zap group mishpati logo

כל מה שצריך לדעת על צבירת נקודות על עבירות תנועה. מדריך

קיבלתם דו"ח על עבירת תנועה? חשוב לדעת שהעונש אינו מסתיים בתשלום הקנס וכי הרבה מהעבירות כוללות צבירת נקודות שהצטברותן עלולה להוביל לסנקציות נוספות

מאת: עו"ד רון הינדי, עו"ד עופר קליין
28.12.20
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
כל מה שצריך לדעת על צבירת נקודות על עבירות תנועה. מדריך

כמעט כל עבירת תנועה (מהפעוטה ביותר ועד לחמורה ביותר) גוררת עימה צבירת נקודות מעבר לתשלום הקנס ועונשים אחרים כגון פסילת רשיון, מאסר וכדומה. המקרים היחידים כמעט שבגינם לא תצברו נקודות הם כאשר מדובר בעבירת תנועה שהמידע לגביה התקבל 12 חודשים או יותר לפני שהורשעתם בביצוע העבירה.

רק לשם הבהרה, נדגיש כי עצם תשלום הדו"ח (למשל, דו"ח מהירות) כמוהו כהרשעה בביצוע העבירה, ולכן הענישה על קבלת דו"ח כוללת אוטומטית צבירת נקודות יחד עם תשלום הקנס. זוהי שיטת הניקוד.

רשות הרישוי מנהלת מאגר מידע ממוחשב המתעד כל הרשעה של כל נהג בישראל בעבירות תנועה ואת מספר הנקודות שכל נהג צובר בכל עבירה

מהי המטרה של שיטת הניקוד?

רשות הרישוי מנהלת מאגר מידע ממוחשב המתעד כל הרשעה של כל נהג בישראל בעבירות תנועה ואת מספר הנקודות שכל נהג צובר בכל עבירה. המטרה היא הרתעה. ראשית, הרתעה שמטרתה מניעתית – על מנת שתנהגו יותר בזהירות. שנית, המטרה היא הרתעה באמצעות ענישה. שיטת הניקוד היא דרך לאתר נהגים שחוזרים ומבצעים עבירות חוזרות, להעניש אותם בחומרת יתר ולחנך לנהיגה בטוחה יותר.

וכך, כאשר תגיעו לצבירה של מספר מסוים של נקודות, יוטלו עליכם סנקציות (אמצעי תיקון) של השתתפות בקורסים לנהיגה נכונה, מבדקים שונים, לעתים אף מבחן תיאוריה או טסט חוזרים, שיבדקו את כשירותכם להמשיך ולנהוג. במהלך אותו זמן, במרבית המקרים, רשיונכם ייפסל או יושהה עד שתוכיחו את הכשירות.

בית המשפט מוסמך להורות על פסילת רשיון  למשך זמן מסוים או לתמיד, וזאת במסגרת גזר דין לאחר הרשעה בביצוע עבירות תנועה. במסגרת הענישה ומתן גזר הדין, בית המשפט יכול אף לפסוק עונשי שלילה מותנים, אשר בדומה להטלת עונשי מאסר על תנאי, אינם פוסלים את רשיון הנהיגה בפועל.

במקרים של עבירות שגרמו או יכלו לגרום נזק משמעותי כמו גרימת מוות בתאונה, נהיגה בשיכרות או בזמן של פסילת רשיון, סיכון הולכי רגל שחצו במעבר חציה וכדומה, אתם עלולים לקבל 10 נקודות  

כיצד תדעו מהו הניקוד הצפוי בכל עבירה?

יש חמש דרגות ניקוד, הנקבעות לפי חומרת העבירה:

2 נקודות – נצברות במקרים של עבירות קלות, כמו נהג המסיע נוסע לא חגור, אי לבישת אפוד זוהר ביציאה/ ירידה מרכב בדרך שאינה דרך עירונית וכדומה.

4 נקודות – במקרים של עבירות כמו נוסע ללא חגורת בטיחות, נהיגה על מדרכה ועוד.

6 נקודות – נצברות על עבירות חמורות יותר, כמו נהיגה שלא בכביש, נהיגה בחוסר זהירות,  נהיגה שלא בימין הדרך וכדומה.

8 נקודות – עבירות מסכנות חיים, כמו נהיגה במהירות גבוהה בדרך עירונית, נסיעה באור אדום או תאונה שגרמה נזק לאדם, שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית, אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים מעבר חציה בבטחה ועוד.  

10 נקודות – במקרים של עבירות שגרמו או יכלו לגרום, נזק משמעותי כמו גרימת מוות בתאונה, נהיגה בשכרות או בזמן של פסילת רשיון, סיכון הולכי רגל שחצו במעבר חציה וכדומה.  

הנקודות נכנסות לתוקף מרגע שהורשעתם בביצוע העבירה (בבית משפט או על ידי תשלום הקנס) ותקפות למשך שנתיים (עד 20 נקודות) או ארבע שנים (22 נקודות ומעלה). אם מתנהל משפט בנוגע לעבירה, הנקודות בגינה לא ייספרו עד מתן פסק דין סופי.

 אם תצברו 36 נקודות ומעלה, תיפסלו מלהחזיק רשיון נהיגה למשך שלושה חודשים ורשיונכם יחודש רק לאחר שתעברו בהצלחה מבחן עיוני המוכר בשם "תיאוריה"

מהם אמצעי התיקון למי שצבר נקודות?

הדבר תלוי במספר הנקודות שצברתם. שיטת הניקוד מבחינה בין עבירות קלות לעבירות חמורות וקובעת את האמצעים בהתאם: 

12-22 נקודות - קורס נהיגה בסיסי ומבחן בסיום הקורס.

24-34 נקודות - הנהג יחויב לעבור קורס נהיגה מתקדם ולעמוד בהצלחה במבחן בסיום הקורס.

36 נקודות ומעלה - הנהג ייפסל מלהחזיק רשיון נהיגה למשך שלושה חודשים ורשיונו יחודש רק לאחר שיעבור בהצלחה מבחן עיוני - תיאוריה.

72 נקודות או יותר או נהג שהוטלה עליו פסילת רשיון ל-3 חודשים ויש לו 36 נקודות או יותר ולא חלפו 6 חודשים מביצוע העבירה האחרונה - הרשיון ייפסל לתקופה של 9 חודשים ויחודש רק לאחר שיעמוד בבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בבחינה עיונית ובחינה מעשית. 

אם הוטלו עליכם אמצעי תיקון, תוכלו לפנות בכתב לרשות הרישוי בתוך 30 ימים ולשטוח את טענותיכם. ברגע שפניתם, ביצוע אמצעי התיקון יידחה עד לתום הבירור

האם ניתן לערער על החלטת רשות הרישוי להטיל אמצעי תיקון?

נהג שהוטלו עליו אמצעי תיקון רשאי לפנות בכתב לרשות הרישוי בתוך 30 ימים ולשטוח את טענותיו. ברגע שפניתם, ביצוע אמצעי התיקון נדחה עד לתום הבירור. יש אפשרות להגיע לשימוע ברשות הרישוי. בתגובה, רשות הרישוי תשלח אליכם את החלטתה הסופית. בכל אותו זמן, ואפילו אם בסופו של דבר בקשתכם תידחה, תוכלו להמשיך להחזיק ברשיון הנהיגה, ולהיערך טוב יותר לתקופה שבו הוא יושהה עד שתוכיחו כשירות.

בעבירות תנועה שעלולות לגרור נקודות לחובתכם, חשוב מאוד להסתייע בייצוג משפטי. ברגע שתשלמו את הדו"ח, למעשה הודיתם בביצוע העבירה

מה כדאי לעשות כשמקבלים דו"ח תנועה ולפני שמשלמים אותו?

מרגע קבלת הדו"ח, יש לרשותכם 90 ימים לשלם או לבקש להישפט. התעלמות מהדו"ח עלולה לגרור כפל קנס והנקודות ירשמו לחובתכם, כאילו הודיתם ושילמתם. פנו מיידית לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה לייעוץ ראשוני. בעבירות תנועה שעלולות לגרור נקודות לחובתכם, חשוב מאוד להסתייע בייצוג משפטי. ברגע שתשלמו את הדו"ח, למעשה הודיתם בביצוע העבירה כפי שהיא מפורטת בדו"ח עצמו. לכן, לפני שתחליטו אם לשלם ולהודות בעבירה, יש להתייעץ עם עורך דין ולבדוק האם יש אפשרות לבטל את הדו"ח או להפחית את חומרת העבירה (ועימה את מספר הנקודות הנצבר).

עורך דין מומחה בתחום יוודא שהאמצעי שהוטל עליהם תואם את מספר הנקודות שצברתם ויכול לסייע להפחית את מספר הנקודות, למנוע פסילת רשיון או לקצר את תקופת הפסילה

מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין הבקיא בדיני תעבורה?

עורך דין יבחן את העבירה והדו"ח ויבדוק אם תיאור העובדות משקף את המציאות. לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה יש את הידע והכלים המשפטיים לבדיקה יסודית של דו"ח התנועה והנהלים משטרתיים, ולאתר כשלים טכניים במתן הדו"ח. כשלים אלה יכולים להביא את התביעה לקבל החלטה לבטל את הדו"ח, לשנות את סעיף העבירה בדו"ח לעבירה שלא גורמת לצבירת נקודות, או להגיע להסדר טיעון. סיוע כזה חשוב במיוחד אם מספר הנקודות שלכם גבוה ויכול להוביל לשלילת רשיון הנהיגה. שינוי סיעף העבירה או המשא ומתן מול התביעה יכול אף להביא לביטול הקנס, או לפחות להקטנת הסכום.

במקרה של הטלת אמצעי תיקון, עורך הדין יוודא שהאמצעי שהוטל עליהם תואם את מספר הנקודות שצברתם. עורך הדין יכול לסייע להפחית את מספר הנקודות, למנוע פסילת רשיון או לקצר את תקופת הפסילה. הוא יסייע לכם בפניה לרשות הרישוי ויעלה את הסיכויים להפחית את מספר הנקודות ואת חומרת אמצעי התיקון. למשל, למנוע פסילת רישיון או לקצר את תקופת הפסילה אם אתם זקוקים לו לצרכי פרנסה ולא יכולים בלעדיו.

לסיכום, קיבלת דו"ח תנועה או הודעה על אמצעי תיקון? מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה לפני שתעשו את הצעד הבא.

משרד עורכי דין הינדי-קליין מתמחה בדיני תעבורה ובייצוג בהליכים השונים שלו. שני השותפים שירתו עשרות שנים רבות במשטרת ישראל יכולים לתת לכם מענה ממצה, יעיל וטיפים נוספים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • הנהג ביקש מהשוטרים להזדהות ונשלח למעצר שווא

    הנהג ביקש מהשוטרים להזדהות ונשלח למעצר שווא

    אזרח תמים שנסע עם בת זוגו לאירוע מצא עצמו לפתע בעיצומה של סצנה שכאילו נלקחה מסדרת פשע. הוא נחשד בשימוש בסמים ואלכוהול, והסלולר נלקח ממנו. בסופו של דבר הוא קיבל עונש קל
    5 דק'
  • 'קרנית' - הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

    'קרנית' - הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים

    נהג או נוסע ברכב שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי מחברות הביטוח בגין נזקי הגוף שנגרמו לו. מה קורה כאשר אין ביטוח תקף ו/או רישיון תקף?
    3 דק'
  • מהירות מופרזת - שאלות ותשובות מהפורום

    מהירות מופרזת - שאלות ותשובות מהפורום

    מה העונש על עבירת מהירות ראשונה? האם כדאי להצטייד בעו"ד לקראת הדיון בבית המשפט? האם נהג צעיר יקבל עונש חמור יותר על אותה עבירה שעבר נהג ותיק? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום מהירות מופרזת. עו"ד ירון בוכובזה, מנהל הפורום, השיב
    5 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה