zap group mishpati logo

חינוך חינם 3-0 – איך זה ייראה באמת?

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אמש כי הוא מתכוון לקיים את הבטחת הבחירות לחוק חינוך חינם מגיל 0. האם זה מדויק וחל על כל ההורים בישראל? כל המידע על התכנית

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
01.05.23
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
חינוך חינם 3-0 – איך זה ייראה באמת?

 עיקרי הכתבה:

  • תינוקות ופעוטות בגילאי 3-0 אשר נמצאים במעונות מפוקחים יהיו זכאים לחינוך חינם החל מינואר 2024, במסגרת חוק חינוך חינם עד גיל 3. תינוקות הנמצאים במסגרות פרטיות לא יהיו זכאים לכך.
  • יוקצו כשני מיליארד שקל להקמת מעונות מפוקחים ומסובסדים, במטרה שכל התינוקות בגילים אלה יוכלו להיות זכאים לחינוך חינם.
  • הורים עובדים יהיו זכאים ל-2 נקודות מס בכל חודש, המשתוות לסכום של 940 שקל בחודש, אך נראה שלא כל ההורים העובדים יוכלו לממש את ההטבה הזו.
    _________________________

זה לא סוד שהורים לתינוקות בגילאי 3-0 משלמים סכומי עתק על מעונות בכל חודש – סכומים הנעים בין 873 שקל, במקרה של מעונות מפוקחים, ועד 6,000 שקל במקרה של מעונות פרטיים. תוסיפו למשוואה הזו את יוקר המחיה המשתולל ואת העובדה שהשכר החציוני נטו בישראל עומד על 6,044 שקל (נכון לשנת 2022) ותבינו מדוע זוגות צעירים בישראל צריכים לבחור בין להכניס את התינוק למעון, להיפרד מכמה אלפי שקלים בחודש וללכת לעבודה, או לחלופין, לבחור במצב שבו אחד ההורים נשאר בבית עם התינוק, מוותר על קריירה והתפתחות אישית ובכך חוסך את התשלום למעון.

בעקבות מצב רגיש זה, אחת מהבטחת הבחירות של נתניהו היתה חינוך חינם לגילאי 3-0. אמש (א') הצהיר נתניהו כי הוא מתכוון לממש את ההבטחה. התכנית החדשה היא בהחלט בשורה עבור ההורים שילדיהם נמצאים במעונות המפוקחים, המהווים כ-20% מסך התינוקות בגילים אלה, אך עבור כ-80% מההורים שילדיהם נמצאים במעונות פרטיים, הבשורה הרבה פחות משמעותית.

הבשורה של ראש הממשלה נתניהו ושל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' משמעותית עבור הורים מסוימים, אלה שילדיהם נמצאים במסגרות מפוקחות כדוגמת ויצ"ו, דובדבן, נעמ"ת, אמונה ועוד

חינוך חינם לגילאי 3-0 – האם לכולם?

נתניהו פתח את ההצהרה בדברים הבאים: "שמעתי זעקת אמת מההורים שאומרים שהם צריכים להוציא אלפי שקלים בחודש לכל ילד במעונות. לפעמים, הנטל כה גדול עד שכמה מההורים אמרו לי שאחד מהם צריך להישאר בבית. אנחנו נאפשר לכל משפחה לשלוח את הילד שלה למעון מפוקח".

עוד אמר נתניהו: "היום, השלב הראשון של התכנית יוצא לדרך. החל מ-1 בינואר 2024 ההכנסה נטו למרבית המשפחות בישראל, בהן שני ההורים עובדים, תגדל עד 940 שקל לחודש. זה אומר שאם נולד לכם ילד, אתם מקבלים בשלוש השנים הקרובות בערך 30 אלף שקל עבור אותו ילד. ילדים שנמצאים במעונות מפוקחים עם הטבות מיסוי יקבלו עכשיו סבסוד מלא".

הבשורה של ראש הממשלה נתניהו ושל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' משמעותית כאמור עבור הורים מסוימים, אלה שילדיהם נמצאים במסגרות מפוקחות כדוגמת ויצ"ו, דובדבן, נעמ"ת, אמונה ועוד. אותם הורים גם משלמים פחות כסף בחודש עבור מסגרות חינוך אלו בשל הכנסה נמוכה – הסבסוד בדרגה הגבוהה ביותר עומד על 873 שקל בחודש לפעוט ועל 1,152 שקל לתינוק.

הנקודה החשובה היא שהורים המשתכרים קצת יותר גבוה מהממוצע לא זכאים לסבסוד כה משמעותי ונאלצים להכניס את ילדיהם למסגרות פרטיות ללא פיקוח ולהיפרד מכמה אלפי שקלים בחודש. נכון לעכשיו, הם ייאלצו להמשיך לשלם כסף רב למסגרות החינוך הפרטיות. בנוסף, חשוב לציין שקיים מחסור אדיר במסגרות פרטיות וילדים רבים נאלצים להישאר בבית עם הוריהם. 

עוד יש לציין כי במסגרת התכנית, זוג הורים עובדים לתינוק/ת בגיל 3-0 יהיו זכאים לשתי נקודות זיכוי במס הכנסה – נקודות המשתוות לסכום של 940 שקל בחודש.

במסגרת התכנית יוקצו כשני מיליארד שקל לבניית מעונות יום מפוקחים נוספים, במטרה שכל הורה במדינת ישראל יוכל לשלוח את ילדיו למעון מסובסד

"חינוך חינם לכולם" – איך הממשלה מתכוונת לעשות זאת?

התכנית של נתניהו מתבססת על תכנית חומש, במסגרתה יוקצו כשני מיליארד שקל לבניית מעונות יום מפוקחים נוספים, במטרה שכל הורה במדינת ישראל יוכל לשלוח את ילדיו למעון מפוקח. זאת, במטרה שכל ההורים ייצאו לעבודה ובאופן הזה הכלכלה בישראל תצמח משמעותית.

התכנית מביאה עימה המון סימני שאלה ועדיין לא ברור האם בניית מעונות מסובסדים נוספים בתוך פרק זמן של חמש שנים אכן תצלח

מי לא ייהנה מתכנית חינוך חינם מגיל 0?

התכנית אמנם דואגות להורים המשתכרים בשכר נמוך וגם הורים שמרוויחים שכר גבוה יחסית יכולים ליהנות ממנה. עם זאת, הורים המשתכרים כ-7,000 שקל עד 9,000 שקל בחודש, לא מגיעים לסף המס הרצוי כדי לקבל את הטבת המס ולבעיה הזו להוגי התוכנית אין עדיין פתרון.

בשורה התחתונה: העיתוי של הצהרת נתניהו הוא לא מקרי – היא התקיימה על רקע המחאות על חוסר התפקוד של הממשלה בנושא יוקר המחיה, לצד עליית מחירי החלב ב-16% ועליית מחירי הלחם העומדת על הפרק. התכנית מביאה עימה המון סימני שאלה ועדיין לא ברור האם בניית מעונות מסובסדים נוספים בתוך פרק זמן של חמש שנים אכן תצלח.

צילום: שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה