zap group mishpati logo

הצעיר שעבר להולנד נדהם לגלות שאחיו נישלו אותו מהירושה

אם, ששינתה על ערש דווי את צוואתה המקורית, הוציאה ממנה את אחד מבניה שעבר לחו"ל. הצעיר הצליח להוכיח לבית המשפט שאימו שינתה את הצוואה כאשר היתה תחת השפעת תרופות

מאת: עו"ד ענת גוטליב-שטיינמץ
22.09.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הצעיר שעבר להולנד נדהם לגלות שאחיו נישלו אותו מהירושה

בית המשפט לענייני משפחה קיבל התנגדות לצוואה אשר הוגשה על ידי בן לאם שהלכה לעולמה. רגע לפני מותה שינתה האם במפתיע את הצוואה המקורית שערכה והורתה לנשל מהעיזבון אותו בן ולחלק מחדש את הרכוש שלה בין שלושת האחים האחרים.

הבן, שיוצג על ידי הח"מ, הצליח לשכנע את בית המשפט בצורך לבטל את הצוואה המתוקנת, לאחר שהוכיח כי היא שונתה בזמן ששהה בחו"ל. לדבריו, שלושת אחיו הפעילו לחץ בלתי הוגן על אימם לשנות את הצוואה, בעוד היא היתה תחת השפעה של תרופות חזקות.

החלטת האח לעזוב את הארץ גרמה לכעס של האחים כלפיו. אלה זעמו על כך שהוא לא מסייע להם ולא נושא גם בנטל הטיפול באם

הבן גילה שאמו נפטרה שבועיים לאחר מותה

הסיפור המדובר התרחש במשפחה מבוססת מאזור ירושלים. אם המשפחה עבדה כרופאה מומחית והחזיקה בין היתר בקליניקה פרטית. בני המשפחה צברו רכוש רב, שכלל בין היתר שלוש דירות בתל אביב, דירה בצפון וכספים בהיקף משמעותי.

לאחר שאבי המשפחה הלך לעולמו, נותרה האם לבדה עם ארבעת ילדיה עד שהכירה בן זוג חדש. בערך באותו זמן החליטה האם לערוך צוואה והודיעה לבניה כי ביום שבו היא תלך לעולמה, היא מבקשת לחלק את רכושה שווה בשווה בין ארבעת ילדיה. לימים חלתה האם וארבעת ילדיה החלו לטפל בה ולסעוד אותה. בינתיים, אחד הבנים נקלע למשבר כלכלי קשה, שהוביל אותו גם לקשיים נפשיים. על רקע זה החליט הבן לעזוב את ישראל ולנסות להשתקם בהולנד.

החלטת האח לעזוב את הארץ גרמה לכעס של האחים כלפיו. אלה זעמו על כך שהוא לא מסייע להם ולא נושא גם בנטל הטיפול באם. אט אט הם החלו לבצע מניפולציות, וכאשר כתב להם ותהה אם הוא צריך להגיע כדי לסייע בטיפול באם, הם השיבו לו שהוא יכול להישאר בהולנד ולא לדאוג.

בשלב מסוים הידרדר מצבה של האם והיא הלכה לעולמה בבית החולים. ואולם, שלושת האחים כלל לא טרחו לספר לאחיהם על מות האם, ורק שבועיים לאחר מותה הסתבר לו לתדהמתו שאימו  נפטרה. בעקבות זאת, עזב הבן הכל, עלה על מטוס והגיע לארץ.

"אחיי שכנעו את אימי שאני לא מעוניין לשמור איתה על קשר ולא דואג לה, ולכן עליה לנשל אותי מהירושה", טען הבן בבית המשפט

"האחים הפעילו השפעה בלתי הוגנת על האם"

לאחר שהגיע הבן לארץ וביקש להתעדכן בכל הנוגע לעיזבונה של אימו, התברר לו לתדהמתו כי הוא נושל מהצוואה. אחיו הסבירו לו כי לפני מותה של האם היא ערכה צוואה חדשה, במסגרתה היא הורתה על חלוקה מחדש של העיזבון רק בין שלושת האחים הנותרים.

הבן הופתע מאוד מהדברים, שכן כאשר עזב את ישראל שלוש שנים קודם לכן, הוא ידע כי קיימת צוואה שעל פיה אמור עיזבון האם להתחלק באופן שוויוני בין ארבעת האחים. הבן חשד כי שינוי הצוואה נעשה באופן לא כשר על ידי אחיו ולכן הגיש התנגדות לקיום הצוואה לבית המשפט.

בהתנגדות טען הבן כי אחיו הפעילו השפעה בלתי הוגנת על האם, בשנות השמונים לחייה, וזאת כאשר נטלה תרופות הרגעה שהשפיעו על שיקול דעתה. לטענת הבן, אחיו שכרו את שירותיו של עורך דין שהובא לאימם, ובעוד היא תחת השפעת תרופות, הם שכנעו אותה לחתום על צוואה חדשה.

"אחיי שכנעו את אימי שאני לא מעוניין לשמור איתה על קשר ולא דואג לה, ולכן עליה לנשל אותי מהירושה", טען הבן בבית המשפט. האחים מצידם טענו כי הבן "אגואיסט ועבר לחו"ל בלי להתעניין באימו ומבלי לדאוג בה או לטפל בה".

הבן הציג עשרות התכתבויות בינו לבין אחיו, שבהן הוא ביקש מהם לעדכן אותו בדבר מצבה של אימו והבהיר: "בכל רגע שבו תזדקקו לי, אני מגיע לארץ תוך 48 שעות". בית המשפט השתכנע שהאח דאג לאימו

בית החולים חשף את התרופות שקיבלה האם

הקשר בין הבן לאימו עמד במוקד הדיון שהתנהל בבית המשפט בהתנגדות שהגיש הבן. במסגרת הדיון הציג הבן עשרות התכתבויות בינו לבין אחיו, שבהן הוא ביקש מהם לעדכן אותו בדבר מצבה של אימו והבהיר: "בכל רגע שבו תזדקקו לי, אני מגיע לארץ תוך 48 שעות". חשיפת ההתכתבויות שכנעה את בית המשפט בכך שבפועל האח התעניין מאוד במצבה של אימו ודאג לה, בניגוד לטענת האחים.

מה שסיפק לבן סיוע נוסף בהוכחת טענותיו היו מסמכים, שהח"מ הצליחה להשיג עבורו מבית החולים ובהם פורטו התרופות שסופקו לאם, ובכלל זה מורפיום. מסמכים אלה הוכיחו, שחור על גבי לבן, כי האם הוחתמה על הצוואה כאשר היא תחת השפעה של תרופות חזקות.על רקע זה, קיבל בית המשפט את ההתנגדות שהגיש הבן לקיום הצוואה, ביטל את תוקפה וקבע כי הצוואה המקורית היא זו שתקפה. במקביל, חייב בית המשפט את שלושת האחים בהוצאות המשפט ושכר טרחת עורך דין.

* הכותבת, המתמחה בתחום דיני המשפחה, ייצגה את האח במסגרת ההליך המתואר. עו"ד גוטליב שטיינמץ עוסקת, בין היתר, בירושות וצוואות, ייצוג בתיקי גירושין בבתי הדין הרבניים ובבתי המשפט לענייני משפחה, חלוקת רכוש, משמורת קטינים, מזונות קטינים ומזונות אשה, גישור ועריכת הסכמי גירושין והסכמי ממון, ייפוי כוח מתמשך ועוד 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה