zap group mishpati logo

סגירת מרפסות - על האפשרויות, הרפורמה והיתרים

היום ידוע כי כבר אין בעיה לבנות מרפסת מעל מרפסת - האם ניתן לסגור מרפסות אלו?

מאת: עו"ד אילן בר-אור
14.04.13
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
סגירת מרפסות - על האפשרויות, הרפורמה והיתרים

בשנת 2008 חל שינוי בתקנות התכנון והבניה המאפשר בניית מרפסת מעל מרפסת. עד לאותו תיקון החוק הגדיר כמרפסת רק כזו שגובה התקרה מעליה הוא שתי קומות לפחות, וחייב למעשה בנייה מרפסות מדלגות.

רוצים לשאול את המומחים שלנו שאלה? הכנסו עכשיו לפורום תכנון ובניה

תיקון נוסף שהוכנס בתקנות מתייחס לשטח המרפסת המותר לבנייה. עד לתיקון המצב החוקי היה שניתן לבנות מרפסת בשטח של 12 מ"ר או עד 10% משטח הדירה, לפי הנמוך מביניהם. התיקון מאפשר בנייה של מרפסת בשטח של עד 14 מ"ר בתנאי ששטחן הכולל של המרפסות בבניין לא עולה על המכפלה של מספר הדירות ב – 12 מ"ר.

שטח המרפסת, עד למקסימום המותר לפי התקנות, לא נחשב במסגרת חישוב השטחים המותר לבנייה. השטח המותר לבנייה נקבע בתוכנית בניין עיר החלה במקום וכולל: שטח עיקרי – הוא שטח הדירה המשמש לצורך מוגורים, ממ"ד – הנחשב כשטח שירות בנוסף לשטח העיקרי (עד למקסימום של 12 מ"ר) ושטחי שירות.
סגירת מרפסת מהווה, הלכה למעשה, הרחבה של שטח הדירה, ומחייבת קבלת היתר בניה.

האפשרויות לסגירת מרפסת 

האפשרות לסגירת מרפסת שנבנתה לפי התקנות החדשות מותנית בהתקיימות מספר תנאים:

1. קיימות זכויות בנייה / הרחבה בלתי מנוצלות.

2. המרפסת בנויה בגבולות קווי הבניין ולא חורגת מהן (למעט חריגה מקסימאלית של 10% במסגרת בקשה להקלה).

3. התקבלה הסכמה של הרב בהדרוש על פי הדין של בעלי הדירות בבניין.

4. ניתן היתר בניה.


בפועל האפשרות לסגירת מרפסת שנבנתה לפי התקנות החדשות, היא תאורטית בלבד, הואיל והתיקון לתקנות המאפשר את בניית המרפסות אחת מעל השנייה מיושם בבניינים חדשים שנבנו משנת 2008 ואילך תוך ניצול מירבי של זכויות הבנייה הקיימות.

"רפורמת המרפסות"

בשנים האחרונות מקדמת הממשלה רפורמה בחוקי התכנון והבנייה במטרה לקצר ולייעל את הליכי התכנון והרישוי. הרפורמה אשר זכתה בתקשורת בכינוי "רפורמת המרפסות" מדגישה את הקושי הקיים בקבלת היתר בנייה גם במקרים פשוטים יחסית של סגירת מרפסת אשר עלולים להימשך שנתיים.
הרפורמה מציעה לקצר את תהליך הוצאת היתר הבניה לעבודות קטנות כגון: הרחבה של עד 25 מ"ר, בנייה על הגג, הוספת מרפסת, סגירת מרפסת, הוספת מעלית, פרגולה עד 45 יום.

מרפסת שירות/כביסה – האם ניתן לספח לשטח הדירה?

עקרונית קיימת חלוקה ברורה בחוקי התכנון בין שטח עיקרי (שטח המשמש למגורים) לשטח שירות (שטח שנועד למטרות שירות כגון: ממ"ד, מערכות טכניות ומתקני תקשורת, אחסנה, חניה, קומת עמודים מפולשת, חדרי מדרגות מפולשים וכו'). החוק מעניק לרשות המקומית סמכות לקבוע שטחים נוספים כשטחי שירות. חלק מהרשויות המקומיות מתירות הקמת מרפסת שירות/כביסה כשטח שירות בנוסף לשטח העיקרי של הדירה.

שטח שירות בהגדרה צריך להיות מופרד משטח הדירה כך שסיפוח מרפסת שירות לשטח הדירה אפשרי רק במקרים בהם מרפסת השירות נבנתה מלכתחילה במסגרת השטח העיקרי המותר לבנייה, או במקרים שבהם מרפסת השירות מוגדרת כשטח שירות ונותרו שטחי בנייה עיקריים לא מנוצלים (בכפוף לקבלת היתר בניה).

* בשיתוף אתר הדירה  ופורום שיפוצים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה