zap group mishpati logo

שללו לכם את הרשיון עד תום ההליכים? זה לא סוף פסוק

ביצעתם עבירת תנועה חמורה והמשטרה מבקשת לשלול את הרשיון שלכם עד תום ההליכים? יש מה לעשות וניתן לקצר את השלילה משמעותית

מאת: עו"ד אמנון בן נעיםעו"ד אמנון בן נעים
28.12.20
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
שללו לכם את הרשיון עד תום ההליכים? זה לא סוף פסוק

 

אחת המכות הקשות שרובצות לפתחו של אדם שביצע עבירת תנועה חמורה, לצד כתב האישום שאורב לו מעבר לפינה, יכולה להיות שלילת רשיון הנהיגה שלו. לאחר פסילה מנהלית של הרשיון על ידי המשטרה, היא עשויה לבקש לשלול את הרשיון עד תום ההליכים.

מדובר בהליך שתוצאותיו עלולות להיות קשות מאוד עבור הנהג שרשיונו נלקח ממנו. בשורות הקרובות נבקש להבין באילו נסיבות ניתן לשלול רשיון לנהג עד תום ההליכים, האם מדובר בסוף פסוק או שניתן לקצוב את תקופה זו ואיך ניתן להתמודד עם בקשה מסוג זה.

תחילה נפסל הרשיון של הנהג בפסילה מנהלית על ידי קצין משטרה לתקופה של 30 עד 60 יום (ואף יותר, במקרים קיצוניים), ולאחר מכן, התביעה יכולה להגיש בקשה להארכת הפסילה עד תום ההליכים

התנאים לשלילה עד תום ההליכים

ניתן להגיש בקשה לפסילת רשיונו של אדם עד תום ההליכים, ככל שהוא מבצע עבירת תנועה חמורה, בניגוד לתוספת הרביעית לתקנות התעבורה. הכוונה לעבירות חמורות, כמו נהיגה בשיכרות או תחת השפעת סמים, נהיגה במהירות מופרזת,  עקיפה של רכב בדרך שאינה פנויה, עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף, נהג חדש שנוסע ללא מלווה או מסיע יותר נוסעים מהמותר, ועוד עבירות המופיעות בתוספת הרביעית.

הבקשה לשלילת רשיון עד תום ההליכים מוגשת לבית המשפט שאליו הוגש כתב האישום. תחילה נפסל הרשיון של הנהג בפסילה מנהלית על ידי קצין משטרה לתקופה של 30 עד 60 יום (ואף יותר, במקרים קיצוניים), ולאחר מכן, התביעה יכולה להגיש בקשה להארכת הפסילה עד תום ההליכים.

חשוב לציין, כי על מנת לשכנע את בית המשפט בנחיצות שלילת רשיון הנהיגה של הנהג עד תום ההליכים, על התביעה לעמוד בשני תנאים מצטברים: ראשית, להוכיח כי נגד הנהג החשוד קיימת תשתית ראייתית לכאורה, ושנית להוכיח כי אותו נהג מגלם מסוכנות.

בכל הנוגע לתשתית הראייתית, על התביעה להוכיח כי קיימות מספיק ראיות, ולו לכאורה, שיביאו להרשעתו של הנהג בביצוע העבירה. הדיון מתנהל, הלכה למעשה, כמו שמתנהל כל דיון במעצרו של אדם עד תום ההליכים, ובמסגרתו התביעה יכולה להצביע על ראיות גולמיות בלבד, ואין צורך להוכיח את אשמתו של הנהג במבחן הפלילי של מעל לספק סביר.

בכל הנוגע למסוכנות של הנהג, בית המשפט יבחן אם הנהג המדובר הוא אכן מסוכן ועלול לסכן את הציבור בעצם הימצאותו על הכביש. על מסוכנות הנהג ניתן ללמוד, בין היתר, מחומרת העבירה שבה הואשם ומההיסטוריה התעבורתית שלו. האם הוא היה מעורב למשל בתאונות קשות עם נפגעים או שביצע רק עבירות טכניות?

לבית המשפט יש סמכות להאריך את תקופת השלילה מעת לעת אך בתי המשפט מסתייגים משלילה של רשיון הנהיגה לפרק זמן ממושך מדי

"ראוי להימנע משלילה ליותר מחצי שנה"

התביעה יכולה להגיש את הבקשה לשלול רשיון עד תום ההליכים, גם אם כתב האישום נגד הנהג טרם הוגש, ובלבד שהוא יוגש תוך שלושה חודשים ממועד הבקשה. חשוב להדגיש כי שלילת רשיון עד תום ההליכים איננה לנצח. על פי פקודת התעבורה, השלילה תיעשה לפרק זמן של שישה חודשים. עם זאת, לבית המשפט יש סמכות להאריך את תקופת השלילה מעת לעת.

בהקשר זה יש לציין כי נהג שרשיונו נשלל לתקופה של יותר מ-12 חודשים יידרש לעבור מחדש את המבחן העיוני והמעשי לצורך קבלת רשיון וייחשב לנהג חדש, על כל המשמעויות הנלוות. יצוין, כי בתי המשפט מסתייגים משלילה של רשיון הנהיגה לפרק זמן ממושך מדי. כך למשל, נקבע בפרשת בשארה חינאווי (בש"פ 7646/00 מדינת ישראל נ' בשארה חינאווי) כי ראוי להימנע מפסילת רשיון נהיגה שהיא לתקופה של יותר מחצי שנה.

לאחר שעורך הדין יבחן את חומר הראיות (לרבות כשלים אפשריים בו) ואת הנסיבות האישיות שלכם, הוא יוכל להתוות את הדרך הנכונה, שתקצר את תקופת השלילה

שלילת רשיון? ממש לא סוף פסוק

החלטה בעניין זה, על כל משמעויותיה, איננה סוף פסוק וניתן לערער עליה. בין היתר, ניתן להגיש לאותה ערכאה שיפוטית בקשה לעיון חוזר בהחלטה כאשר השתנו הנסיבות שהביאו לפסילה, או למשל אם הנאשם מגלה עובדות חדשות שלא היו ידועות לו קודם לכן. בנוסף, ניתן להגיש בקשת ערר על ההחלטה לבית המשפט המחוזי, ואם זה דוחה את הבקשה – ניתן להגיש על כך ערעור לבית המשפט העליון.

בהחלט כדאי לנסות לאתגר את החלטת בית הדין לתעבורה. גם אם לא תצליחו לבטל את ההחלטה על שלילת הרשיון עד תום ההליכים, ייתכן כי פסילת הרשיון תקוצר. אפשרות אחרת היא לנסות להגיע להסדר עם התביעה על שלילה לתקופה קצובה.

שללו לכם את הרשיון עד תום ההליכים? זה לא סוף פסוק

לסיכום, לשלילת רשיון נהיגה עד תום ההליכים עלולות להיות השלכות קשות עבורכם, הן בפן האישי והן בפן המקצועי. אם הגישו נגדכם בקשה לשלילת הרשיון עד תום ההליכים, קיימו היוועצות בנושא עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון. לאחר שעורך הדין יבחן את חומר הראיות (לרבות כשלים אפשריים בו) ואת הנסיבות האישיות שלכם, הוא יוכל להתוות את הדרך הנכונה, שתקצר את תקופת השלילה.

הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי ובדיני תעבורה, ובעל ניסיון רב בייצוג נאשמים בבתי הדין לתעבורה 

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

פלילי, תעבורה

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה