zap group mishpati logo

עכשיו יותר מתמיד: בחירת אסטרטגיה משפטית נכונה להליכי חדלות פירעון

משבר הקורונה גובה מחיר כבד, כמות הבקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון נמצאת בשיאה ומחלקות חדלות פירעון נפתחות במשרדי עורכי הדין כמו פטריות אחרי הגשם. איך תדעו לבחור את הליווי המשפטי הנכון?

26.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
עכשיו יותר מתמיד: בחירת אסטרטגיה משפטית נכונה להליכי חדלות פירעון

גם אם בתחילה קיווינו שמדובר בנבואות זעם, שאלו לכל היותר תחזיות קודרות ושהמציאות תוכיח שהמגזר העסקי בישראל לא ייפגע בצורה קשה כל כך, כיום התמונה ברורה – משבר הקורונה משבית כבר קרוב לשנה ענפים שלמים במשק הישראלי, וכמות הבקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון נמצאת בעלייה חדה.

אחת התופעות הנלוות למגמה זו היא הקמתן של מחלקות חדלות פירעון חדשות על ימין ועל שמאל. כיוון שפתיחת ההליכים עצמה נעשית בקלות יחסית, נראה לכאורה כי אין צורך בניסיון רב בתחום על מנת להכניס חייב אל ההליך, אך ללא בקיאות בניואנסים הקטנים ביותר של ההליך ובהיעדר אסטרטגיה ברורה ומחושבת, עלול להיגרם לחייב נזק רב.

פעמים רבות מבטיחים עורכי דין לחייבים בעלי נכס, שהנכס שלהם לא ייפגע בעקבות הכניסה להליך חדלות פירעון. הצהרה מסוג זה היא מסוכנת ואף רשלנית

נקודות חשובות בבניית אסטרטגיית הכניסה להליך

לצורך בניית אסטרטגיית הכניסה להליך, על עורך הדין להביא בחשבון ניואנסים רבים ותרחישים שונים – גדולים כקטנים - שעשויים לעלות בהמשך הדרך. עליו לבחון בצורה דקדקנית את כל תחומי החיים של החייב – הנכסים שברשותו, מצבו המשפחתי ועוד, ולתכנן את צעדיו ואת צעדי החייב בהתאם. כל התייחסות לא נאותה לפרטים אלה צריכה להדליק אור אדום בנוגע ליכולתו של עורך הדין לייצג את החייב בהצלחה לאורך ההליך.

נכסים – פעמים רבות מבטיחים עורכי דין לחייבים בעלי נכס שהנכס לא ייפגע בעקבות הכניסה להליך. הצהרה מסוג זה היא מסוכנת ואף רשלנית, שכן הבקשה הראשונה שתוגש עם פתיחת ההליך תדרוש מהחייב לממש את הנכס או להכניס לקופת הנשייה את שווי חלקו.

המצב היחידי בו מומלץ לחייב בעל נכס להיכנס להליך חדלות פירעון הוא כאשר ישנה משכנתא על הנכס שגובהה עולה על 70% משוויו, שכן אז לא תהיה תועלת במימוש הנכס. בכל מקרה אחר, האסטרטגיה הנכונה תהיה לנהל משא ומתן ישיר עם הנושים ולסגור את התיקים בהסדר.

מרגע שיתקבל צו פתיחת הליכים ויתמנה נאמן בתיק – כלל נכסי החייב יוקנו לנאמן. אם ברשותו קופת גמל או קרן השתלמות שאמורה להיפרע בקרוב, הסכום ייכנס ישירות לקופת הנשייה

הבטחות דומות להגנה על הנכס מקבלים חייבים רבים בנוגע לפקדונות בקופות הגמל שלהם, אך גם  במקרה זה אין להבטחות אלו כל בסיס. מרגע שיתקבל צו פתיחת הליכים ויתמנה נאמן בתיק – כלל נכסי החייב יוקנו לנאמן. אם ברשותו קופת גמל או קרן השתלמות שאמורה להיפרע בקרוב, הסכום ייכנס ישירות לקופת הנשייה.

החיסכון היחיד של החייב שאכן יהיה מוגן בפני ההליך הוא קופת הפנסיה שלו, אותה הוא יכול לבחור לשחרר על מנת לקנות את חובותיו ולקבל הפטר מיידי. גם כאן, נדרש תכנון בהתאם לחייב עצמו – אם הוא צעיר, פדיון קופת הפנסיה לא יפגע בו כי לפניו שנים רבות בהן יוכל לחסוך, אך אם הוא מתקרב לגיל פרישה, יש להתעקש ולשמור על קופת הפנסיה שלו על מנת להבטיח את עתידו.

מצב משפחתי - חייב שהוא גרוש ומחזיק בפסק דין לחיוב במזונות יצטרך עם הכניסה להליך חדלות פירעון, לקבל את אישורו של בית המשפט לחדלות פירעון על המשך תשלום המזונות בהתאם לקביעת בית המשפט לענייני משפחה.

במקרים רבים, על מנת להשאיר סכומים גבוהים יותר בקופת הנשייה ולהעלות את צו התשלומים שייקבע לחייב, יעדיף הנאמן להקטין את חבות המזונות וינצל את סמכותו של בית המשפט לחדלות פירעון לעשות זאת. אלא שההפרש שנוצר בשל הפחתת חבות המזונות לא ייעלם לשום מקום וכך, עם תום הליך חדלות הפירעון, כאשר החייב יזכה סופסוף להפטר החובות, הוא עלול למצוא את עצמו עדיין חייב - עם תיק הוצאה לפועל במזונות. על מנת להימנע מכך, חייב עורך דינו לחתור לחיוב מלוא הסכום שפסק בית המשפט לענייני משפחה.

בשל הקשיים הרבים שמביא עימו מצב של חדלות פירעון, על עורך הדין להתכונן גם לתרחיש שבו בעיצומו של הליך חדלות הפירעון ייכנס החייב להליך גירושין. במצב זה, ייאלץ החייב לקבל את אישור הנאמן ו/או בית המשפט לכל תביעה שירצה להגיש, ויידרש לפעול במהירות ובשקיפות מלאה באמצעות עורך דינו.

כחלק מתפקידו, יהווה עורך הדין מעין יועץ פיננסי אשר ידריך את החייב לאורך השיקום הכלכלי, יסייע לו להתנהל נכון יותר ויקפיד על דיווחים מאוזנים

הגשת דו"חות ומסמכים – על עורך הדין לנסות להקל על החייב בכל פרט, קטן כגדול, לרבות הגשת המסמכים והדוחות הנדרשים. כחלק מתפקידו, יהווה עורך הדין מעין יועץ פיננסי אשר ידריך את החייב לאורך השיקום הכלכלי, יסייע לו להתנהל נכון יותר ויקפיד על דיווחים מאוזנים. אחריות עורך הדין היא גבוהה במיוחד שכן אי עמידה בהגשת הדו"חות ובהתחייבויות השוטפות עשויה לגרום לביטול ההליך.

חשוב לדעת כי יש מסמכים שעורך הדין יכול להוציא בעצמו, בעלות מינימלית או ללא כל עלות. במצב של חדלות פירעון, בו כל תשלום אגרה וכל נסיעה באוטובוס צריכים להיות מחושבים, מומלץ לוודא שגם פרטים קטנים אלו לא נעלמים מעינו של עורך הדין.

שכר טרחה – נדרש היגיון גם בקביעת שכר הטרחה של עורך הדין וגבייתו. אם יש לחייב את האפשרות לשלם עשרות אלפי שקלים לעורך דינו, עשוי הנאמן לדרוש שישלם אותם לקופת הנשייה. שכר הטרחה של עורך הדין, אם כך, נדרש להיות הגיוני ומומלץ לפרוס אותו לתשלום חודשי ולדווח עליו בדו"חות המוגשים לאורך ההליך.

מעבר לבניית האסטרטגיה ולהיערכות הנדרשת לכל משוכה משפטית, ישמש עורך הדין בפועל כמעין קואוצ'ר רגשי שתומך בחייב לאורך כל תלאות הדרך ויודע להרים אותו מתהומות ומשברים

בחירה נכונה של עורך הדין

חייב שמגיע למצב של חדלות פירעון יזדקק לעורך הדין שלו ברמה היומיומית. מעבר לבניית האסטרטגיה ולהיערכות הנדרשת לכל משוכה משפטית, ישמש עורך הדין בפועל כמעין קואוצ'ר רגשי שתומך בחייב לאורך כל תלאות הדרך ויודע להרים אותו מתהומות ומשברים. רגישות, זמינות ואמפתיה הן תכונות חשובות, יחד עם בקיאות וניסיון בפן המשפטי והכלכלי של ההליך.

עכשיו יותר מתמיד: בחירת אסטרטגיה משפטית נכונה להליכי חדלות פירעון(1)

לצד כל אלה, מומלץ לבחון גם את המוניטין של עורך הדין. מוניטין טוב יעיד לא רק על מקצועיותו של עורך הדין ועל הצלחות העבר שלו, אלא במקרים רבים גם יבטיח גישה סבלנית יותר כלפי החייב מצד בית המשפט והממונה על ההליך.

עו"ד אתי פרץ קינן, מתמחה בייצוג חייבים בהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, דיני מקרקעין ודיני משפחה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים