zap group mishpati logo

משבר הקורונה ודיני מזונות: מי יוכל לקבל הקלות בעקבות המצב?

מפיטורים ועד חל"ת: איך ישפיע משבר הקורונה על הורים שמתקשים לשלם מזונות, והאם מדובר בשינוי נסיבות מהותי שמחייב הפחתה של המזונות

מאת: עו"ד יונה שטיינברג
29.03.20
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
משבר הקורונה ודיני מזונות: מי יוכל לקבל הקלות בעקבות המצב?

משבר הקורונה, שהוביל כבר מאות אלפי עובדים לפנות לקבלת דמי אבטלה, גורם לנזקים עצומים למשק. אולם, נראה כי אלו שנפגעים ממנו באופן המשמעותי ביותר הם האנשים שממילא נקודת הפתיחה שלהם נמוכה יותר, ובהם ההורים הגרושים המשלמים מזונות. בעקבות המשבר, רבים מהם איבדו את מקום עבודתם, מה שמקשה עליהם מאוד להתפרנס, ולהעביר את דמי המזונות באופן סדיר. בשורות הקרובות נבקש להתייחס להשפעות המשבר על אותם אנשים, ולשער מה יהיו השלכותיו האפשריות על נושא המזונות.

אדם החייב במזונות יכול להגיש בקשה למתן סעד דחוף לבית המשפט לענייני משפחה, שיבחן את כל נסיבות המקרה, ועשוי להעניק לאותו אדם הקלה זמנית בתשלום המזונות

המעסיק שלי הוציא אותי לחל"ת. האם אוכל לקבל הקלה זמנית בתשלום המזונות?

מי שהוצא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) בניגוד לרצונו ל-30 ימים ומעלה זכאי לקבל דמי אבטלה. ואולם, בשל מגבלות בירוקרטיות הוא לא יוכל לקבל את דמי אבטלה אלה מיד, אלא יצטרך להמתין לקבלתם, מה שעלול ליצור לו בעיה ממשית, אם הוא נדרש לשלם מזונות. במקרה כזה, אדם החייב במזונות יכול להגיש בקשה למתן סעד דחוף לבית המשפט לענייני משפחה, שיבחן את כל נסיבות המקרה, ועשוי להעניק לאותו אדם הקלה זמנית בתשלום המזונות, בין אם דחייה שלהם, הקפאה שלהם או מתן אפשרות לשלמם בתשלומים.

אין די בכך שעובד יטען שהוא הוצא לחל"ת כדי לקבל הקלה זמנית במזונות. לצורך כך, הוא יידרש להציג תדפיסים מחשבון הבנק שלו ולהוכיח  שאין לו מקורות הכנסה או חסכונות אחרים

מה באשר לעובד שפוטר בעקבות הקורונה - האם יוכל לקבל הקלות דומות?

מצב זה שונה במעט, שכן כל עובד שמפוטר אמור לקבל את פיצויי הפיטורים תוך פרק זמן קצר של עד 30 יום. הפיצוי יאפשר לו לשלם את המזונות במועד, או תוך דחייה קצרה, מה שעשוי להוביל את בית המשפט למסקנה שלאותו אדם יש די מרווח נשימה כדי לשלם את המזונות.

ימים אלה הם ימים חריגים ביותר, ונראה כי בית המשפט יפסוק בכל תיק מזונות שיובא בפניו בהתאם לנסיבות הספציפיות של אותו מקרה

מה יצטרך להוכיח עובד שהוצא לחל"ת או פוטר כדי לקבל הקלות?

אין די בכך שעובד יטען שהוא הוצא לחל"ת כדי לקבל הקלה זמנית במזונות. לצורך כך, הוא יידרש להציג תדפיסים מחשבון הבנק שלו, ולהראות שאין לו מקורות הכנסה אחרים או חסכונות שיאפשרו לו לשלם מזונות.

ניתן להגיש לבתי המשפט למשפחה רק בקשות הנוגעות לעניינים המחייבים סעד דחוף ובכלל זה סעד דחוף הנוגע למזונות. סעד כזה הוא סעד המאפשר לשמר את המצב הקיים

מהם העקרונות שלפיהם יפסוק כעת בית המשפט בתיקי מזונות?

עיקרון אחד שייבחן הוא מצבו של התא המשפחתי כולו. כלומר, הנסיבות הפרטניות של כל אחד מההורים, והמצב הכלכלי שלהם נוכח המצב. בית המשפט יבחן האם האב איבד את מקום עבודתו או האם או ששניהם הוצאו לחל"ת, ובמקביל יבחן את זמני השהות אצל כל אחד מהם. זאת, כדי להבטיח חלוקה הולמת בין ההורים, על פי העיקרון שנקבע בבע"מ 919/15. עיקרון העל שייבחן הוא טובת הילד ורווחתו.
יודגש, כי ימים אלה הם ימים חריגים ביותר, ונראה כי בית המשפט יפסוק בכל תיק מזונות שיובא בפניו בהתאם לנסיבות הספציפיות של אותו מקרה.

השאלה שתשאל בכל מקרה היא האם שינוי הנסיבות הבלתי צפוי גרם גם לירידה חדה בהכנסות של אותו אדם. ככל שכך הדבר, ברור כי מדובר בשינוי נסיבות מהותי

האם בעקבות התפרצות הקורונה ניתן להגיש בקשה להפחתת המזונות באופן קבוע?

בעקבות תקנות החירום שהותקנו בנוגע לסדרי הדין בשעת חירום (תקנות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל (סדרי דין במצב חירום מיוחד), תשנ"א-1991), ניתן להגיש לבתי המשפט למשפחה רק בקשות הנוגעות לעניינים המחייבים סעד דחוף ובכלל זה סעד דחוף הנוגע למזונות. סעד כזה הוא סעד המאפשר לשמר את המצב הקיים. לדוגמה, שינוי פתאומי שלא מאפשר לשלם מזונות לילדים, ומחייב פתרון דחוף. לעומת זאת, בקשה להפחתת המזונות באופן קבוע אינה עניין דחוף, ובית המשפט יצטרך להידרש אליה לאחר חלוף המשבר בכלים המשפטיים הרגילים.

ייתכן כי משבר הקורונה יהיה כה עמוק עד שהוא יחייב חשיבה מחודשת גם על החיוב האבסולוטי של אבות בתשלום מזונות עד גיל 6 

האם משבר הקורונה מהווה שינוי נסיבות מהותי שיאפשר הפחתה של המזונות?

אם אדם שהוצא לחל"ת, לא יוחזר לעבודה, ואין לו כושר השתכרות בגלל גילו המתקדם, מצבו הרפואי או פשיטת הרגל של מעסיקו - ברור כי מדובר בשינוי נסיבות, שלא ניתן היה לצפות אותו, כאשר נפסקו לאותו אדם דמי המזונות שיהיה עליו לשלם. 

נוסף על כך, השאלה שתשאל בכל מקרה היא, האם שינוי הנסיבות (שכאמור יהיה קשה לטעון כי היה צפוי) גרם גם לירידה חדה בהכנסות של אותו אדם. ככל שכך הדבר, ברור כי מדובר בשינוי נסיבות מהותי. אם התנאים שהזכרנו מתקיימים (שינוי נסיבות מהותי ובלתי צפוי), נראה שתהיה למבקש עילה להפחתת תשלום דמי המזונות, בין אם הם נקבעו בפסק דין או בהסכם.

במצב העניינים החדש יידרשו עורכי הדין להתעלות על עצמם, לגייס מידה רבה של חמלה והגינות, ולהציע פתרונות ששני הצדדים יוכלו לחיות איתם, מתוך מחשבה על טובת הילדים המשותפים לטווח רחוק

האם בעקבות המשבר הקיצוני עשויה להתבטל האבחנה בין תשלום מזונות עד גיל 6 ומגיל 6-15?

לא ברור. כזכור, בבע"מ 919/15 קבע בית המשפט, שחובת תשלום מזונות עד גיל 6 מוטלת על האב באופן אבסולוטי. לעומת זאת, נקבע כי מגיל 15-6 חובת תשלום המזונות מוטלת על ההורים באופן שווה, אם הם מקבלים משכורות דומות וזמני השהות של הילדים אצלם דומים.

ייתכן כי משבר הקורונה יהיה כה עמוק עד שהוא יחייב חשיבה מחודשת גם על החיוב האבסולוטי של אבות בתשלום מזונות עד גיל 6 (לדוגמה, אם האב נקלע למצוקה כלכלית קשה בעקבות המשבר, לעומת האם שממשיכה לקבל משכורת).

לסיכום, יש להדגיש כי משבר הקורונה יוצר מצב חדש, שיחייב עורכי דין ושופטים לחשוב בצורה יצירתית "מחוץ לקופסה" כדי למצוא פתרונות שיתאימו למצב החדש שנוצר. במצב זה יידרשו עורכי הדין להתעלות על עצמם, לגייס מידה רבה של חמלה והגינות, ולהציע פתרונות ששני הצדדים יוכלו לחיות איתם, מתוך מחשבה על טובת הילדים המשותפים לטווח רחוק.

* הכותבת מתמחה בדיני משפחה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה