zap group mishpati logo

המקרה המיוחד של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

אם נפגעתם בתאונת דרכים בעבודה, דעו כי לא מדובר בתאונה רגילה. אילו הבדלים קיימים בין שני סוגי התאונות וכיצד תוכלו לקבל פיצוי? קיראו

19.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
המקרה המיוחד של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

אם נפגעתם בתאונת דרכים בעבודה, בדרך לעבודה או בדרך חזרה מן העבודה, חשוב שתבינו כי מדובר בסיטואציה ייחודית, ששונה מתאונת דרכים "רגילה". תאונת דרכים מאפשרת לנפגע להגיש תביעת פיצוי לבית המשפט נגד חברת ביטוח החובה שלו, אך גם להגיש תביעה לביטוח לאומי לצורך קביעת אחוזי הנכות שנגרמו לו וקבלת דמי פגיעה.

חשוב להדגיש כי כאשר מתרחשת תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה ניתן לפעול בשני המישורים גם יחד, ואין צורך לבחור באחד מהם. עם זאת, ההחלטה באיזה נתיב לצעוד קודם צריכה להתקבל לאחר מחשבה מעמיקה, מאחר שיש לה משמעויות מרחיקות לכת.

כל סכום שיתקבל בסופו של דבר מהביטוח הלאומי כפיצוי עבור הפגיעה בתאונת העבודה, ינוכה מהפיצוי שיתקבל מחברת הביטוח בבית המשפט בהליך של תאונת הדרכים

תאונה שמורכבת משני סוגים של הליכים משלימים

הדבר הראשון שצריך להבין על תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה הוא שלא מדובר בהליכים שסותרים זה את זה, אלא להפך – אלה הם הליכים שמשלימים זה את זה. המשמעות מבחינת הפיצוי שנגרם לנפגע היא שכל סכום שיתקבל בסופו של דבר מהביטוח הלאומי כפיצוי עבור הפגיעה בתאונת העבודה, ינוכה מהפיצוי שיתקבל מחברת הביטוח בבית המשפט בהליך של תאונת הדרכים.

כך לדוגמה, אם אדם נפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה ונגרם לו נזק של 100 שקל, אם הביטוח הלאומי יקבע לו פיצוי של 20 שקל על הפגיעה בתאונת העבודה, הוא יהיה זכאי לפיצוי של 80 שקל מחברת ביטוח החובה על הפגיעה בתאונת הדרכים.

אם הנפגע יפנה קודם כל לבית המשפט, הוא יצטרך להמתין פרק זמן ממושך למינוי המומחים הרפואיים ולחכות לקביעות שלהם – מה שעשוי לארוך זמן רב ולדרוש ממנו אורך נשימה כלכלי

הנפגע בתאונה צריך לבחור: באיזה נתיב לצעוד קודם

לאחר התאונה, הנפגע צריך להכריע למי לפנות קודם: לוועדה הרפואית בביטוח לאומי, שתקבע לו את אחוזי הנכות בעקבות תאונת העבודה, או לבקש מינוי מומחה מטעם בית המשפט במסגרת התביעה נגד חברת ביטוח החובה, לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד).

ראוי לציין, כי יש שיקולים שונים למי לפנות קודם. למשל, העובדה שקביעת הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי לעניין אחוזי הנכות תהיה מחייבת גם בתביעה נגד חברת ביטוח החובה, ביחס לתאונת הדרכים (ראו בהמשך).

שיקול רלוונטי לעניין זה נוגע לחומרת הפגיעה בתאונה: אם לנפגע נגרמה פגיעה קשה, שבעקבותיה הוא צפוי להיעדר תקופה ארוכה מעבודתו, ייתכן שיעדיף לפנות קודם כל לוועדה הרפואית בביטוח הלאומי. הסיבה: רק בדרך זו הוא יוכל לקבל נכות זמנית, שתהווה עבורו כר ביטחון בזמן שהוא נמצא בבית.

לעומת זאת, אם הנפגע יפנה קודם כל לבית המשפט, הוא יצטרך להמתין פרק זמן ממושך למינוי המומחים הרפואיים ולחכות לקביעות שלהם – מה שעשוי לארוך זמן רב ולדרוש ממנו אורך נשימה כלכלי, שלא תמיד יש לנפגעים (אלא אם הם מחזיקים בפוליסות תאונות אישיות, שמכילות רכיבים של אובדן כושר עבודה).

נפגע בתאונת דרכים לא יכול לפנות לבית המשפט ולבקש מינוי מומחה שיקבע את אחוזי הנכות שנגרמו לו, אם פנה קודם לכן כנפגע עבודה לוועדה רפואית בביטוח לאומי

פניתם לביטוח לאומי? קביעת הוועדה הרפואית מחייבת

קביעת הוועדה הרפואית בכל הנוגע לאחוזי הנכות שיקבל הנפגע בתאונת העבודה תחייב אותו (וגם את חברת הביטוח) בהליך הנוגע לתאונת הדרכים.

המשמעות: נפגע בתאונת דרכים לא יכול לפנות לבית המשפט ולבקש מינוי מומחה שיקבע את אחוזי הנכות שנגרמו לו, אם פנה קודם לכן כנפגע עבודה לוועדה רפואית בביטוח לאומי שקבעה לו כבר את אחוזי הנכות.

נפגע שחושש מפנייה לוועדה רפואית בביטוח לאומי בשל קביעת אחוזי הנכות, שתחייב אותו בהמשך בבית המשפט, יכול במקום זאת לבקש תחילה מינוי של מומחים רפואיים בבית המשפט. במקרה כזה, מה שיחייב הוא קביעת המומחים שמונו על ידי בית המשפט, ולא קביעת הביטוח הלאומי.

נפגע בתאונה רשאי לטעון שהוועדה הרפואית בביטוח לאומי קיפחה את זכויותיו. כך למשל, ניתן לטעון שהיא התעלמה ממסמכים רפואיים שעמדו בפניה, לא ערכה בדיקות כנדרש ועוד

הוועדה קיפחה אתכם? תוכלו לפנות לבית המשפט

ואולם, אם פניתם תחילה לוועדה הרפואית בביטוח לאומי ואתם סבורים שהקביעה שלה לעניין הנכות שנגרמה לכם בתאונה מקפחת אתכם, אתם רשאים לפנות באופן חריג לבית המשפט ולדרוש ממנו לשנות את ההחלטה.

במסגרת ההליך החריג, אתם רשאים לטעון שהוועדה הרפואית קיפחה את זכויותיכם. כך למשל, אתם רשאים לטעון שהיא התעלמה ממסמכים רפואיים שעמדו בפניה, לא ערכה בדיקות כנדרש ועוד. אם בית המשפט ישתכנע בכך, ייתכן שיסכים למנות מומחה מטעמו שידון בעניין.

 

יש להבין, כי לא רק הנפגע יכול לדרוש לבטל את החלטת הוועדה הרפואית ולדרוש למנות במקום זאת מומחה מטעם בית המשפט – גם חברת הביטוח יכולה לעשות. ואולם, עצם הפנייה לבית המשפט בהליך שכזה היא חריגה ובית המשפט יתערב בהחלטת הוועדה הרפואית רק במקרים נדירים ביותר.

בעוד שמועד ההתיישנות של תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים עומד על שבע שנים, הפנייה לביטוח לאומי בהליך לתאונת העבודה צריכה להיעשות בתוך שנה

סוגים שונים של התיישנות בשני המסלולים

נקודה נוספת שצריך להביא בחשבון למי שמתלבט אם לפנות לוועדה רפואית או לבקש מינוי מומחים בבית המשפט, נוגעת למועדי ההתיישנות הקיימים.

המקרה המיוחד של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה(1)

בעוד שמועד ההתיישנות של תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים עומד על שבע שנים, הפנייה לביטוח לאומי בהליך הנוגע לתאונת העבודה צריכה להיעשות בתוך שנה. אם לא תפנו בזמן לביטוח לאומי, הוא עלול להקטין את התגמול שתקבלו.

* הכותב מתמחה בנזקי גוף, ביטוח לאומי ותאונות תלמידים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים