zap group mishpati logo

פאושלי: מה כדאי לדעת לפני חתימת הסכם עם קבלן או יזם

הסכם פאושלי הוא לעתים סוג של הימור: אתם קובעים סכום מסוים לשיפוץ ואילו הקבלן צריך לעמוד בו. האם זה לטובתכם או לטובת הקבלן? על היתרונות והחסרונות הכרוכים בהסכם פאושלי

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
06.06.23
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
פאושלי: מה כדאי לדעת לפני חתימת הסכם עם קבלן או יזם

עיקרי הכתבה: 

  • במסגרת הסכם פאושלי הקבלן אמור לעשות את כל השיפוצים הנדרשים ממנו במחיר שסוכם מראש. מקור השם מהמילה הגרמנית Pauschale שמשמעותה מחיר אחיד.
  • במסגרת ההסכם, גם אם הקבלן נתקל במהלך השיפוץ בתקלות לא צפויות, הלקוח לא ישלם עבור התיקון שלהן. 
  • להסכם פאושלי יש גם חסרונות, למשל הקבלן עלול לקבל החלטה שמוזילה את עלויותיו ואיננה לטובת הלקוח, ובמקרים של בלת"מ חריג גם לעכב/ להפסיק את הפרויקט עקב חוסר יכולת להמשיך אותו ללא תקציב נוסף. 
    ____________________________________________________

כשאנחנו עומדים לפני שיפוץ גדול או יותר מזה, לפני בנייה של בית, שאלת המחיר היא זו שלרוב קובעת את מפרט העבודות שיובילו לתוצאה הסופית. ברור לנו שהפרשי המחיר יכולים להגיע למאות אלפי שקלים, ולכן אנחנו חייבים להתייעץ עם הקבלן על כל סעיף ולוודא שכל מה שאנחנו חולמים לעשות הוא אכן בגדר אפשרות ריאלית.

מאחר שרובנו לא אנשי מקצוע מתחום הבנייה והשיפוצים, אחד הדברים שהכי מלחיצים טרום השיפוץ זה כל הבלת"מים למיניהם - האירועים הבלתי צפויים, התקלות שמתגלות פתאום ומצריכות אנשי מקצוע נוספים. או אז המצב מאלץ רכישה נוספת של חומרים יקרים או של עבודות נוספות, ומכאן קצרה הדרך לחריגה מהתקציב המקורי.

מה הוא הסכם פאושלי?

הסכם פאושלי הוא חוזה שלקוח חותם מול קבלן, כשהוא מעוניין לבנות בית או לשפץ את הנכס שלו. החוזה מגדיר סכום מסוים, והקבלן חייב לעמוד במסגרת המחיר עד למסירת הנכס או סיום השיפוץ.  הסכם פאושלי מציע מחיר אחיד שנקבע מראש בין הלקוחות לקבלן ואמור לכלול הכל (מחירי בנייה, חומרים, בלתמ"ים, שעות נוספות, עבודות של אנשי מקצוע נוספים ועוד). ההסכם מציע פתרון למי שרוצה ללכת לישון בראש שקט, בלי לדאוג ששיפוץ של מאה אלף שקל יתפח למאתיים אלף, רק בגלל שהתגלתה בעיה בקירות, הקרמיקה שנבחרה מתבררת כלא מתאימה וצריך להזמין אחרת וכן הלאה. אבל האם הסכם פאושלי הוא תמיד הפתרון הכי מוצלח עבורכם? מדריך למשפץ ולבונה המתחיל. 

עם הסכם פאושלי יש לכם שליטה ולא תעמדו במצב בו תצטרכו לקחת הלוואה או לשבור תכנית חיסכון כדי לגשר על ההוצאות הנוספות שלפתע יצוצו

חוזה פאושלי - יתרונות וחסרונות 

חוזה פאושלי מציע פתרון שקט נפשי לאנשים שרוצים לבנות או לשפץ בית ויש להם תקציב מוגבל מראש. אתם יכולים לעשות שיעורי בית ולקבל תמונת מצב של עלויות כוללות וסופיות, לראיין כמה קבלנים שונים ולקבל כמה הצעות מחיר. בסופו של התהליך תדעו מה הסכום הסופי שתצטרכו לשלם כדי לקבל את בית החלומות שלכם וגם על מה תאלצו להתפשר.

עם פאושלי יש לכם שליטה ולא תעמדו במצב בו תצטרכו לקחת הלוואה או לשבור תכנית חיסכון כדי לגשר על ההוצאות הנוספות שלפתע יצוצו. למשל, בגלל חומרים שהתייקרו או כשיתברר שאי אפשר לבנות מדרגות לקומה השנייה של הבית על פי התכנון המקורי וכעת על הקבלן לבנות את המדרגות במקום אחר שמצריך יותר שעות עבודה ויותר חומרים. בנוסף, הקבלן יצטרך לשבור את הראש לבד עם כל בעיה שתצוץ, בלי לערב אתכם או להלחיץ אתכם.   

מצד שני, יש להסכם גם כמה חסרונות. למשל, הקבלן יכול לקבל החלטות שאינן לטובתכם. למשל, הוא יכול לקבל החלטה למקם את המדרגות האמורות באופן שעלול להפריע לכם במרחב רק כדי לא לפתוח מחדש את תכנית הבנייה ולייקר מאוד את העלויות. אם יש מבצע על מחירי חומרי הבנייה, למשל על קרמיקה, אתם לא תיהנו מירידת המחיר. גם אנשי המקצוע שהקבלן ישכור לא בהכרח יהיו מומחים ומנוסים אלא פשוט כאלה שמתומחרים זול יותר, וכן הלאה. 

"כתב כמויות" הוא מסמך שמתאר את כל מה שהקבלן המבצע צריך כדי לבנות עבורכם את הבית או לבצע את השיפוץ. זה כולל למשל את כמות הקרמיקות, אביזרי החשמל, כלים סניטריים, עלויות פועלים, עלויות ביצוע ועוד

איך תגנו על עצמכם מפני מצב שבו הקבלן ינסה לחסוך על חשבונכם במסגרת הסכם פאושלי?

אם החלטתם ללכת על פאושלי, חשוב שתרכשו את החומרים שבהם הקבלן מתכוון להשתמש ותאשרו את אנשי המקצוע שהוא מתעתד להביא. אם במסגרת פאושלי הקבלן המבצע גם רוכש את חומרי הבנייה בעצמו, הכניסו לחוזה את שמות החנויות שעליהן יש הסכמה לרכוש את חומרי הבנייה. אם יש לו הסכם עם חנויות מסוימות, בררו לגביהן ואפילו בקרו בהן כלקוחות, בידקו את איכות המוצרים והאם יש עליהם אחריות.

מה זה מחיר פאושלי?

מקור השם פאושלי הוא מהמילה הגרמנית Pauschale, שהמשמעות שלה הוא "מחיר אחיד". 

למה מתכוונים במושג "כתב כמויות" מול פאושלי?

"כתב כמויות" הוא מסמך שמתאר את כל מה שהקבלן המבצע צריך כדי לבנות עבורכם את הבית או לבצע את השיפוץ. זה כולל למשל את כמות הקרמיקות, אביזרי החשמל, כלים סניטריים, עלויות פועלים, עלויות ביצוע, מומחים שונים אם צריך והערכת מהנדס – למעשה כל מה שהקבלן יזדקק לו כדי להגיע ליום המסירה של הפרויקט. "כתב הכמויות" בחוזה פאושלי אמור להכיל שורת סיום עם מחיר של "הכל כלול". 

הסיכון הגדול בחוזה פאושלי הוא שהקבלן ייתקל בבעיה גדולה ולא צפויה שמצריכה תקציב חדש ונכבד, וכיוון שלא יוכל להמשיך את העבודה, העבודה תתעכב או תיעצר לחלוטין

מה זה מכרז פאושלי?

משמעות מכרז פאושלי הוא קבלת ההצעה הכי טובה לביצוע הפרויקט בסכום מוסכם מראש, מבין קבוצה של יזמי נדל"ן. מכרז כזה נעשה בדרך כלל במקרים של בניין מגורים או משרדים שמעוניינים בשיפוץ וגם בקרב  קבלנים שעורכים מכרז פאושלי בין ספקי משנה, למשל חברות מטבחים. 

אילו עוד סיכונים בחוזה פאושלי?

להסכם פאושלי יש עוד כמה סיכונים. למשל, החשש שהקבלן ישתמש בחומרי גלם לא איכותיים, ימחזר כלים סניטריים ולא ירכוש חדשים, יעגל פינות כדי לא לשכור אנשי מקצוע (למשל יבצע את עבודות החשמל בעצמו גם ללא הכשרה רלוונטית), ידרוש מראש יותר שעות עבודה מכפי שהוא באמת צריך רק כדי לכסות מראש בלת"מים (מה שלא קורה בחוזה רגיל, בו הלקוח משלם במקרה של בלת"מ), ינפח שעות עבודה של אנשי מקצוע נוספים וכן הלאה. הסיכון הגדול בחוזה פאושלי הוא שהקבלן ייתקל בבעיה גדולה ולא צפויה שמצריכה תקציב חדש ונכבד, וכיוון שלא יוכל להמשיך את העבודה, העבודה תתעכב או תיעצר לחלוטין. 

ההסכם מציע פתרון למי שרוצה ללכת לישון בראש שקט, בלי לדאוג ששיפוץ של מאה אלף שקל יתפח למאתיים אלף, רק בגלל שהתגלתה בעיה בקירות, הקרמיקה שנבחרה מתבררת כלא מתאימה וצריך להזמין אחרת וכן הלאה

כמה משלמים בהסכם פאושלי?

קשה לאמוד מראש ולהגיד מה הוא תשלום פאושלי, כי כל פרויקט דורש מחיר אחר. מן הסתם חוזה פאושלי עבור שיפוץ של דירה לא יהיה דומה לבניית וילה, וגם אם מדובר בפרויקט דומה, למשל בניית בית, הרי ש"כתב הכמויות" תלוי במה שבעלי הבית רוצים, בהיקף העבודה, סוג החומרים, גודל הבית וכן הלאה. 

שאלות ותשובות 

מה זה הסכם פאושלי? חוזה שכולל בתוכו כתב כמויות, שעות עבודה, חוות דעת ודו"חות, מחירי עבודה וביצוע, משכורות פועלים ואנשי מקצוע, ציוד, כלים וכל מה שהקבלן מתחייב על מנת להגיש את הפרויקט בזמן, ללא עלויות נוספות מלבד המחיר שנקבע מראש. 

מה זה מחיר פאושלי? מחיר פאושלי הוא מחיר אחיד שכולל את כל עלויות הבנייה המשוערות, והקבלן צריך לעמוד במחיר גם אם הוא נתקל בתקלות לא צפויות שמצריכות עוד אנשי מקצוע או עוד שעות עבודה. 

מה זה מכרז פאושלי? מכרז פאושלי הוא כשהלקוח רוצה לקבל כמה הצעות מחיר להסכם פאושלי והוא פונה לכן למספר יזמים/ קבלנים/ ספקים. 

מה פירוש "לא תהיה מדידת פאושלי"? לפעמים בעת ניסוח הסכם פאושלי, יש רכיב מסוים שלגביו חייבים לערוך מדידות ולא להתחייב לגביו בסכום שנקבע מראש. במקרה כזה הקבלן והלקוח יכולים להסכים להחריג את הרכיב למדידות ולתשלום נפרד, או לא להחריג אותו ולציין בחוזה ש"לא תהיה מדידת פאושלי". 

(צילום: שאטרסטוק) 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה