האיחור בסיום כל חודש שבו הוא מאחר במסירת הדירה. התשלום הראשון צריך להינתן מיד בתום 60 הימים הראשונים, וזאת באופן רטרואקטיבי החל מהיום הראשון לאיחור

 האם הקבלן נדרש לשלם פיצוי לרוכש כבר מהרגע הראשון?

לא. החוק מציין כי לזכות הקבלן עומדת תקופה של 60 ימים שבה כל איחור במסירה ייחשב מוצדק ולא ניתן יהיה לדרוש בגינה פיצוי. איחור של פרק זמן ממושך יותר במסירת הדירה מחייב תשלום פיצוי לרוכש, וזאת גם באופן רטרואקטיבי, החל מהיום הראשון לאיחור.

עם זאת, חשוב לדעת כי גם מעבר לתקופת 60 הימים, הקבלן רשאי לאחר במסירת הדירה, אך זאת רק במקרים שאינם בשליטתו ושהוא לא יכול היה לצפות אותם, וזאת בתנאי שהדבר הוסדר בהסכם המכר.

מתי נדרש הקבלן לשלם את הפיצוי עבור האיחור במסירה?

הקבלן נדרש לשלם את הפיצוי על האיחור בסיום כל חודש שבו הוא מאחר במסירת הדירה. התשלום הראשון צריך להינתן מיד בתום 60 הימים הראשונים, וזאת באופן רטרואקטיבי החל מהיום הראשון לאיחור.

תופעת האיחורים במסירת דירות היא מכת מדינה המותירה את מי שביצעו את העסקה הגדולה בחייהם כבני ערובה בידי הקבלן, ללא אפשרות לחיות את חייהם בנחת ובשלווה בבית שרכשו במיטב כספם

איך ניתן להתמודד עם איחור של קבלן במסירת דירה?

זהו בהחלט מצב לא פשוט, אך ניתן להיחלץ ממנו, גם כשמדובר באיחור משמעותי של חודשים ארוכים. איך עושים זאת? נדגים - הח"מ ייצג רוכש מול חברת בנייה שאיחרה במסירת הדירה בשמונה חודשים. הרוכש, שבינתיים נאלץ לשכור דירה ובמקביל לשלם על המשכנתא, דרש פיצוי מהחברה על פי החוק, אולם נתקל בכתף קרה מצדה. החברה טענה שמקור האיחור בכוח עליון (מבצע צוק איתן שהתרחש לאחר חטיפת שלושת הנערים).

עוד תלתה החברה את האיחור בשינויים שבוצעו במפרט הדירה ובאי עמידה בלוח התשלומים מצד הרוכש. "בכל מקרה", טענה, "הפיצוי שדרש הרוכש על פי חוק המכר גבוה בהרבה מהפיצוי שעליו הוסכם בהסכם המכר בגין כל חודש איחור". הרוכש לא ויתר, והגיש באמצעות הח"מ תביעה כנגד החברה. מעבר למקרה הפרטי שלו, נטען בתביעה כי תופעת האיחורים במסירת דירות היא מכת מדינה שיש למגר: "תופעה זו מותירה את מי שביצעו את העסקה הגדולה בחייהם כבני ערובה בידי הקבלן, ללא אפשרות לחיות את חייהם בנחת ובשלווה בבית שרכשו במיטב כספם".

חצי שנה בלבד לאחר הגשת התביעה, התקבל פסק דין כנגד החברה, ובמסגרתו זו חויבה לשלם לרוכש פיצוי של כ-65,000 שקלים בגין האיחור במסירת הדירה, וזאת ללא כל קשר לליקויי הבנייה בדירה שהרוכש תבע פיצוי נוסף בגינם. 

לסיכום, הנה כמה טיפים שבאמצעותם יכולים רוכשים להתמודד עם איחור במסירת דירתם:

ראשית, עמדו על זכויותיכם. החוק מקנה, כאמור, פיצוי מוגדל בגין כל חודש איחור במסירת הדירה מקבלן. תקופת איחור שאינה מוצדקת, העולה על 60 ימים, תבטל אוטומטית את תקופת החסד שניתנה לקבלן.

שנית, הקפידו לבדוק היטב את נספח השינויים שעליו אתם חותמים, המציין תקופת איחור מפורשת ומוצדקת עבור הקבלן.

שלישית, גם אם הסכם המכר מציין סכום פיצוי נמוך מהקבוע בחוק, אין לכך תוקף שכן זהו סעיף חוק קוגנטי. כלומר, סעיף שלא ניתן להתנות עליו לרעת הרוכש ולטובת הקבלן.

איחור במסירת הדירה: אל תשלימו עם תירוצים של הקבלן(1)

רביעית, גם אם הקבלן טוען שהסיבה לאיחור במסירת הדירה נעוצה בכוח עליון, לא תמיד הדבר ייחשב כסיבה מוצדקת, ועל הקבלן תהיה מוטלת חובת הוכחה מוגברת בעניין.

חמישית, הרוכש לא חייב להמתין עד למסירת החזקה בדירה כדי לדרוש פיצוי, אלא יכול כבר לאחר תקופת החסד בת 60 הימים לדרוש את הפיצוי המגיע לו בהתאם לחודשי האיחור בפועל.

שישית, אל תפעלו לבד. אם הקבלן מאחר במסירת הדירה שלכם, פנו אל עורך דין בעל ניסיון בתחום כדי למצות את זכויותיכם מול הקבלן.

* הכותב מתמחה בדיני מקרקעין ומשפט אזרחי מסחרי, ובעל ניסיון רב בייצוג לקוחות מול קבלנים על איחורים במסירת דירות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים