zap group mishpati logo

ששש... הפנים הרבות של האלימות הזוגית

אתם בזוגיות אבל משהו שם "לא שלם"? אתם הולכים על קצות האצבעות בנוכחות בן/ בת הזוג? אתם חוששים "להיתקל" או "לשבור" שגרה, נשמרים מעוד אירוע דרמטי? ייתכן שאתם חווים אלימות שקטה בזוגיות. היא קיימת, שכיחה ובעיקר מסוכנת. כל הסימנים לזהות את התופעה הקשה

27.10.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ששש... הפנים הרבות של האלימות הזוגית

אתם זמן רב ביחד, או שזוהי הזוגיות הראשונה בחייכם? הדברים מתנהלים מתוך הרגל אבל משהו שם לא שלם "עד הסוף"? ייתכן שאחד מכם "הולך על קצות האצבעות", נזהר "שלא להיתקל" או "לשבור" את השגרה, נשמר מעוד אירוע דרמטי ומלא אתוס או גרוע יותר - שקט ומציק? התיאור נשמע לכם מוכר? מדובר באלימות שקטה - היא קיימת היא שכיחה ובעיקר מסוכנת לא פחות מאלימות גלויה. הנה כמה סימנים שיעזרו לכם לזהות אם מערכת היחסים שלכם מאופיינת באלימות שקטה.

כשהוא כועס, היא מתבוננת בו ושותקת. הם רבים, והיא מתרחקת, בוחרת להימנע ממנו, תחילה לשעתיים, אחר כך ליומיים, שבועיים, חודשים ושנים - עשר אם לדייק

שתיקה רועמת

כשמני נכנס למשרדי פגשתי אדם שקט ועדין, עיניו מושפלות, חזותו כמעט שקופה, כאילו משהו מתוך המהות שלו אבד. מני סבל מהסוג המתעתע ביותר של אלימות זוגית - מאלימות שקטה. 20 שנים הוא חי עם אותה אישה, מגדל איתה שלושה ילדים, מנסה להתמודד עם אתגרי החיים ונתקל פעם אחרי פעם בשתיקה שיש בה בוז, עלבון, ביטול ובעיקר התעלמות.

כשהוא כועס, היא מתבוננת בו ושותקת. הם רבים, והיא מתרחקת, בוחרת להימנע ממנו, תחילה לשעתיים, אחר כך ליומיים, שבועיים, חודשים ושנים - עשר אם לדייק. מני מאמין שמריבות הן חלק מהתפתחות הקשר, בעיקר כששני הצדדים מלהטטים בין גידול של שלושה ילדים קטנים ופיתוח מקצועי, אבל כשזוגתו לא מסכימה עם המתווה שהוא מציע, היא נוהגת בבריונות שקטה:

  • היא מחרימה אותו.
  • יוצאת לחדר אחר ונמנעת מלמצוא פתרון משותף למחלוקת שנתגלעה ביניהם.
  • מסרבת להכיר ביחסים ביניהם.
  • משדרת קור ובזה למעשיו.

הבוז והעלבון השתקפו בפניו של מני ולו רק בשל הקוטביות המוחשית בין דמותה השותקת של אשתו בבית לבין הדמות הכריזמטית ומלאת הקסם שהיא מגלמת בחברה. "לכולם היא מקסימה ורק אליו היא רעה - רוע שקט, משפיל, מנמיך, עד שכבר אי אפשר. זה לא להיפרד או לחדול מלהתקיים", הסביר מני בקול חלש אבל החלטי וביקש שנגיש בקשה ליישוב סכסוך ונצא לדרך.

הסיפור של מני נוגע גם בסימן השני לזיהוי אלימות שקטה - התנהגות דו קוטבית. הנה מקרה שממחיש את הנושא:

נועם נוקט בפעולות המגבילות את עצמאותה וכוחה של רוית. הוא פותח את תלוש השכר שלה ומונע ממנה גישה אליו, מסרב שתתלווה אליו לאירועי חברה, מדיר אותה מחייו האישיים ודורש ממנה דיווח מלא על צעדיה

שתי פנים לאדם - בחוץ מלאך, בבית מפלצת

רוית עובדת כשכירה בתפקיד קהילתי. היא נשואה לנועם שאותו הכירה בתיכון - אהבה ראשונה. נועם הוא מנכ"ל מוערך ומהנדס. כלפי חוץ הוא משדר עוצמה, "גבר אלפא" טיפוסי, סוחף, מלא בקסם אישי, חכם וחד, אלא שבבית נועם נוקט בפעולות המגבילות את עצמאותה וכוחה של רוית. הוא פותח את תלוש השכר שלה ומונע ממנה גישה אליו, הוא מסרב שתתלווה אליו לאירועי חברה, הוא מדיר אותה מחייו האישיים ודורש ממנה דיווח מלא על צעדיה.

נועם מנהל את חשבונות הבית ומפציר בפני רוית שאין שום סיבה שתמשיך לעבוד כי "הוא דואג לכל צרכיה". רוית מוטרדת, במשרד היא מרגישה שייכת, יש לה חברות שמעריכות אותה. היא מספרת להן את אשר על ליבה, אך הן מסבירות לה שמערכת היחסים שלה לא תקינה ובלתי מאוזנת ועליה לבחון את צעדיה. רוית מבולבלת ויוצרת עימי קשר. נועם הוא כל עולמה אך המועקה שעל ליבה כבדה כמשקולת. היא מנסה לתת "שם" והגדרה לפער בין הדמות הכריזמטית שנועם מפגין כלפי הסביבה לבין הדמות השתלטנית שהוא מפגין בבית.

סיפורה של רוית מכיל מוטיב נוסף במערכות יחסים המאופיינות באלימות שקטה - רוית מרגישה דוחק כלכלי והסיפור הבא ממחיש את הנושא:

במשך שנים משה הגביל את צעדיה של רחל, אסר עליה לעבוד ודחק בה להתמקד בטיפול בענייני הבית. כשהחלה לימודי תואר ראשון, הפציר בה לחדול מכך. כשמצאה עבודה כמזכירה, גער בה

דוחק כלכלי ואובדן השליטה על החיים

משה, בן 44, גבר פטריארכלי מהדור הישן, המפרנס, האחראי, "שר החוץ" של הבית, ואילו אשתו רחל, שנשואה לו כבר שני עשורים היא "שרת הפנים". את שנותיה היפות ביותר היא הקדישה לגידול הילדים ולטיפול בענייני הבית. כעת, כשהילדים פרחו מהקן, גם חייה של רחל החלו לפרוח: בזמנה הפנוי היא נרשמה לחוגים, החלה לרקוד, נרשמה לסדנת סטיילינג ומציאת הסגנון האישי ו"גילתה את עצמה מחדש".

לימים גילה משה שמשהו ברחל השתנה - היא נעשתה יפה יותר, עורה קרן והיא הפגינה הנאה מחייה. לראשונה רחל הרגישה חופשיה, אך את משה השינוי הטריד - הרי במשך שנים משה הגביל את צעדיה, אסר עליה לעבוד ודחק בה להתמקד בטיפול בענייני הבית. כשרחל החלה את לימודי התואר הראשון, הוא הפציר בה לחדול מכך, כי זה פוגע ברווחת הילדים. כשמצאה עבודה כמזכירה בחברת נדל"ן, גער בה וטען שהיא גורמת לו לבושה ומבזה אותו.

משה נהג לדבר אל ליבה של רחל לשכנע ולהסביר שוב ושוב שהיא "מלכה" ומלכה לא צריכה לעבוד. אולם, למשה לא היתה שום בעיה לנסוע לחוץ לארץ מתי שרק התחשק לו, לבלות את החגים עם חבריו ולהשאיר את רחל עם הילדים בשבתות. לא רק זאת, אלא שהוא הרהיב עוז ובנוסף גם דרש מרחל לדווח לו על כל הוצאה כלכלית. רחל מצידה גילתה את טעמו של החופש והיא מסרבת לאבד שוב את השליטה על חייה ולחזור לימי העבר. היא נחושה לצאת לעצמאות כלכלית, אך היא מרגישה מאוימת ופונה למשרדי בנושא.

כשלמערכת היחסים נלווית תחושה של אי נוחות מובהקת, שמלווה בהשפלה, בהקטנה או בהתעלמות מופגנת, כשהתקשורת בין הצדדים אינה בריאה, אתם כנראה חווים אלימות שקטה

קווים לדמותה של אלימות שקטה

שלושת הסיפורים לעיל מלמדים אותנו על הקווים לדמותה של אלימות שקטה:

  • מערכת היחסים מאופיינת בחוסר איזון.
  • צד אחד מפעיל שליטה על הצד האחר באמצעות מניפולציות רגשיות - הוא משכנע שהוא אוהב, שמעשיו מיטיבים, שהכוונות שלו טהורות כביכול, או לחלופין הוא שותק ובורח מכל צורה של תקשורת ו"מחנך" בדרך השתיקה הרועמת.
  • למערכת היחסים נלווית תחושה של אי נוחות מובהקת, שמלווה בהשפלה, בהקטנה או בהתעלמות מופגנת.
  • התקשורת בין הצדדים אינה בריאה.
  • הזוגיות "תקועה", התפקידים קבועים, לא מתקיים תהליך של צמיחה משותפת.
  • מתחת לפני השטח מחלחל הפחד לאבד שליטה.

אם מקננת בליבכם התחושה שבין הזוג שלכם משול למשקולת שמושכת אתכם למטה, דעו שניתן להתמודד עם המצב באמצעות ייעוץ מסודר 

מתי צריך להפסיק את השתיקה ולשנות את המצב הקיים?

אם מערכת היחסים שלכם מאופיינת בקווים משותפים לסיפורים המוצגים בכתבה, ואם מחלחל בכם החשש וקיימת אצלכם ההבנה "שמשהו לא מתנהל כשורה", חרף העובדה שעל פני השטח הדברים נראים "תקינים", ואם מקננת בליבכם התחושה שבין הזוג שלכם משול למשקולת שמושכת אתכם למטה, דעו שניתן להתמודד עם המצב באמצעות ייעוץ מסודר הכולל גיבוש אסטרטגיה ודרכי פעולה מדויקים המותאמים ספציפית למקרה שלכם.

ששש... הפנים הרבות של האלימות הזוגית(1)

זיכרו: לשקט ולביטחון אין מחיר.

* הכותבת היא בעלת משרד עורכי הדין "צור – משרד עו"ד וגישור"; מאסטר ב-NLP (ניהול תהליכי חשיבה); מגשרת מוסמכת עם התמחות ייחודית בגישור משפחתי מטעם לשכת עורכי הדין. לפרטים נוספים ויצירת קשר, טל': 074-7087124 או ליחצו כאן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים