zap group mishpati logo

הדרך למנוחה ולנחלה בפרויקט פינוי-בינוי

הדרך אל המרפסת החדשה והמעלית לדירה המשודרגת רצופה מהמורות. בתהליך המורכב של פינוי-בינוי נדרשת עזרה צמודה של עורך דין מקצועי מטעם הדיירים כדי שיבדוק לעומק את כל הפרטים הקטנים שמרכיבים את העיסקה וישמור על האינטרסים של בעלי הדירות

06.06.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
הדרך למנוחה ולנחלה בפרויקט פינוי-בינוי

הביקוש ההולך וגובר לדיור בישראל מחד ומאידך העובדה שאנו לא חיים במדינה עם יותר מדי עתודות קרקע, חייבה את המדינה למצוא כלי יעיל שיוביל להתחדשות עירונית משמעותית, שגם תחזיק לאורך זמן.

לאחר שהשימוש בתמ"א 38 (התמקדות בבניין בודד) מיצה את עצמו לדעת רוב במחוזותינו, עושה רושם שפרויקטים של פינוי-בינוי, המיועדים לרוב למתחמי מגורים ויכולים לספק פתרון גם למאות יחידות דיור, יעמדו כעת במוקד תשומת הלב של הרשויות.

חשוב לזכור שפרויקט פינוי-בינוי יכול ליצור למעשה שכונה חדשה ולשנות את אופי אזור המגורים מן היסוד על ידי חידוש תשתיות, בניית בתי ספר ועוד, ומכאן למעשה גם נובע כוחו. בלא מעט מקרים נמצא שהרשויות המקומיות ששות לאשר פרויקטים של פינוי-בינוי על ימין ועל שמאל בלא מחשבה על הטווח הארוך, כאשר היזמים מנסים להזדרז ולהחתים במהירות את הדיירים, שעיניהם מסתנוורות לנוכח הסיכוי לשיפור מגוריהם.

שימו לב כי זכויות היזמים לעתים מתנגשות עם זכויות הדיירים, ולכן אל תמהרו לחתום עם עורכי דין מטעם היזם, שמנסים להחתים את כל הדיירים ב"סיטונות"

מי ישמור על האינטרסים של הדיירים?

כן, פינוי-בינוי הוא תהליך חשוב ומועיל אבל כדאי לזכור שהדרך אל המנוחה והנחלה המשודרגת רצופה מהמורות. זו תהליך מורכב שנדרשת בו עזרה של עורך דין מקצועי מטעם הדיירים ולא של היזמים, שבקיא בתחום ויבדוק לעומק את כל הפרטים הקטנים שמרכיבים את העיסקה. חשוב לזכור שהסכם טוב יוצר תהליך בריא ויעיל יותר ויכול למנוע מחלוקות רבות בין בעלי הדירות לבין היזמים והגורמים המקצועיים, וכן בין בעלי הדירות לבין עצמם.

שימו לב כי זכויות היזמים לעתים מתנגשות עם זכויות הדיירים, ולכן אל תמהרו לחתום עם עורכי דין מטעם היזם, שמנסים להחתים את כל הדיירים ב"סיטונות", וקחו לכם משרד עורכי דין שייצג קודם כל את האינטרסים שלכם הדיירים.

אחד הנושאים החשובים שלהם עורך דין מקצועי ייתן חשיבות עליונה הוא התמורה לדיירים, על מנת שבעלי הדירות יזכו לקבל דירה גדולה ומודרנית יותר וייהנו מסביבת מגורים מטופחת יותר, הכוללת תשתיות חדשות ומבנים המיועדים לרווחת התושבים. לרוב היזמים יקבלו זכויות בנייה בפרויקט בהיקף של שתי דירות על כל דירה שתועבר לדייר קודם, ואלו יימכרו בשוק החופשי.

יישום הפרויקט אינו תלוי אך רק ברצון הצדדים אלא גם בגורמים מקצועיים ובעיקר ברשות המקומית, שהיא זו שצריכה בסופו של דבר לתת את האישורים לפרויקט

מדוע חשובה אפשרות ביטול העיסקה?

חלק חשוב נוסף בתהליך מורכב זה הוא אפשרות ביטול ההסכם. בכל הנוגע לתהליך פינוי-בינוי, יישום הפרויקט אינו תלוי אך רק ברצון הצדדים אלא גם בגורמים מקצועיים ובעיקר ברשות המקומית שלכם, שהיא זו שצריכה בסופו של דבר לתת את האישורים שיאפשרו את ביצוע הפרויקט בפועל.

הדרך למנוחה ולנחלה בפרויקט פינוי-בינוי(1)

אם הרשות תערים קשיים מסיבה כזו או אחרת, יכולה להיפגע הכדאיות הכלכלית של העיסקה לכל הצדדים המעורבים. לפיכך, משרד עורכי דין מקצועי ידאג לכלול אפשרות ביטול במקרה של פגיעה בכדאיות העיסקה.

הבחירה במשרד עורכי הדין יכולה לעתים לעשות את כל ההבדל בין כישלון יקר להצלחה

בעלי הדירות, אל תקלו ראש בליווי של עורך דין

קשה להגזים בחשיבות בחירת עורך הדין הנכון כשאנו נכנסים לתהליך המורכב של פינוי-בינוי. למרבה הצער, פעמים רבות הדיירים בעלי הדירות מקלים ראש בנושא וכך לעתים הם ישכרו את שירותיו של עורך דין המקורב או קרוב משפחה של אחד מהם, מבלי להתייחס למיומנותו בנושא הספציפי של פינוי-בינוי. 

עקב מורכבות התהליך והקשיים שעלולים לצוץ במהלכו - החל משלב ההסכמה של בעלי הדירות, דרך בחירת היזם והגורמים המקצועיים וכלה באישור הפרויקט בוועדות השונות ובביצוע שלו בפועל - הבחירה במשרד עורכי הדין יכולה לעתים לעשות את כל ההבדל בין כישלון יקר להצלחה, והגעה למנוחה ולנחלה שרצינו.

צילומים: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים