zap group mishpati logo

דרכון גרמני – איך מוציאים ומי זכאי?

מלחמת חרבות ברזל ערערה את הקרקע ואת תחושת הביטחון של אזרחי ישראל. רבים החלו לבדוק זכאות לאזרחות זרה, אזרחות גרמנית למשל. עו"ד שירה גריי, ממשרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי רוזנברג, המתמחה בהוצאת אזרחות גרמנית ואוסטרית, מסבירה מי זכאי לאזרחות ומהו התהליך

20.11.23
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
דרכון גרמני – איך מוציאים ומי זכאי?

בימים אלה מדינת ישראל נמצאת בתקופה קשה ביותר מבחינה בטחונית, כלכלית ומורלית. על רקע מתקפת הפתע האכזרית של חמאס, שהתרחשה ב-7 באוקטובר והובילה למלחמת חרבות ברזל, אנשים רבים רוצים לממש את האפשרויות שלהם לאזרחות נוספת, גם אם מדובר רק כאופציה, כגיבוי ואפילו כגלגל הצלה, להם ולילדיהם, במידה שיבחרו לעזוב את הארץ.

עו"ד שירה גריי, ממשרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי רוזנברג, המתמחה בהוצאת אזרחות גרמנית ואוסטרית, מסבירה מדוע מי הם הזכאים לדרכון גרמני, אילו יתרונות יש לאזרחות גרמנית ומה כולל התהליך, החל מבדיקת הזכאות ועד הפגישה בשגרירות לקבלת הדרכון הנכסף. כל הפרטים בשורות הבאות:

מי זכאי לדרכון גרמני?

"כל ישראלי שיש לו זיקה משפחתית, במסגרת קשר דם לאדם שמרכז החיים שלו היה בגרמניה של לפני עליית הנאצים לשלטון (30.01.1933). זה יכול להיות אבא, סבא, סבא רבא וכו'", מסבירה עו"ד גריי. "לחלופין, זיקה לאדם שהיה אזרח גרמני - אם הוא היה אזרח גרמני, לא צריך הוכחה של מרכז חיים בגרמניה. אזרח גרמני הוא מי שהחזיק באזרחות או בדרכון גרמני ובדרך כלל מדובר בשושלת ארוכה של צאצאים גרמנים שחיו בגרמניה שנים אחורה לא רק בשנים הרלוונטיות. לא מדובר במהגרים. בשלב מסוים לכל היהודים נשללה האזרחות ולכן לעתים יימצאו מסמכים המעידים על כך. קיימות רשימות של מי שנשללה מהם אזרחותם, ואלה כמובן היו אזרחים".

מהי ההגדרה של "מרכז חיים" לפי החוק הגרמני?

"בשנת 2021 הורחבה הזכאות, שעד אז חלה רק על צאצאים של אזרחים. באותה שנה חל שינוי הזכאות וכעת, כאמור, גם צאצאים של מי שהיו תושבי גרמניה בשנים הרלוונטיות יכולים להוציא דרכון גרמני. באשר להגדרה של 'מרכז חיים', הכוונה לאנשים שניהלו חיים לצורך השתקעות. כלומר, גרו, למדו, עבדו או ניהלו עסק. הדוגמה ההפוכה היא למשל מי שהגיע ללימודים בגרמניה ויצא אותה לאחר מכן, כמו במקרה של חילופי סטודנטים למשל".

אילו מסמכים נדרשים?

"ברוב המקרים, לניצולי השואה שקיבלו פיצויים מגרמניה יש תיקי פיצויים. במסגרת התיק הזה, הגרמנים מכירים באותם יהודים כ'יהודים נרדפים'. תיק כזה כולל את כל קורות החיים שלהם בתיקי הפיצויים כולל הפיצויים שנתנו ולמה, איפה הם גרו, באילו כתובות, איזה עסקים היו להם, מי היתה המשפחה, החברים והשכנים. אנחנו קוראים לתיק הזה 'ראיית הזהב'. עם זאת, גם אם אין תיק פיצויים, אפשר להוכיח מרכז חיים על ידי תעודות שונות, למשל: תעודות חיסון, תעודות מבית הספר, תעודות רשמיות מהעירייה שמוכיחות באילו שנים אותו אדם חי שם וכן תעודות מהמשטרה. תעודות אלו מספיקות להוכיח שהאדם אכן חי שם לצורך השתקעות".

איך עובד התהליך הטכני של הוצאת הדרכון?

"ראשית, חשוב לציין שמדובר בתהליך די ארוך וצריך להבין זאת לפני שנכנסים אליו. התהליך יכול להימשך כמה שנים, אך כמובן שבסופו של דבר, זה שווה את זה. בתחילת התהליך מגיעים אלינו למשרד, אנחנו בודקים האם מבחינה תיאורטית יש עם מה להתקדם. רוב האנשים שמגיעים אלינו מכירים את הסיפור המשפחתי שלהם, חלקם מגיעים עם מסמכים המוכיחים אותו וחלקם לא. אם אין ברשותם מסמכים, אנו פונים לעריכת בדיקה ארכיונית, שמתבצעת פיזית בארכיונים בישראל ובעיקר בגרמניה. מה שזה אומר, שלמעשה אנו מוציאים תיקים, לעתים עבי כרס, וצריכים לחקור אותם, זאת לצד מחקר בארכיוני אונליין. בארכיונים אלה אנחנו מנסים לאתר מסמכים שיעידו על מרכז חיים. בדיקה ארכיונית יכולה לקחת כמה חודשים".

בשלב הבא, מתארת עו"ד גריי, "לאחר שקיבלנו ממצאים חיוביים, אנחנו מתקדמים לשלב עריכת הבקשות. בקשה יכול להגיש רק צאצא ישיר של קרוב המשפחה עליו מתבססת הזכאות. לעתים מדובר במספר מועט של מבקשים ולעתים מגיעות משפחות גדולות עם 20-30 מבקשים. העבודה שלנו כוללת הוצאת מסמכים מהארץ, אפוסטיל, תרגום  לגרמנית ואימות נוטריוני. בסוף ההליך אנו ממלאים טפסים בגרמנית ושולחים את הבקשות אל מחלקת האזרחות בקלן, גרמניה. משם, אישור האזרחות יכול לקחת בין שנתיים לשלוש שנים. ואם האזרחות אכן מאושרת על ידי ממשלת גרמניה, מקבלים תעודת התאזרחות ואז אנחנו קובעים גם תור לקבלת הדרכון בשגרירות הגרמנית".

כמה זה עולה?

"המחירים הם פקטור של כמות מבקשי אזרחות – ככל שיש יותר מבקשים כך המחיר פר בקשה פוחת. בנוסף, בגלל המצב הנוכחי בארץ, אנחנו נותנים הנחה ובאים לקראת הלקוחות מבחינת עלויות".

מה הם היתרונות של דרכון הגרמני?

"דרכון גרמני הוא דרכון של האיחוד האירופאי, ומכוח זה יש לו את ההטבות שלו, למשל במעבר בין מדינות ואין צורך בויזה לא לאוסטרליה ולא לארה"ב. בנוסף, יש הטבות בלימודים עד לימודים חינם, הטבות מגורים, קצבאות ילדים והטבות מיסוי. אדם שמשתמש בדרכון הגרמני, אין לו התחייבויות מיסוי כלפי מדינות האיחוד או גרמניה ואינו צריך למלא דו"חות, תיאומי מס וכדומה. בארה"ב למשל, אזרח אמריקאי, ולא משנה איפה הוא חי, יש לו התחייבויות מס כאלו כלפי המדינה".  

למה כדאי להוציא דרכון גרמני דרככם?

"המשרד שלנו מספק מעטפת שלמה ללקוחות שלנו. אנחנו מלווים את הלקוח בכל שלב ושלב, עד רמת קביעת התור בשגרירות לאיסוף הדרכון בסוף התהליך, וזה בהחלט לא מובן מאליו. יש משרדים ששולחים את הלקוחות להתמודד לבד בשלבים מסוימים בתהליך. אנחנו, לעומת זאת, דוגלים בליווי הלקוח מא' ועד ת', בלי שהוא יצטרך להתאמץ יותר מדי. אנחנו כאן כדי להוציא עבורו את הדרכון, הרי הוא משלם לנו כדי שאנו נעשה זאת למענו". 

(צילום: שאטרסטוק)

משרד עורכי דין דקר, פקס, לוי

משרד עורכי דין דקר, פקס, לוי

במשרד דקר, פקס, לוי ושות' תקבלו שירות משפטי מותאם אישית עבורכם, לקוחות המשרד, על ידי צוות עורכי דין מקצועי, אמין ואדיב, מתחילת ההליך עד להשגת התוצאה הרצויה. למשרד הסכם קבוע עם כל הפונים, עוד לפני החתימה על חוזה ותחילת העבודה - אנחנו עובדים רק על תיקים "עם רגליים", בעלי סיכוי סביר להצלחה. העבודה היא בשקיפות מלאה ועדכון הלקוח בכל שלבי ההליך. בנוסף, המשרד מחוייב לספק מידע נגיש וקל להבנה לכל הפונים, בין אם באתרי הרשת או לאלו שזקוקים לייעוץ עו"ד אבל לא לליווי בהליך המשפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
משרד עורכי דין דקר, פקס, לוי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה