zap group mishpati logo

העירייה "שכחה" לעדכן שהעץ עומד ליפול – ופיצתה את התושב

אדם שרכבו ניזוק מעץ שנפל עליו תבע את העירייה. למרות שתביעות רבות דומות נדחו בעבר, קיבל האיש פיצוי מלא. הסיבה: כמה ימים קודם לכן הועברה לעירייה תלונה על כך שהעץ עומד ליפול

מאת: עו"ד שקד זרוצקי
10.05.21
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
העירייה "שכחה" לעדכן שהעץ עומד ליפול – ופיצתה את התושב

האם כל נפילה או פציעה שלנו ברחוב בהכרח יזכו אותנו בפיצוי מהרשות המקומית? שאלה זו עולה בתדירות גבוהה, והתשובה עליה משתנה בין מקרה למקרה. בתי המשפט מנסים שוב ושוב למצוא את האיזון הראוי בין פציעות שניתן היה למנוע ושהסכנה להתרחשותן היתה גדולה וברורה, לעומת פציעות שבהן לא מוצדק להטיל על העירייה חובה למנוע אותן, לאור המשאבים הרבים מדי הדרושים לשם מניעתן.

נזקים שבתי המשפט בהחלט מצפים מהעיריות למנוע ונמצאים באחריותן המלאה הם למשל בורות ביוב שנותרים פתוחים ולא מכוסים על ידיהן, מחסור בבלטות שיוצר שינוי בפני הקרקע ומסכן את הולכי הרגל, ותלונות של תושבים על מפגעים שלא מטופלים. לעומת זאת, אם צועד אדם על כביש ומחליק, לא צפוי להיפסק פיצוי באופן אוטומטי ובית המשפט צפוי לבדוק אם בסמוך היה מקום הליכה מסודר להולכי רגל. אם היה קיים מקום הליכה כזה – תביעתו של אותו אדם תידחה משום שמצופה ממנו היה ללכת בו. זאת ועוד, אם על גבי המדרכה נפער סדק קטן, שעל גביו החליק אדם כלשהו, לא תמיד יהיה מצופה מהעירייה לתקנו, אם הוא לא מסכן באופן ממשי את הולכי הרגל.

חשוב לדעת שגם אם לא קיימים תקדימים לפגיעה שנגרמה לכם, זה ממש לא סוף פסוק. כל מקרה הוא שונה מקודמו, ויש מקרים דומים שנדחו בעבר על ידי בתי המשפט אך שינוי בפרט קטן יכול להגדיל את סיכויי התביעה

באילו מקרים כדאי לתבוע את העירייה?

למרבה הצער, אין לכך תשובה חד משמעית. כאשר אתם הולכים ברחוב ונגרם לכם נזק שאתם שוקלים לתבוע את העירייה בגינו, כדאי לפנות לעורך דין כדי שיערוך בדיקה מקיפה על אירועים דומים שהגיעו לבתי המשפט ויבחן כיצד פסקו השופטים במקרים אלה. חשוב לדעת שגם אם לא קיימים תקדימים לפגיעה שנגרמה לכם, זה ממש לא סוף פסוק. כל מקרה הוא שונה מקודמו, ויש מקרים דומים שנדחו בעבר על ידי בתי המשפט אך שינוי בפרט קטן יכול להגדיל את סיכויי התביעה, מה שיטה את הכף לעבר הגשת התביעה.

כאשר שוקלים להגיש תביעה נגד רשות מקומית על נזק שנגרם לכם, יש דקויות רבות שצריך לשים אליהן לב וחשוב להתייעץ עם עורך דין שיבחן את הנושא מכל היבטיו 

סיפורו של העץ הנופל ורשלנות העירייה

יש דקויות רבות שצריך לשים אליהן לב כאשר שוקלים להגיש תביעה נגד הרשות המקומית. תיק שהסתיים לאחרונה במשרדי ממחיש זאת היטב:

באחד הבקרים נכנס אלי לקוח שסיפר כי עץ נפל על רכבו. אקדים ואומר כי במקרים רבים בעבר נדחו תביעות דומות שהוגשו בעניין נפילת עצים. עץ לא אמור ליפול "סתם" כך על רכב, אבל מזג אוויר חריג בהחלט יכול לגרום לנפילה, והעירייה כמובן לא תוכל למנוע זאת. בנוסף, האינטרס הציבורי מחייב נטיעת עצים במרחב הציבורי, גם כדי שהוא יהיה נאה יותר וגם לשם קידום בריאות הציבור ורווחתו. הלקוח הוסיף כי באותו יום נשבה רוח חזקה וציין עוד משפט מפתח: לדבריו, יום למחרת עקרה העירייה את העץ הסמוך לזה שנפל. מדובר היה במידע מחשיד שעורר מיד סימני שאלה, ולכן החלטנו למהר ולהגיש תביעה כנגד העירייה.

קיראו עוד בנושא >>> ביטוח תאונות אישיות: מגיע לכם כסף? כדאי שתתבעו אותו

במסגרת ההליך המשפטי טענו העירייה והחברה הקבלנית, שאחראית על הגינון באותה רשות, כי הן ביצעו תחזוקה שוטפת של המקום, הציגו מאות מסמכים של בדיקות ונהלים וטענו כי הן עשו מעל ומעבר וכי לא ניתן היה למנוע את קריסת העץ. ואולם, שני דברים גרמו לכך שהתביעה תתקבל בסופו של דבר:

ראשית, העירייה שלחה תיעוד רב של נהלים הקיימים אצלה ועבודות שבוצעו על ידה, אבל בשום מקום לא הופיע אסמכתא כלשהי מתי בוצעה העבודה הרלוונטית ועל איזה עץ בדיוק. כל המידע שנמסר היה מעורפל, ונשלחו מאות דפים - עומס יתר שבקלות יכול לבלבל את התובע ואת השופט.

מדרכה שבורה, מפגע בדרך

שנית, במהלך הדיון התגלה כי שלושה ימים לפני שקרס העץ, התקשר תושב העיר ודיווח על כך שהשורשים שלו בולטים ושהוא נוטה ליפול. העניין התגלה במקרה והעירייה לא עדכנה אף אחד בעניין זה. התנהלות זו היתה חמורה במיוחד, ולאור התקלות של העירייה התקבלה התביעה במלואה ואף הושתו עליה כל ההוצאות המבוקשות.

לסיכום, המקרה מדגים כיצד כאשר שוקלים להגיש תביעה נגד רשות מקומית על נזק שנגרם לכם, חשוב להתייעץ עם עורך דין ולבחון את הנושא מכל היבטיו. במקרה זה, הגיע לניזוק פיצוי, למרות שתביעות דומות אחרות נדחו בעבר.

* הכותב, שייצג את בעל הרכב במקרה זה, מתמחה בדיני ביטוח ונזיקין, ומלווה ניזוקים רבים בתביעות נגד עיריות ורשויות מקומיות 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה