zap group mishpati logo

חישוב ימי חופשה עובד שעתי או עובד חודשי - המדריך המלא

חישוב פדיון ימי חופשה לעובד חודשי או עובד שעתי הוא חשוב כדי למצות את הזכויות עד תום ולא חלילה ל"שרוף" ימי חופשה שמגיעים לנו על פי חוק. איך מחשבים? הנה כל הפרטים

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
03.09.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חישוב ימי חופשה עובד שעתי או עובד חודשי - המדריך המלא

עיקרי הכתבה:

  • חישוב ימי חופשה מתבצע בהתאם לוותק של העובד במקום העבודה שלו. 
  • עובדים שעתיים או במשרה חלקית זכאים לאותו מספר של ימי חופשה כמו עובדים חודשיים. 
  • בניגוד לעבר, לא ניתן לצבור ימי חופשה לאורך שנים ולא תמיד ניתן להמירם בכסף.
    __________________________________________

עובדים שעתיים הם עובדים המרוויחים משכורת לפי שעות העבודה שלהם ולא באופן גלובלי. עובדים חודשיים, לעומתם, מרוויחים סכום חודשי גלובלי שנקבע מראש, בין אם עבדו יותר שעות ובין אם עבדו פחות שעות באותו חודש. האם יש הבדל בין הזכאות שלהם לימי חופשה?

התשובה היא לא, אלה וגם אלה זכאים לאותו מספר ימי חופש, בתנאי שהם עומדים בתנאים מסוימים, כמו למשל העסקה רצופה של מינימום 75 ימים רצופים באותו מקום עבודה, או שיש להם חוזה העסקה שנחתם לפני יותר מ-74 ימים. 

חישוב ימי חופשה לעובד שעתי במשרה חלקית

עובד שעתי יקבל חופשות בדיוק כמו עובד שעובד בשכר חודשי - החל מ-14 ימי חופש בשנים הראשונות ועד 28 ימי חופש לעובדים ותיקים מאוד.

חשוב לציין שהשכר בימי החופש מחושב באופן יחסי לפי שכר שלושת החודשים האחרונים שקדמו ליציאה לחופשה, ודווקא אצל עובדים שעתיים מדובר בנתון שיכול להשתנות בצורה דרסטית. זה אומר שאם עובד השקיע שעות ארוכות מדי יום, אך מצא את עצמו בחודשים האחרונים שלפני החופשה שלו עובד מספר מצומצם של שעות ביום, הוא לא יקבל את השכר השעתי הגבוה, אלא את השכר הנמוך של החודשים האחרונים וגם להפך.

האם מספר ימי חופשה לעובד שעתי במשרה חלקית יהיו בהתאם?

התשובה היא לא. הזכאות לימי חופשה שווה, בין אם מדובר בעובד במשרה חלקית ובין אם מדובר בעובד במשרה מלאה.

ימי חופשה לעובד לפי ותק

צבירת ימי חופשה לעובד שעתי  ולעובד חודשי היא זהה: העובד זכאי לחופשה שנתית בהתאם לוותק שלו במקום עבודתו:

בארבע השנים הראשונות מגיע לעובד 14 ימי חופשה שנתית.

בשנה החמישית מגיע לעובד 16 ימי חופש.

בשנה השישית מגיע לעובד 18 ימי חופשה.

בשנה השביעית - 21 ימי חופש.

מהשנה השמינית והלאה, לעובד מגיעים כ-25 ימי חופש בשנה. כל שנה נוספת מזכה ביום חופש נוסף, עד 28 ימים סך הכל. 

יש עובדים שמעדיפים להמיר את ימי החופש שלהם בתוספת לשכר, אך המעסיק לא מחויב להסכים להסדר כזה.

חוק ימי חופשה לעובד

בניגוד לעבר, כיום לא ניתן לצבור ימי חופש במשך שנים ואז לצאת לחופשה של שנה או יותר. חוק ימי חופשה לעובד מעניק זכאות לעובדים לצבור ולנצל את ימי החופש שלהם עד לתאריך מסוים. לפי החוק, העובד חייב לצאת לשבעה ימי חופש בשנה ולנצל את היתרה (אם הוא מחליט לא לצאת לחופשה נוספת) בשנה או בשנתיים הבאות. לאחר מכן, ימי החופשה נמחקים ולא מצטברים לו, אלא אם הוחלט אחרת בחוזה ההעסקה שלו. 

המעסיק אינו רשאי לסרב לבקשת חופשה, אך הוא יכול לסרב ליציאה לחופשה בתאריכים מסוימים. יש ימים שבהם העובד נעדר מעבודתו, אך הם לא נחשבים לו כימי חופש, למשל אם הוא נקרא לשרת במילואים, בחופשת לידה, ימי אבל, ימי חג בהם המשק לא עובד ובימי בחירות.  

שאלות ותשובות  

כמה ימי חופשה מגיעים לעובד? עובדים שעתיים זכאים לחופשה שנתית במקום העבודה שלהם, בדיוק כמו עובדים חודשיים, כמובן בהתאם לוותק של כל אחד מהם במקום העבודה. החישוב הוא כזה: בארבע השנים הראשונות העובד זכאי ל-14 ימי חופשה שנתית. בשנה החמישית הוא יהיה זכאי ל-16 ימים, בשנה השישית ל-18 ימי חופשה, וכן הלאה. אחרי השנה השמינית יתווסף יום חופש נוסף עבור כל שנה של עבודה, עד לתקרה של 28 ימי חופש לעובדים מעל . יחד עם זאת, עובדים שעתיים זכאים לממש ימי חופש רק אם עבדו אצל אותו מעסיק לפחות 75 ימים רצופים, באותה שנה קלנדרית. 

כמה ימי חופשה מגיעים לעובד שעתי? עובדים שעתיים זכאים לאותו מספר ימי חופש כמו עובד חודשי - החל מ-14 ימי חופשה בארבע השנים הראשונות וכן הלאה. 

כמה ימי חופשה מגיע לעובד בשנה? ימי חופשה מחושבים בהתאם לצבירת הוותק של העובד במקום עבודתו. 

איך מחשבים ימי חופשה לעובד שעתי? עובד שעתי זכאי לימי חופש בדיוק כמו עובד חודשי, בהתאם לוותק שלו במקום העבודה - שבועיים חופשה בשנים הראשונות ועד תקרת 28 ימי חופש.

כמה ימי חופשה מגיע לעובד בחודש? אם מדובר בתשלום ימי חופשה לעובד זר סיעודי, 14 ימי חופש ב-5 השנים הראשונות. אם מדובר בעובד ישראלי, 14 ימי חופש בארבע השנים הראשונות ולאחר מכן ימי החופש עולים בהדרגה ובהתאם לוותק בעבודה.  

כמה ימי חופשה מגיע לעובד חצי משרה? אין הבדל בין צבירת חופש בעבודה במשרה חלקית ועבודה במשרה מלאה - הצבירה זהה וכוללת 14 ימי חופש בכל אחת מארבע השנים הראשונות. בהמשך זה עולה ל-16 ימי חופש בשנה ועד לגבול של 28 ימים. 

כמה ימי חופשה מגיע לעובד במשרה מלאה? אם העובד הגיע לוותק של 25 שנה, מגיע לו לקבל 28 ימי חופש בשנה.  

כמה ימי חופשה מותר לעובד לצבור? העובד חייב לצאת לשבעה ימי חופש, וכל מה שמגיע לו מעבר לאותם שבעה ימים הוא יכול לצרף לשנה הבאה או לשנתיים הקרובות. לאחר מכן, ימי החופש יימחקו. 

כמה ימי חופשה מגיע לעובד במשרה חלקית? בהתאם לחוק ימי חופש לעובד, לעובדים במשרה חלקית מגיע לצאת לחופש בהתאם לוותק שלהם בעבודה, בדיוק כמו עובדים חודשיים וללא קשר למספר השעות שהם עובדים. ההבדל יהיה בשכר שהם יקבלו עבור כל יום חופש - הוא יהיה זהה למספר השעות שהם עבדו בחודשים שלפני היציאה שלהם לחופש. 

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה