zap group mishpati logo

הנער תבע את ביטול המזונות שמשלם אביו: "מרוויח לבד 20 אלף שקל"

נער בן 16, שמתפרנס באופן עצמאי מניהול אתרי אינטרנט ומכירת תכשיטים, דורש מבית המשפט לבטל את המזונות שמשלם אביו לאמו: "אין לי צורך בהם"

31.03.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הנער תבע את ביטול המזונות שמשלם אביו: "מרוויח לבד 20 אלף שקל"

תביעות לביטול או הפחתת מזונות מוגשות לרוב לאחר שהצד המחויב במזונות חווה שינוי בנסיבות בחייו, בין אם מדובר בהפחתה משמעותית בהכנסה או בשינוי בחלוקת זמני השהות של הילדים. כך או כך, נדיר שתביעה להפחתה בחיוב המזונות או ביטולם מוגשת על ידי הילד עצמו, שטוען כי הוא משתכר היטב באופן עצמאי ואינו זקוק למזונות שמשולמים עבורו על ידי האב.

זה בדיוק מה שקרה במקרה של י', נער בן 16 מהצפון, שהגיש עם אביו (כתובע פורמלי) תביעה לביטול מזונות הילדים שמשלם האב לגרושתו עבור הנער. י' טוען כי מאחר שהוא משתכר היטב בכוחות עצמו, הוא לא זקוק למזונות שמשלם האב, שממילא אינם מגיעים אליו.

למרות שהאב והבן פנו לאם אינספור פעמים וביקשו ממנה לבטל את חיוב המזונות, והבן אף הציע להעביר אליה בעצמו את תשלום המזונות – היא סירבה

משכורת חודשית של 20 אלף שקל

י' ואחיו (11) גדלו לזוג הורים בשנות הארבעים לחייהם. לאחר כעשור של חיים משותפים, החליטו השניים להתגרש. בשנת 2011 חתמו ההורים על הסכם גירושין, שקיבל תוקף של פסק דין ובו נקבעו זמני השהות של כל אחד מהילדים עם ההורים וגובה המזונות שישלם האב עבור כל אחד מהם.

יצוין, כי על אף פערי שכר מסוימים בין האב לאם לטובת האחרונה, נקבע בהסכם כי האב ישלם מזונות של 1,750 שקל עבור כל אחד מילדיו. זאת, מאחר שבאותה עת טרם ניתן פסק דינו המהפכני של בית המשפט העליון (בע"מ 919/15(  הקובע שוויון במזונות במשמורת משותפת, ועל כן החובה האבסולוטית לזון את הילדים היתה מוטלת על האב לבדו.

קיראו עוד >>> משמורת משותפת והפחתת מזונות ילדים - יש קשר ביניהן?

בחלוף תשע שנים, כאשר הגיע י' לגיל 16, הוא החל להתפרנס באופן עצמאי. תחילה החל לנהל אתרי אינטרנט ולאחר מכן הוא פתח עסק למכירת תכשיטים. במשך שנה וחצי ביסס י' את עסקיו העצמאיים וכיום הוא מרוויח פי שלושה מאביו ומשתכר כ-20 אלף שקל לחודש בממוצע. למרות שהאב והבן פנו לאם אינספור פעמים וביקשו ממנה לבטל את חיוב המזונות, והבן אף הציע להעביר אליה בעצמו את תשלום המזונות – היא סירבה לוותר על תשלום המזונות מהאב המהווה עבורה "מקור ההכנסה" לכל דבר ועניין.

הבן חי מחצית מהזמן בביתה של בת זוגו ואת יתר הזמן הוא חולק שווה בשווה בין הבתים של הוריו, כך שחל גם שינוי בזמני השהות

האם טענה כי האב מנצל את הבן

בנובמבר 2021 הגיש האב תביעה לבית המשפט, שאליה ביקש הבן להצטרף כתובע פורמלי, ובה דרש את ביטול מזונות הבן הבכור שבהם הוא מחויב. במסגרת התביעה, טענו הבן והאב כי לבן אין כל צורך שאביו יכלכל אותו וכי מזונות הקטין אשר משולמים לאם מנותבים להוצאותיה ולא לצרכיו של הבן.

במסגרת התביעה טען האב באמצעות עו"ד ירדן שלומי כי בסוגיית המזונות חל על הצדדים דינם האישי, במקרה זה  הדין העברי, שקובע שחיוב האב במזונות ילדיו יחול רק כאשר הילד אינו מסוגל לכלכל את עצמו. מעבר לכך, נטען כי הבן חי מחצית מהזמן בביתה של בת זוגו ואת יתר הזמן הוא חולק שווה בשווה בין הבתים של הוריו, כך שחל גם שינוי בזמני השהות.

 "הותרת המזונות על כנם תגרום להתעשרות שלא כדין של האם על חשבונו של האב ולעשיית עושר ולא במשפט", נטען בתביעה. לשם המחשת יכולותיו הכלכליות של הבן, ציין האב כי בשנה החולפת הצליח הבן לצבור הון עצמי של למעלה מ-80 אלף שקל, עדות לכך שהכנסתו מספיקה לא רק לכלכלתו, אלא הרבה מעבר לכך.

הנער תבע את ביטול המזונות שמשלם אביו: "מרוויח לבד 20 אלף שקל"(1)

"האם לא מוכנה לוותר על תשלום המזונות המהווים עבורה מקור הכנסה לכל דבר, ולא החזר עבור הוצאות בנה", נטען בתביעה. בכתב ההגנה שהגישה האם, לעומת זאת, היא הכחישה הטענות. לדבריה, בנה אמנם צומח כלכלית ומתפתח יפה בתחום עיסוקו, אך אביו מנצל את הקשר שנרקם ביניהם. לטענת האם, האב תומך בבנו בניהול עסקו, ולכן הבן מרגיש חובה לתמוך בו בתביעה, ולמעשה מנוצל על ידו.

עוד טענה האם כי בתוך זמן לא רב בנה יתגייס לצה"ל, ולא ברור מה יהיה אופי השירות שלו והאם יוכל להמשיך להפעיל את עסקו. לדבריה, חלוקת זמני השהות של הבן עם כל אחד מההורים היא אקראית. יצוין, כי התיק נקבע לדיון הוכחות שאמור להיערך בתוך כמה שבועות.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין המומחה בתחום כדי לבחון את היתכנות התביעה לביטול או להקטנת מזונות ואת סיכויה

שינוי נסיבות? בידקו את החיוב במזונות

"המקרה ממחיש את הצורך לבדוק אם יש הצדקה לביטול או הקטנת חיוב המזונות, אם מתקיים שינוי בנסיבות החיים של בני המשפחה", אומרת עו"ד ירדן שלומי, המתמחה בדיני משפחה וייצגה את האב במסגרת התביעה.

"הסכם גירושין או פסק דין הקובעים חיוב במזונות אינם סוף פסוק, וכשמתקיימים שינויים משמעותיים, ייתכן שניתן לבטל או להפחית את המזונות". לדברי עו"ד שלומי, "במקרים דומים מומלץ להתייעץ עם עורך דין המומחה בתחום כדי לבחון את היתכנות התביעה וסיכויה".

אבות גרושים? אם חל שינוי מהותי בנסיבות החיים שלכם, ייתכן שאתם זכאים לביטול או להפחתה של תשלום המזונות. לבירור ראשוני בנושא פנו לעו"ד ירדן שלומי

עו"ד ירדן שלומי

עו"ד ירדן שלומי

משרד עו"ד ירדן שלומי הנו משרד בוטיק המעניק שירות ויעוץ בתחום דיני המשפחה, המשפט האזרחי – מסחרי וסייבר - אבטחת מידע והגנה על הפרטיות תוך דגש על יחס אישי ומקצועיות בלתי מתפשרת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ירדן שלומי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה