zap group mishpati logo

הידעתם? כניסה להליך חדלות פירעון לא מחייבת את סגירת העסק שלכם

קבלת ייעוץ משפטי-כלכלי משולב לפני כניסה להליך חדלות פירעון תאפשר לכם לקבל החלטה מושכלת לגבי העסק ולמקסם את הליך השיקום הכלכלי

מאת: יוגב אביטבול, כלכלן ומנכ"ל, משרד עו"ד עודד בוקר
03.01.21
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
הידעתם? כניסה להליך חדלות פירעון לא מחייבת את סגירת העסק שלכם

למשרדנו הגיע לא מזמן מסעדן שהחזיק מסעדה מאוד רווחית, אך זו היתה סגורה בתקופת הקורונה. פעילותו ירדה בצורה ניכרת והוא צבר חובות רבים לספקים ולרשויות, שלא היה ביכולתו לפרוע. הנושים דפקו על דלתו והוא ביקש להיכנס להליך חדלות פירעון על מנת להסדיר את החזר החוב.

לפני שפנה לממונה על חדלות פירעון, הוא רצה לברר האם באפשרותו להמשיך להחזיק בעסק לצורך ההליך. כאמור, מדובר בעסק רווחי בתקופת שגרה והוא רצה לשמור עליו וליהנות מרווחיו לאחר שיסתיים המשבר.

עסקים רבים נקלעו לחובות בחודשים האחרונים, אך זה לא בהכרח אומר שלא כדאי להמשיך להחזיק בעסקים כדי שיוכלו באמצעותם להחזיר את חובותיהם לאחר סופו של המשבר

האם ניתן להמשיך לנהל עסק גם בהליך חדלות פירעון?

חדלות פירעון היא מצב שבו אדם אינו יכול לפרוע את חובותיו, לא בתשלום אחד ולא באמצעות פריסת תשלומים שמוצעת לו על ידי ההוצאה לפועל. מרבית האנשים נוטים לחשוב שבהליך חדלות פירעון עליהם לסגור את העסק לעבוד כשכירים. לפעמים, הדבר אף גורם להם להימנע מכניסה להליך וכך חובותיהם מעמיקים עוד ועוד.

אמנם, כלל ברזל בהליך חדלות פירעון הוא שאסור ליצור חובות חדשים בזמן תהליך החזר החובות. לכאורה, יש סכנה גבוהה יותר לצבור חובות חדשים כשמנהלים עסק לעומת עבודה שכירה, משום שלעסק יש התחייבויות קבועות כלפי ספקים, כלפי המדינה והרשות המקומית שעליו לפרוע. ואולם, כניסה להליך חדלות פירעון לא מחייבת בהכרח לסגור את העסק. לעתים ההפך הוא הנכון.

צבירת חובות בעסק לא תמיד מעידה על כך שמדובר בעסק כושל ולעתים קרובות הבעיה הכלכלית כלל לא קשורה בו. יכול להיות, למשל, שמדובר במשבר זמני, כמו שגורמת מגיפת הקורונה כעת. כמו בעל המסעדה לעיל, עסקים רבים נקלעו לחובות בחודשים האחרונים, אך זה לא בהכרח אומר שלא כדאי להמשיך להחזיק בעסקים כדי שיוכלו באמצעותם להחזיר את חובותיהם לאחר סופו של המשבר.

יש לקבל אישור של בית המשפט כדי להמשיך לנהל עסק עצמאי. בית המשפט ישאל שאלות כגון: האם המשך קיומו של העסק יעזור לנושים לקבל פירעון מקסימלי באמצעות הליך חדלות פירעון?

מהם שיקולי בית המשפט בבואו לאשר המשך פעילות עסקית קיימת כחלק מהליך חדלות פירעון?

הצעד הראשון כשמגיעים להליך חדלות פירעון הוא להחליט האם מעוניינים להמשיך להחזיק בעסק או שמעדיפים לעבור לעבודה שכירה. לאחר מכן, יש לקבל אישור של בית המשפט כדי להמשיך לנהל עסק עצמאי. בית המשפט ישאל שאלות כגון: האם המשך קיומו של העסק יעזור לנושים לקבל פירעון מקסימלי באמצעות הליך חדלות פירעון? האם ההכנסה החודשית מהעסק גבוהה יותר מיכולתו של היחיד להרוויח כשכיר?

בהמשך, יחיד שקיבל אישור להמשיך ולנהל עסק בהליך חדלות פירעון, נדרש למלא מספר תנאים מחמירים:

  • עליו להוכיח שהתשלום החודשי שיחזיר באמצעות העסק הוא גבוה ממה שיוכל להפיק מעבודה שכירה. לרוב הוא מושווה לשכר מינימום אך הדבר תלוי כמובן בהכשרתו של היחיד.
  • ייתכן שיידרש להמציא ערב לפעילות העסק, להסכם השכירות ולמחויבויות כלכליות אחרות.

בית המשפט אישר את המשך החזקת העסק והמסעדן הרוויח פעמיים: הוא ממשיך להחזיק את העסק במודל עסקי חדש שבנינו עבורו והוא ימשיך לפעול כערוץ הכנסה גם לאחר החזרת חובותיו  

כיצד תוכלו להבטיח מראש שבית המשפט יאשר לכם להחזיק עסק במסגרת הליך חדלות פירעון?

ייעוץ משפטי, מומחה ככל שיהיה, ייתכן שלא יספיק ומומלץ לכן לפנות למשרד עורכי דין המציע ייעוץ משולב של עורך דין ושל כלכלן מומחה. בייעוץ הראשוני, שני בעלי המקצוע, כל אחד בתחומו, יסייעו לכם לוודא שאכן החזקת העסק היא כדאית ואף ייתנו לכם המלצות כיצד ניתן לייעל את העסק ולהימנע מחובות חדשים. לאחר מכן, הם יפעלו כדי לשכנע את בית המשפט, הן בצד המשפטי והן הכלכלי, שהחזקת העסק עדיפה על סגירתו.

עבור אותו בעל מסעדה שסיפרנו עליו בתחילת הכתבה יצרנו תחילה מסלול זמני לניהול העסק באמצעות משלוחים וקייטרינג לאירועים קטנים. כך הבטחנו שהעסק לא צובר חובות חדשים בזמן שהוא מכניס סכום גבוה יותר משהיה מקבל אותו מסעדן אם היה סוגר את מסעדתו ועובר לעבוד כשכיר.

הידעתם? כניסה להליך חדלות פירעון לא מחייבת את סגירת העסק שלכם(1)

שינוי המודל העסקי אפשר יצירת תכנית פירעון שבית המשפט סמך את ידו עליה. בית המשפט אישר את המשך החזקת העסק במהלך הליך חדלות הפירעון ואותו מסעדן הרוויח פעמיים – הוא ממשיך להחזיק את העסק והוא הרוויח מודל עסקי חדש, שיוכל להמשיך להפעיל כערוץ הכנסה נוסף גם לאחר הליך הפירעון וגם לאחר תקופת הקורונה.

משרד עורכי דין עודד בוקר OB בבעלות עורך דין בעל ניסיון רב שנים בייצוג אלפי חייבים ובניהול כלכלן המייעץ לחברות תעשייתיות בתחום המזון והפארמה ומתמחה בשילוב של ייעוץ משפטי וכלכלי במהלך הליכי חדלות פירעון 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה