zap group mishpati logo

נתפסתם נוהגים ברכב שאין לו טסט? צפו לענישה מחמירה

נהיגה ברכב ללא טסט נחשבת לעבירה חמורה שבצידה עונשים מחמירים. יתרה מכך, למעורבות בתאונה עם רכב שאין לו טסט השלכות כלכליות כבדות משקל עבור הנהג ברכב. כל מה שחשוב לדעת על נהיגה בלי טסט

27.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
נתפסתם נוהגים ברכב שאין לו טסט? צפו לענישה מחמירה

על כל בעל רכב להחזיק ברשיון לרכב, שאותו יש לחדש אחת לשנה (פרט לרכבים חדשים, שהרשיון שלהם תקף למשך השנתיים הראשונות, ללא צורך בחידוש). חידוש רשיון לרכב תלוי בכך שהוא עבר טסט - בדיקה מקיפה של כשירות המערכות השונות שלו (צמיגים ובלמים, הגה, תאורה, מראות, וכדומה).

נהיגה ברכב שלא עבר טסט ושתקינות המערכות השונות שלו לא נבדקה היא מסוכנת. היא מהווה סכנה לנהג עצמו, לנהגים ולרכבים אחרים, כמו גם להולכי הרגל שבסביבתו. חישבו למשל על רכב שתקינות הבלמים והצמיגים שלו לא נבדקה ובשל כך נגרמה תאונה, שיכולה היתה אחרת להימנע. משום כך, סעיף 2 של פקודת התעבורה קובע כי נהיגה ברכב ללא טסט היא לא עבירה פרוצדורלית גרידא, אלא עבירה חמורה שהענישה עליה מחמירה, וכיום, אפילו יותר מעבר, בשל התרבות כמות כלי הרכב הנמצאים בדרכים והעלייה בשימוש ברכב פרטי.

הענישה אמנם מחמירה ויכולה לנוע בין שלילת רשיונו של הנהג, קנסות גבוהים, צבירת נקודות ואף מאסר על תנאי או בפועל, במקרים חריגים. עם זאת, חומרת הענישה תלויה בגורמים שונים

מהם העונשים הצפויים למי שנתפס נוהג ברכב שלא עבר טסט?

החוק מאפשר לבית המשפט לתעבורה לקבוע את העונש לפי שיקול דעתו, ובהתאם לנסיבות המקרה. הענישה אמנם מחמירה ויכולה לנוע בין שלילת רשיונו של הנהג, קנסות גבוהים, צבירת נקודות ואף מאסר על תנאי או בפועל, במקרים חריגים. ויחד עם זאת, חומרת הענישה תלויה בגורמים שונים, שיפורטו להלן:

מי שנתפס נוהג ברכב ללא טסט, אך לא עברה יותר מחצי שנה מאז פקע תוקף רשיון הרכב - ברוב רובם של המקרים הנהג לא יזומן לבית המשפט לתעבורה, אלא יקבל דו"ח תנועה. הדו"ח גורר צבירת 6 נקודות תעבורה ותשלום קנס. גובה הקנס עומד על 250 שקל לרכבים שעברו עד 4 חודשים מאז פקע רשיונם, ו-1,000 שקל לרכבים שחלפו בין 4 חודשים לשנה מאז שרשיונם פקע.

מי שנתפס נוהג ברכב ללא טסט, ושחלפה יותר מחצי שנה מאז פקע תוקף הרשיון שלו - יקבל זימון לבית המשפט לתעבורה וצפוי לעונשים חמורים יותר. השיקולים המנחים את בית המשפט בקביעת העונש הם הזמן שחלף מאז פקיעת תוקף הרשיון, עבירות התנועה הקודמות שיש לנהג וחומרתן, גילו של הנהג ושנת הייצור של הרכב.

בנהיגה ברכב ללא טסט בתקופה של יותר משנה, העונשים חמורים אף יותר ויכולים להגיע לשלילת רשיון של למעלה משנה, ובמקרים חריגים אף למאסר, תלוי בנסיבות המקרה

כיצד נקבע העונש על נהיגה ברכב ללא טסט למעלה מחצי שנה?

השיקול העיקרי נוגע לשאלת הזמן שאותו אדם נוהג ברכב שאין לא רשיון בתוקף. ככל שהתקופה ארוכה יותר, כך הסיכון שהוא מהווה הוא גבוה יותר והענישה תהיה מחמירה יותר בהתאם. יתרה מכך, ככל שלנהג יש עבירות תנועות קודמות, כך יעלה הסיכוי שעונשו יוחמר – בהתאם, כמובן, לכמותן ולחומרתן. בנוסף, כשמדובר בנהגים חדשים, ככל שהנהג יהיה צעיר יותר, כך יגבר הסיכוי לענישה מחמירה יותר.

לבסוף, שנת הייצור של הרכב מהווה גם היא שיקול מרכזי בחומרת הענישה. זאת משום שככל שהרכב ישן יותר, כך הוא בטיחותי פחות ונהיגה בו, מבלי שכשירותו נבדקה, מהווה סכנה גבוהה יותר לנהג ולכל מי שנמצא בסביבת הרכב.

העונשים על נהיגה ברכב ללא טסט למעלה יותר חצי שנה הם, כאמור, חמורים ויכולים לכלול גם שלילת רשיון הנהיגה של הנהג או בפסילתו על תנאי, בנוסף לצבירת הנקודות וקנס של 1,000 שקל.

בנהיגה ברכב ללא טסט בתקופה של יותר משנה, העונשים חמורים אף יותר ויכולים להגיע לשלילת רשיון של למעלה משנה, ובמקרים חריגים אף למאסר, תלוי בנסיבות המקרה.

חברת הביטוח יכולה לטעון לרשלנות של הנהג ולהסרת האחריות הביטוחית, ואם בית המשפט יקבל טענה זו, הנהג יחויב בתשלום מלא של כל הנזקים שנגרמו בתאונה – לרכבים ולאנשים המעורבים בה

מהן ההשלכות של תאונת דרכים שהיה מעורב בה רכב ללא טסט?

לתאונת דרכים שהיה מעורב בה רכב ללא טסט יכולות להיות השלכות כלכליות כבדות משקל עבור הנהג של אותו רכב, גם אם אינו אשם בתאונה. חברת הביטוח יכולה לטעון לרשלנות של הנהג ולהסרת האחריות הביטוחית. אם בית המשפט יקבל את טענת חברת הביטוח ויסיר ממנה את האחריות הביטוחית, אזי הנהג יהיה מחויב בתשלום מלא של כל הנזקים שנגרמו בתאונה – לרכבים ולאנשים המעורבים בה.

עורך הדין, הבקי בחוק והמכיר לעומקם את השיקולים המנחים את בית המשפט לתעבורה, יוכל לטעון בצורה אפקטיבית יותר להקלה משמעותית בעונש ואף לזיכוי, בהתאם לנסיבות המקרה כמובן.

 נתפסתי נוהג ברכב ללא טסט – האם כדאי לקבל ייעוץ משפטי?

התשובה לשאלה זו תלויה בחומרת העבירה. אם, למשל, קיבלתם דו"ח תעבורה בלבד ואתם מוכנים לספוג את הקנס וצבירת הנקודות, אז ניתן להסתפק בכך. אך אם קיבלתם זימון לבית משפט, או אפילו אם ברצונכם לנסות להימנע מצבירת הנקודות (למשל במקרה שבו צבירה עשויה להוביל לפסילת רשיון), מומלץ לפנות לעורך דין לענייני תעבורה. עורך הדין, הבקי בחוק והמכיר לעומקם את השיקולים המנחים את בית המשפט לתעבורה, יוכל לטעון בצורה אפקטיבית יותר להקלה משמעותית בעונש ואף לזיכוי, בהתאם לנסיבות המקרה כמובן.

נתפסתם נוהגים ברכב שאין לו טסט? צפו לענישה מחמירה(1)

לסיכום, נהיגה ברכב שלא עבר טסט מהווה סכנה אמיתית לנהג ולסביבתו. לכן, יש להקפיד על ביצוע הטסט וחידוש הרשיון במועד. הענישה היא מחמירה, ואם נתפסתם נוהגים ללא טסט, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי ולבחון את האפשרות לטעון להקלה בעונש.

 * עו"ד אמנון בן נעים, מתמחה בדיני תעבורה.

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה