zap group mishpati logo

על רשלנות רפואית של רופאי המשפחה שלנו

לרופא המשפחה המידע הרחב ביותר הנוגע לעברו הרפואי והטיפולי של החולה והוא האחראי מבחינה משפטית לגילוי מוקדם של מחלה. מתי, אם כן, מתרחשת רשלנות רפואית?

08.01.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
על רשלנות רפואית של רופאי המשפחה שלנו

אין מחלוקת שעל מנת לאבחן סרטן מוקדם ככל האפשר יש לערוך יותר בדיקות ליותר אנשים. לעובדה זו יש מחיר כספי ניכר, אך עם זאת, אין ספק שהטיפול בחולה סרטן ושיקומו יקר פי כמה, גם לקופות החולים וגם למדינה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום רשלנות רפואית בקופות ובתי חולים

אין צורך להיות רופא בכדי לדעת שסרטן, יהיה סוגו אשר יהיה, יש לאבחן מוקדם ככל שניתן על מנת להשיג ריפוי מיטבי, הארכת תוחלת החיים, שמירה על איכותם ועד לריפוי מלא. ומי האחראי לגילוי המוקדם? במהלך השנים הגדירו בתי המשפט בפסיקה ענפה את רופא המשפחה כ -״יושב בשער״ -וככזה עליו מוטלת רוב האחריות להסיק את המסקנות הנכונות מתלונותיו של החולה, לשלוח אותו לבדיקות הנכונות, לקבץ את התוצאות ולהגיע לאבחנה הנכונה ממכלול הנתונים שהגיעו לידיו. פסיקה זו היא תוצר של ההבנה כי רופא המשפחה הוא בעל המידע הרחב ביותר הנוגע לעברו הרפואי והטיפולי של החולה ולכן עליו לחקור ולשאול על מנת לבדוק האם תלונה מסוימת מרמזת על בעיה שמקורה בכלל אחר.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית? כאשר מטופל מתלונן על בעיה מסוימת במשך זמן מה (אשר משתנה ממקרה למקרה) בפני הרופא, אך זה לא מתייחס לתלונותיו או מסרב להפנותו לבדיקות או להתייעצויות הנכונות ובכך מוחמצת ההזדמנות לאבחן ולטפל במחלה עוד בשלביה המוקדמים.

אחריות רחבה ומקיפה

חשוב לזכור שתפקיד הרופא רחב ומקיף. עליו מוטלת האחריות לחקור ולשאול את החולה לגבי הסימפטומים מהם הוא סובל, משכם, תגובות לטיפול וכו׳. במידה שהדבר נחוץ, על הרופא לשלוח את החולה לבדיקות, ובשיטת האלימינציה לשלול מחלות אפשריות. על רופא המשפחה מוטלת האחריות לקבץ את כל הבדיקות ולעקוב אחר החולה ולוודא שהוא אכן מבצע אותן.

חשוב לזכור שבתביעות רשלנות רפואית בתחום של איחור באבחון סרטן, גם לאחר שנקבע כי עובדתית הרופא אכן התרשל באבחון, יש לבדוק את הקשר הסיבתי בין האיחור באבחון לבין הנזק (חומרת המחלה), קרי - יש להוכיח שאם המחלה היתה מאובחנת בשלב מוקדם יותר היו הנזקים (שלב המחלה, התפשטותה, היקף הטיפול משכו וכו׳) נמנעים או פוחתים בצורה משמעותית.

כך הסביר את משנתו בעניין מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, בפאנל שנערך בנושא בכנס המרכזי של ועד מחוז תל אביב והמרכז: "רופא טוב צריך לשים הכל על השולחן על מנת להגיע לאבחנה מבדלת טובה".
ולגבי הסוגיה בה נפתח המאמר השיב כי רופא טוב חייב לחשוב על טובת החולה ורק אחר-כך על המערכת.

עוד בנושא:

רשלנות רפואית בישראל: המדריך שלכם

7 עו"ד מייעצים לכם רגע לפני תביעת רשלנות רפואית

רשלנות רפואית בקופות חולים – השיקולים שמאחורי הקלעים

שאלות גולשים ותשובות מפורום רשלנות רפואית 

רשלנות רפואית: מתי זו טעות ולא רשלנות?

 

* תחומי עיסוק: נזקי גוף ורשלנות רפואית.
** דוא"ל office@nr-law.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים