zap group mishpati logo

תמ"א 38 : תיקון 3

התיקון כולל מספר שינויים אשר נועדו ביסודם להקל על ביצועו של פרויקט תמ"א 38 ובד בבד לשמש כתמריץ לביצועו לצורך הגשמת מטרת העל של פרויקט תמ"א 38

26.11.12
תאריך עדכון: 09.04.24
3 דק'
תמ"א 38 : תיקון 3

ההבנה כי קיים צורך ממשי בחיזוקם של מבנים ישנים אשר אינם עמידים בפני רעידות אדמה, הביאה את המחוקק לקדם את נושא ההתחדשות העירונית ולעודד באמצעות חקיקה את ביצועם של פרויקטים במסגרת הוראות תמ"א 38. אולם, ברבות השנים, ועם יציאתם אל הפועל של פרויקטים אלו, החלה להתברר המציאות המורכבת, לפיה קיימים מקרים, בהם פרויקטים שונים מעוכבים או כלל לא יוצאים אל הפועל וזאת בשל קשיים רבים, ולא מעטים הכוללים, בין היתר, מגבלות בנייה שונות. 

על רקע קשיים אלו, וככל שהזמן נקף, חלחלה הבנה זו בקרב המחוקק, אשר החל לפעול באמצעות מספר תיקונים/שינויים בהוראות התמ"א אשר נכנסו, זה מכבר, לתוקף (כגון: תמ"א 38 תיקון 2). לצורך כך, ועל מנת להמשיך לעודד ולקדם את מדיניות חיזוקם של מבנים ישנים ורעועים, בחר המחוקק להרחיב את סל הפתרונות התכנוניים הקיים.

מספר שינויים חשובים

לצורך כך, הובא תיקון נוסף לאישור, הידוע כתמ"א 38 תיקון 3, המורה על מספר שינויים אשר נועדו ביסודם להקל על ביצועו של פרויקט תמ"א 38 ובד בבד לשמש כתמריץ לביצועו לצורך הגשמת מטרת העל של פרויקט תמ"א 38 - חיזוקו של מבנה ישן ורעוע, והבטחת שלומם של המתגוררים בו, הזוכים להשבחתה של הדירה בסיומו של הפרויקט.

תוכנית תמ"א 38, טומנת בחובה מספר שינויים בולטים ובעלי השלכות המשנות, פעם נוספת (לאחר תמ"א 38 תיקון 2), את אופן ביצועו של הפרויקט, ואת היקף הזכויות המתקבלות במסגרתו, והכל כמפורט להלן:

תוספת זכויות בנייה בהיקף של עד 2.5 קומות -

הגדלת זכויות הבניה מעבר לאלו הקבועות במסגרת  תמ"א 38 המקורית, המאפשרת בניה בהיקף מרבי של עד 2.5 קומות, וזאת בד בבד ובכפוף להגברת הבקרה ההנדסית המלווה את ביצועו של הפרויקט. משמעות הדברים, בנסיבות אלו, כי מעבר לזכויות הקיימות זה מכבר בתמ"א המקורית, מדובר בתוספת זכויות בניה של קומה וחצי אשר ישמשו כתמריץ כלכלי יעיל עבור היזמים המעוניינים בביצועו של הפרויקט.

עידוד נוסף להריסת מבנים -

שינוי שהחל, זה מכבר (במסגרת תמ"א 38 תיקון 2), מאפשר הקלות שונות באופן ביצועו של פרויקט התמ"א שביסודן נועדו לעודד הריסה כדרך המיטבית לחיזוק המבנה הישן.

הענקת זכויות בשטח אחר -

על רקע פרויקטים שונים של תמ"א 38, בהם לא ניתן היה למשש את הזכויות המוענקות במסגרת תמ"א 38, הוצע השינוי הידוע בשם תמ"א 38 תיקון 3 אשר נועד להתמודד עם מצב שבו ניתן יהיה לחזק מבנה במסגרת פרויקט תמ"א 38, וזאת ללא תוספות בנייה במבנה הקיים, אלא שבתמורה לביצועו של הפרויקט תתקבל תוספת זכויות במגרשים אחרים בתחומה של אותה רשות מקומית (בה בוצע הפרויקט).

הסדרת הוראות תמ"א בנושא מרחבים מוגנים -

תיקון 3 נועד, בין היתר, להסדיר את המצב המשפטי הקיים ולהשתלב עם הוראות חוק ההתגוננות האזרחית בנושא של הוספת מרחבים מוגנים למבנים קיימים. 

צעד יזום זה, הכולל, כאמור, מספר שינויים הנמנים בתוכנית תמ"א 38 תיקון 3 עשוי לקדם את ביצועם של פרויקטים לחיזוק מבנים עתידיים, אולם, ככל הנראה, זהו שלב אחד מבין נוספים אשר עתידים לבוא במסגרת הוראות תמ"א 38.


*הסקירה נכתבה בידי עו"ד מקרקעין אלדר אדטו

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים