zap group mishpati logo

מה גרם לענבל אור לבטל את פשיטת הרגל?

בקשתה של יזמת הנדל"ן לשעבר לבטל את הליכי פשיטת הרגל נגדה מעוררת לא מעט סימני שאלה. מה עומד מאחורי הצעד המפתיע ולמה הוא כל כך בעייתי?

מאת: עו"ד ליאור בן יוסף לוי
06.05.21
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
מה גרם לענבל אור לבטל את פשיטת הרגל?

בצעד יוצא דופן הסכים לאחרונה בית המשפט המחוזי בתל אביב לבקשת יזמת הנדל"ן לשעבר ענבל אור, לבטל את הליך פשיטת הרגל שבו היא היתה מצויה. ההליך בוטל מבלי שניתן לאור הפטר מתשלום יתרת חובותיה. כלומר, היא לא פטורה מהחובות שלה לנושים.

במקביל, בוטל צו עיכוב היציאה מן הארץ שהוצא כנגד אור במסגרת תיק פשיטת הרגל, והיא תהיה רשאית לצאת מישראל. מנגד, עם ביטול פשיטת הרגל יהיה רשאי כל מי שטוען שאור חייבת לו כספים לנקוט נגדה בהליכים דרך הגשת תביעות והליכי הוצאה לפועל.

לטענת ענבל אור, "ככל שנותרו לי חובות, אוכל לפרוע אותם" וכל רצונה כעת הוא רק "לחזור לעשייה ולשוק העבודה" 

הכנ"ר טען שכל הנכסים מומשו כבר

אור נחשבה במשך שנים למלכת קבוצות הרכישה של ישראל. הנפילה שלה החלה בפברואר 2016, כאשר נחקרה בחשד להעלמת מסים. במקביל החלו כמה מלקוחותיה לטעון כי רומו על ידה באמצעות מצגי שווא בהליכים שקדמו לחתימתם על הסכמים איתה.

באפריל 2016 הוגשה בקשה לפירוק החברה שלה, אור סיטי נדל"ן, וביולי 2018 היא הוכרזה כפושטת רגל. בבקשה שהגישה לביטול פשיטת הרגל טענה אור כי מאז נכנסה להליך לפני חמש שנים, כל נכסיה מומשו כבר. "ככל שנותרו לי חובות, אוכל לפרוע אותם", היא טענה.

לדבריה, כל מה שהיא רוצה כעת הוא רק "לחזור לעשייה ולשוק העבודה". בא כוח כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) לא התנגד לבקשתה של אור וטען כי מלוא נכסיה, כולל הזכויות שלה בדירות, ג'יפ ותכשיטים, מומשו במסגרת ההליך וישמשו לפירעון החובות לנושים. "כל הנכסים האישיים של אור מומשו כבר", הוסיף גם הנאמן לנכסיה, עו"ד איתן ארז. "חזקה על אור שהיא מודעת להשלכות ביטול הליכי פשיטת הרגל ללא הפטר".

נושיה של אור רשאים כעת להמשיך ולגבות את החובות שצברה, להגיש נגדה תביעות ולפתוח בהליכי הוצאה לפועל

לא תהיה חייבת לדווח על הכנסות והוצאות

מהי, אם כן, המשמעות של ביטול הליכי פשיטת הרגל נגד אור כעת ולאן היא בחרה להכניס את עצמה? המשמעות הראשונה היא שכל החובות שצברה לפני ההליך וטרם נפרעו - לא נמחקים. זאת, בשונה ממצב שבו ניתן לחייב הפטר, שמאפשר לו לצאת לדרך חדשה. כלומר, נושיה של אור רשאים כעת להמשיך ולגבות את החובות שצברה, להגיש נגדה תביעות ולפתוח בהליכי הוצאה לפועל. מנגד, מאחר שכל נכסיה של אור מומשו כבר – סביר להניח שהנושים לא יפעלו נגדה כיוון שיעריכו שלא יהיה להם מאיפה לגבות חובות.

משמעות אחרת של ביטול פשיטת הרגל נגד אור היא שהיזמת היא כעת אדון לעצמה. היא אמנם חשופה לתביעות, אבל לא חייבת לדווח דבר. זאת, בשונה ממשטר הפיקוח ההדוק שנכפה עליה כפושטת רגל, המחויבת בדיווח שוטף על כל ההכנסות וההוצאה שלה.

מדוע להעדיף הסדר חוב? בראש ובראשונה, בגלל חוק חדלות פירעון החדש שמעודד חייבים להגיע להסדרי חוב בצורות שונות, ומטרתו המוצהרת היא לפעול לשיקום כלכלי של חייבים, ולא להריסתם

הסדר חוב במקום ביטול הליך פשיטת הרגל

אפשרות אחרת לסיום הליכי חדלות הפירעון היא הסדר חובות. מדוע להעדיף הסדר חוב? בראש ובראשונה, בגלל חוק חדלות פירעון החדש שמעודד חייבים להגיע להסדרי חוב בצורות שונות, ומטרתו המוצהרת היא לפעול לשיקום כלכלי של חייבים, ולא להריסתם.

בנייה בישראל, נדלן

ניתן לבצע הסדר חוב בתוך הליך פשיטת רגל קיים, ובמסגרת זאת להשיג הפטר ולצאת לדרך חדשה. אפשרות אחרת היא לפנות ישירות להסדר במסגרת התיקון האחרון לחוק (תיקון 4), שנועד במיוחד לחייבים אשר נפגעו בתקופת הקורונה. בין היתר, מאפשר התיקון לחייבים לעכב את ההליכים המשפטיים נגדם כדי לתת להם את אורך הנשימה הדרוש לגיבוש הסדר חוב עם הנושים.

הכותבת מלווה ומייצגת בתחום חדלות הפירעון, בעלת ניסיון רב בהובלת תהליכי הבראה ובהסדרת חובותיהם של יחידים וחברות, ונמנית על מאגר הנאמנים המומלצים לניהול הליכי חדלות פירעון של חברות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים