zap group mishpati logo

נתפסתם נוהגים במהירות מופרזת? אל תזדרזו להודות

קיבלתם דו"ח על מהירות? בידקו אותו היטב ואל תמהרו לשלמו. טיפול יעיל של עורך דין בדו"ח עשוי לחסוך לכם כסף רב, נקודות ואפילו פסילה מנהלית

25.05.22
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
נתפסתם נוהגים במהירות מופרזת? אל תזדרזו להודות

אחד החששות הגדולים של נהגים הוא לקבל דו"ח על מהירות מופרזת. לעתים התחושה של נהגי ארצנו היא שהמשטרה עושה מאמץ מיוחד כדי לתפוס אותם על מהירות. אבל, כפי שמסביר עו"ד חאתם עסאלה, המתמחה בדיני תעבורה, לא תמיד כדאי להשלים עם הדו"ח שמקבלים, ובטח שלא למהר לשלמו.

"קודם כל, כדאי לברר על מה הדו"ח מבוסס, האם המכשיר שבאמצעותו נתפסתם נוהגים במהירות מופרזת היה תקין והאם הדו"ח באמת משקף את העובדות לאשורן", אומר עו"ד עסאלה. "חבל להודות סתם, לשלם קנס, לקבל נקודות ולהסתכן בשלילה".

גם אם המהירות המותרת בכביש מסוים היא לדוגמה 100 קמ"ש, ייתכן שבשל תנאי הדרך הקשים, כגון ערפל או גשם, ניתן לנסוע בו רק 50 קמ"ש

האם תמיד מותר לנסוע במהירות המירבית המותרת?

"לא. לעתים לא ניתן לנסוע בכביש מסוים לפי המהירות שלכאורה ניתן לנסוע בו. לפי התקנות, נהג תמיד צריך לנהוג במהירות סבירה על פי הנסיבות ותנאי הדרך, כך שיוכל לשלוט ברכב באופן מוחלט". כלומר, כפי שמסביר עו"ד עסאלה, גם אם המהירות המותרת בכביש מסוים היא לדוגמה 100 קמ"ש, ייתכן שבשל תנאי הדרך הקשים, כגון ערפל או גשם, ניתן לנסוע בו רק 50 קמ"ש. "אם התרחשה תאונה, ההנחה המשפטית תהיה שהנהג לא שלט ברכב, כלומר נהג במהירות בלתי סבירה", הוא מסביר.

המהירות המותרת יכולה להשתנות על פי סוג הרכב. לעתים קיימים מקומות מסוימים שבהם נקבעת מהירות מיוחדת באמצעות תמרור שהוצב לשם כך

איך יודעים מהי המהירות המותרת?

"המהירות המותרת נקבעת על פי סוג הדרך שבה משתמשים ובהתאם לסוג הרכב. לדוגמה, טרקטור יכול לנסוע במהירות איטית יותר מרכב מנועי רגיל, ולכן המהירות המירבית שלו בדרך עירונית תהיה 40 קמ"ש, ולא 50 קמ"ש כמו רכב מנועי רגיל. בדרך בינעירונית המהירות המירבית תהיה 80 קמ"ש, ובדרך מהירה ניתן לנסוע עד 110 קמ"ש, כאשר מהירויות אלו יכולות להשתנות על פי סוג הרכב. לעתים קיימים מקומות מסוימים שבהם נקבעת מהירות מיוחדת באמצעות תמרור שהוצב לשם כך".

קיימים סוגים רבים של מצלמות מהירות - לכל אחת מהן המגבלות שלה

אילו אמצעים מפעילה המשטרה כדי לתפוס נהגים על מהירות מופרזת?

"יש סוגים רבים של אמצעים שמופעלים על ידי המשטרה לצורך אכיפת עבירות מהירות. לדוגמה, קיימות מצלמות 6F, מצלמות ניידות המוצבות בניידות משטרה המאפשרות לתעד את המהירות בכיוון הנסיעה וגם בכיוון הנגדי". לדברי עו"ד עסאלה, למצלמה זו קיימות מגבלות רבות, ו"לכן, כדי לעשות שימוש בתוצרים שלה בבית המשפט, על המשטרה להראות כי נערכו לה בדיקות מקדימות וכי היא הופעלה על ידי איש מקצוע מתאים".

קיראו עוד בנושא >>> מצלמות המהירות חזרו לעבוד - הספקות לגביהן עדיין כאן

מכשיר נוסף שנעשה בו שימוש נרחב הוא מכשיר הדבורה, אלא שגם למכשיר זה קיימות מגבלות רבות. "הטווח של הדבורה למשל הוא מעט יותר מקילומטר, המכשיר אינו מצלם את המכונית שביצעה את עבירת המהירות, וכדי להראות שהוא פועל כמו שצריך, הרכב שאותו הוא מצלם חייב להיות מבודד, ויש לתעד זאת", מסביר עו"ד עסאלה.

המשטרה מפעילה, בין היתר, גם מד מהירות לייזר. "גם מכשיר זה סובל מבעיות קשות", ממשיך עו"ד עסאלה. "למשל, אי אפשר להפעיל אותו כאשר יורד על הכביש גשם או כשישנו ערפל; לפני שהמכשיר מופעל, חייבים לבצע לו בדיקת כיול וניתן להפעילו רק בכביש ישר ולא עקום". קיימים סוגים רבים נוספים של מצלמות מהירות, כמו מצלמות נייחות ומצלמות רמזור. לכל אחת מהן המגבלות שלה.

עורך דין שבקיא בחוקים השונים ובפסיקה של דיני תעבורה יוכל להוביל לזיכוי שלכם בלא מעט מקרים או להפחית את העונש ולמנוע מכם סנקציות קשות

נתפסתי על מהירות מופרזת. אילו סנקציות צפויות לי?

"קיימות סנקציות שונות על מהירות מופרזת כמו קנסות, נקודות ואפילו פסילה מנהלית ומאסר במקרים קיצוניים. חומרת העונש נגזרת מהמהירות שבה נסעתם מעבר למהירות המותרת ומאופי הדרך", מציין עו"ד עסאלה. כך למשל, אם נתפסתם נוהגים 20 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או 25 קמ"ש מעל המותר בדרך בינעירונית, תקבלו קנס של 250 שקל ללא נקודות או שתוכלו לבקש להישפט. לעומת זאת, אם נתפסתם נוהגים 41 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או 51 קמ"ש מעל המותר בדרך בינעירונית, תקבלו הזמנה לדין ו-10 נקודות יירשמו לחובתכם. במקרה של הזמנה לדין, קצין משטרה יוכל גם לשלול את רישיון הנהיגה שלכם בפסילה מנהלית לחודש ימים.

"אם תורשעו במשפט, ייתכן שיפסלו לכם את הרישיון לכמה חודשים, ייתנו לכם פסילה על תנאי ואולי אף מאסר בפועל", מזהיר עו"ד עסאלה.

האם ומתי כדאי להתייעץ עם עורך דין לדיני תעבורה?

"אם נתפסתם בעבירת מהירות, ובמיוחד אם הוזמנתם לדין בעקבות עבירת תנועה חמורה, כדאי שתתייעצו עם עורך דין. פרקליט שבקיא בחוקים השונים ובפסיקה יוכל להוביל לזיכוי שלכם בלא מעט מקרים או להפחית את העונש ולמנוע מכם סנקציות קשות".

קיבלתם דו"ח על מהירות מופרזת או על ביצוע עבירת תנועה אחרת? אל תפעלו לבד! פנו לעו"ד חאתם עסאלה לצורך ייעוץ ראשוני בנושא
צילומי אילוסטרציה: שאטרסטוק

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד עאסלה חאתם

עו"ד ונוטריון חאתם עאסלה השלים תואר שני במשפטים (LL.M) וצבר למעלה מ-20 שנות ניסיון במגוון תחומים משפטיים – החל מדיני עבודה, דרך דיני נזיקין וכלה בדיני תעבורה. את משרדו העצמאי בחר להקים בטבריה, שם הוא מעניק ללקוחותיו ייעוץ ראשוני ללא עלות וליווי צמוד עד להשגת המטרה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד עאסלה חאתם

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה