zap group mishpati logo

"המדינה מעכבת התרסקות": הטבות לעסקים קטנים ובינוניים באומיקרון

הגל החמישי במגיפת הקורונה, גל האומיקרון, איתנו כבר כחודשיים ועסקים רבים חווים שוב פגיעה קשה, אך המדינה מצידה לא מסייעת להם כבעבר. לאילו הטבות זכאים בכל זאת בעלי העסקים והאם יוכלו בעזרתן להציל את פרנסתם?

מאת: סתיו שינדלר – מערכת זאפ משפטי
31.01.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
"המדינה מעכבת התרסקות": הטבות לעסקים קטנים ובינוניים באומיקרון

עיקרי הכתבה

  • הטבות לעסקים קטנים ובינוניים באומיקרון: המדינה מעניקה מספר הטבות מרכזיות בעת הגל הנוכחי: הלוואות בחסות המדינה של כ-15% מהמחזור השנתי של העסק לפריסה של עד עשר שנים, שחרור תשלומים של נותני שירותים לממשלה ושחרור החזרי מע"מ ומס הכנסה.
  • הסגר השקוף של האומיקרון: המדינה לא הכריזה על סגר רשמי, אך עסקים נפגעים בדיוק כפי שנפגעו בסגרים הקודמים - אנשים קונים פחות מוצרים ושירותים וגם כוח האדם נפגע.
  • איך תיראה שנת 2022 מבחינת העסקים הקטנים? הכל תלוי במה שיקרה בהמשך, אבל אם נמשיך לדלג מגל לגל והמדינה תמשיך כמעט לא לסייע, העסקים הקטנים והבינוניים ייפגעו אנושות.

_____________________________________________________________________

עסקים בענפים שונים חווים מכה קשה נוספת בגל האומיקרון. הממשלה אמנם לא הכריזה על סגר רשמי, אך אנשים פחות רוכשים מוצרים ושירותים, מפני שהם מעדיפים להישאר בבית במטרה להימנע מהזן המידבק. אם זה לא מספיק, גם כוח האדם נפגע משמעותית - אנשים רבים נאלצים לשהות בבידוד בגלל שהם נדבקו בנגיף או בגלל שילדיהם נדבקו בו. המדינה מצידה מסרבת לסייע לעסקים כבתחילת המגיפה וחלקם נמצאים רגע לפני קריסה.

מלי ביצור פרנס, מנכ"לית קבוצת הייעוץ תפן, מסבירה מה הן ההטבות שמגיעות לעסקים בתקופה קשה זו ומוסיפה תחזית לשנה הקרובה.

הלוואה בערבות המדינה אמנם עשויה לעזור בטווח הקצר לארגונים בחדלות פירעון או לפני התרסקות גדולה, אך אחרי שתעבור תקופת הגרייס, העסקים הללו ייאלצו לשלם את הקרן יחד עם הריביות

אילו הטבות מגיעות לעסקים קטנים ובינוניים בגל האומיקרון?

"באופן מאוד מפתיע, אין כמעט הטבות שיגרמו לאיזשהו עסק גדול, בינוני או קטן לראות כסף בחשבון הבנק שלו", אומרת ביצור פרנס. "מטרתן של ההטבות הצנועות שכן ניתנות היא לעכב התרסקות בלבד ולא למנוע אותה.

לדבריה, "עסקים קטנים ובינוניים קיבלו את האופציה לקחת הלוואה בערבות המדינה, בסכום של עד 15% מהמחזור השנתי, ולפרוס אותה לתקופה של עד עשר שנים (במקום חמש) עם שישה חודשי גרייס (תשלום הריבית בלבד). הלוואה כזאת אמנם עשויה לעזור בטווח הקצר לארגונים שנמצאים בחדלות פירעון או שהם ממש לפני התרסקות גדולה, אך אחרי שתעבור תקופת הגרייס, העסקים הללו ייאלצו לשלם את הקרן יחד עם הריביות, וזה עלול להקשות עליהם ולגרום להם להיות חנוקים אף יותר.

"שאר ההקלות, כמו הסיוע לענף התרבות, לתיירות ולתעופה, נושא שחרור תשלומים של נותני שירותים לממשלה ושחרור החזרי מע"מ ומס הכנסה, לא באמת פותרות את הבעיה הכוללת של העסקים, שהיא כסף בחשבון הבנק. לגבי שחרור התשלומים, היינו מצפים שייתנו אותם לנותני השירותים בימים כתיקונם וזו לא באמת הטבת קורונה. אז אין ממש זכויות מיוחדות, פרט לאותן הלוואות".

לדבריה, "ב-2020 היו הטבות הרבה יותר משמעותיות, עסקים קיבלו סיוע בהוצאות קבועות של העסק, כגון: דמי שכירות, תשלומי חשמל, מים וארנונה. כלומר, הם קיבלו סכומי כסף מאוד מהותיים לכיס שסייעו להם להמשיך להניע את העסק ולהשאיר את הראש מעל המים".

רק חזרה למודלים של סיוע כמו עזרה בתשלומים שוטפים והענקת החזרים למעסיקים על עובדים שנעדרו בגלל סיבות שקשורות לנגיף, יוכלו אולי להציל את המצב

"אין סגר רשמי, אך עסקים נפגעים באותה מידה"

"אנחנו לכאורה לא בסגר אבל האומיקרון גרם לסגר לא רשמי", אומרת ביצור פרנס. "לפי סקר שערכה לאחרונה קבוצת תפן, עסקים סובלים מהיעדרויות של עובדים בכל יום, ברמה של בין 3% ל-6% מהיקף כוח האדם בארגון, משלל סיבות וביניהן: עובדים שהם הורים לילדים שנמצאים בבידוד, עובדים שנדבקו בקורונה, עובדים שמתפנים לבדיקות כיוון ששהו ליד מאומת ועוד. בעלי העסקים משלמים את ההיעדרויות של אותם עובדים, והמדינה לא מסייעת בכך. גם זו בעיה גדולה מאוד. בנוסף, לצד עובדים חולים או מבודדים, הרבה פרויקטים נדחים, אחוזי הרווחיות קטנים ועלות שרשרת האספקה גדלה. בעלי העסקים גם נאלצים לשלם הוצאות קבועות על משרדים שהם כלל לא מאוישים.

"כמו כן, אנשים הולכים פחות לקניונים וזו עובדה שניתן לראות בשטח. עולם הקמעונאות נפגע משמעותית, חנויות ועסקים נפגעים ללא הפסקה והמדינה לא עושה דבר. לדעתי, רק חזרה למודלים של סיוע מיידי כמו עזרה בתשלומים שוטפים והענקת החזרים למעסיקים על עובדים שנעדרו בגלל סיבות שקשורות לנגיף, יוכלו אולי להציל את המצב. בינתיים, עסקים רבים כבר ממש מתקשים להחזיק מעמד".

נתון מהותי נוסף שמציינת פרנס הוא שבשנת 2021, כ-31% מבעלי העסקים שקלו לסגור את העסקים וכ-50% רצו לצמצם פעילויות כדי להגדיל את הרווחיות שלהם. "משמע", היא מסבירה, "יש הרבה עסקים שמדשדשים וזו בעיה חמורה שהמדינה צריכה ללא ספק לסייע בה".

החשש הוא ששנת 2022 תהיה קשה עבור העסקים הקטנים והבינוניים אם הממשלה תמשיך בגישתה הנוכחית של כמעט אפס סיוע

איך תיראה שנת 2022 מבחינת העסקים הקטנים?

"הכל תלוי בגלים ובמה שיקרה בהמשך. אנחנו עוד בשיאו של גל האומקירון ועדיין רחוקים מלראות את סיומו. על פניו, שנת 2021 עם כל הקשיים שהיו בה, היתה לא רעה עבור העסקים הקטנים והבינוניים. אמנם נסגרו כ-30 אלף עסקים, אבל גם נפתחו עסקים במספר דומה. משמע, אנחנו עדיין בסטטוס קוו לא בעייתי. אולם, אני חוששת כי 2022 תהיה קשה עבור העסקים הקטנים והבינוניים אם הממשלה תמשיך בגישתה הנוכחית של כמעט אפס סיוע".

לסיכום, העסקים הקטנים והבינוניים אמנם מקבלים פחות הטבות בהשוואה ל-2020, אך עדיין מקבלים מספר הטבות: הלוואות בחסות המדינה של כ-15% מהמחזור השנתי של העסק לפריסה של עד עשר שנים; שחרור תשלומים של נותני שירותים לממשלה ושחרור החזרי מע"מ ומס הכנסה.

לכו, אם אתם זכאים להטבות ונמצאים בתקופת משבר בעסק שלכם, דירשו את המעט שהמדינה נותנת ואל תוותרו על כל דבר שעשוי לסייע לכם בתקופה קשה זו. מעבר לזה? אופטימיות היא שם המשחק.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה