zap group mishpati logo

חדלות פירעון: איך מתמודדים עם חובות כבדים?

האינפלציה בישראל זינקה בחודשים האחרונים לשיאים שלא נראו כאן שנים רבות, מה שגרם לאנשים רבים להיכנס לחובות כבדים. איך נכון להתמודד? עו"ד תום רון גלאור מסבירה

08.01.24
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
חדלות פירעון: איך מתמודדים עם חובות כבדים?

אם אתם מרגישים שהכל מתייקר, אתם ממש לא מדמיינים - המדד הרשמי עלה בכ-5% מתחילת השנה, אבל זו רק ההתחלה. בפועל, הציבור חווה עליות מחירים חדות בכל תחומי החיים. קנייה שגרתית בסופרמרקט הפכה למותרות עבור רבים ומחירי הדירות זינקו בעשרות אחוזים בתוך שנה בודדת. מי שלקח משכנתא מוצא עצמו מתקשה לעמוד בתשלומים עם עליית הריבית התלולה. גם עסקים קטנים ובינוניים נאלצים להתמודד עם עלויות הולכות וגדלות בכל תחום. 

הפער בין ההכנסה להוצאה הולך וגדל בקצב מסחרר. החלום הישראלי על בית ומשפחה הופך במהירות לסיוט של חובות ותשלומים בלתי אפשריים, והמעמד הבינוני מוצא עצמו נדחק לקצה, נאבק על עצם האפשרות להתקיים. 

לפי תחזיות, המצב ממש לא עומד להגיע לסיום בקרוב. מומחים חוזים כי הפערים ואי השוויון בחברה הישראלית ילכו ויגדלו אם מגמת יוקר המחיה לא תיעצר. כבר עתה אנו עדים לתופעות כמו "עוני עובדים" – משפחות שבהן שני ההורים עובדים אך אינם מצליחים לכלכל את עצמם בכבוד. 

עו"ד תום רון גלאור, מתמחה בהליכי חדלות פירעון, מספרת כי "אנחנו רואים עלייה דרמטית בכמות האנשים שפונים אלינו לאחר שאיבדו שליטה מוחלטת על החובות שלהם. לא מדובר רק באוכלוסיות חלשות, אלא גם באנשים ממעמד הביניים שהיו בעלי הכנסה טובה ואיכות חיים סבירה עד לאחרונה".

מהם הצעדים הראשונים שאת ממליצה למי שמרגיש שהוא מאבד שליטה כלכלית?

"קודם כל לעשות סדר - לבדוק היכן ניתן לצמצם הוצאות מיותרות והיכן אפשר לנסות להגדיל הכנסות, גם אם זה באמצעות עבודה נוספת. לאחר מכן, לנסות להגיע להסדרים עם הבנקים וחברות האשראי כדי להקל על העומס החודשי".

ואם זה לא עוזר?

"כשמגיעים למצב שבו החובות גדלים בקצב שאי אפשר לעצור ונוצר סחרור שמוביל רק להחמרה, הפתרון האחרון הוא חדלות פירעון. זו אופציה קשה ומורכבת, שכרוכה בוויתור משמעותי על נכסים, אבל לפעמים זו הדרך היחידה לאפס את המצב ולהתחיל מחדש ברגל ימין". 

מה זה בדיוק חדלות פירעון ומה צופן ההליך הזה עבור החייב?

"חדלות פירעון היא הליך משפטי במסגרתו החייב מוכרז כפושט רגל ומקבל הגנה מנושיו. החייב מחויב לשלם לנאמן צו תשלומים חודשי מההכנסות שלו. כמו כן, לאחר 12 חודשים מתקיים דיון במסגרתו החייב מקבל צו לשיקום כלכלי ונקבעת לו תכנית פירעון שפרוסה בין 3-5 לשנים שבסופה הוא עתיד לקבל הפטר".

האם ההליך מוביל ברוב המקרים לשיקום כלכלי?

"בהחלט כן. המשמעת התקציבית שההליך מחייב, בשילוב הפטר מחובות בסופו, יכולים לאפשר לחייב לצאת לדרך חדשה. מובן שזה תלוי ברצינות ובמחויבות שהחייב מפגין במהלך התקופה".

יחד עם זאת, חשוב להדגיש שמדובר בתהליך הדורש הקפדה יומיומית וויתור משמעותי על סגנון החיים שאליו התרגל החייב בעבר. לא כולם מסוגלים לעמוד באתגר הזה.

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום?

"עו"ד בעל ניסיון וידע בתחום ידע לתת הערכה כנה של הסיכויים והקשיים הצפויים. שנית, חשוב לחשוב היטב על המוטיבציה והמשמעת האישית של החייב עצמו - האם הוא באמת מוכן להקריב ולצמצם כדי לצאת מהבוץ. ושלישית, יש לזכור שלפעמים צריך להרוס כדי לבנות מחדש".

לסיכום, יוקר המחיה הוא מכת מדינה שפוגעת אנושות ברבים מאזרחי ישראל. מי שנקלע למשבר חובות עמוק חייב לשקול בכובד ראש את כל האופציות העומדות לרשותו, כולל חדלות פירעון. זהו הליך מאתגר ביותר, אך יכול לאפשר הזדמנות להתחיל מחדש ללא העול הכבד של חובות עבר. עם ייעוץ מקצועי, משמעת אישית ונחישות, ניתן לצלוח את המשבר ולבנות מחדש את החיים והכלכלה.

(צילום: שאטרסטוק) 

תום רון גלאור משרד עורכי דין

תום רון גלאור משרד עורכי דין

משרד עורכי דין תום רון גלאור הוא משרד בוטיק המתמחה בסיפוק צרכי הלקוחות בתחום המשפטים. המשרד מתעסק בסיוע ללקוחות פרטיים ולעסקים, גדולים וקטנים, ומתקדם בנושאי חקיקה ופסיקה בארץ ובחו"ל.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
תום רון גלאור משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה