zap group mishpati logo

מאות נפגעים בפיצוץ מפעל דשנים בארה"ב - האם אפשרי בישראל?

ניתן לנקוט צעדי מנע, ולהגביר את רמת הבטיחות במפעלים. כך, ניתן להתרחק מאסון

18.04.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

על פי הדיווחים בתקשורת, מאות נפגעו, ביניהם הרוגים, בפיצוץ שהתרחש במפעל דשנים בטקסס, ככל הנראה עקב דליקה שפרצה במפעל. לפי רשת CNN, ניזוקו בית ספר ובית אבות סמוכים, וקיים חשש כי בין ההריסות לכודים בני אדם.

האם אירוע כזה יכול להתרחש בישראל? לצערנו, התשובה כנראה חיובית. באזורי התעשייה במפרץ חיפה ועכו, ישנם מפעלים רבים אשר נחשבים "מסוכנים".

בתי הזיקוק, אשר מטפלים בכמויות עצומות של חומרים דליקים, כרמל אולפינים, גדיב – תעשיות פטרוכימיה בע"מ, חיפה כימיקלים אשר הינה יצרנית דשנים מהגדולות, חברת הבת דשנים וחומרים כימיים, כל אלה ונוספים, מטפלים או מייצרים חומרים רעילים ודליקים, ונמצאים בסמוך לריכוזי אוכלוסיה ומבני ציבור.

נקיטת צעדי מנע
החשש מאירוע רב נפגעים קיים, והתעצם כזכור מהתקופה שבה פגעו טילים באזור מפרץ חיפה. הניסיון מלמד, שאת הסכנה של דליקה או פיצוץ לא ניתן להעלים, אולם ניתן לצמצם, על ידי נקיטת צעדי מנע, אשר חלקם מוכתבים על ידי הרשויות וביניהן המשרד להגנת הסביבה, וחלקם ענין של שכל ישר והתמקדות בבטיחות, כגון: הגבלת כמות החומרים הדליקים או הרעילים אשר למפעל מותר להחזיק בשטחו בכל זמן נתון, מיגון מיכלים אשר מכילים חומרים רעילים או דליקים, פיתוח מנגנוני בקרה והתראה ועוד, מערכות כיבוי אוטומטיות ועוד.

לנזקים של דליקה או פיצוץ באחד מהמפעלים המסוכנים, השלכות במישורים רבים. פגיעות בנפש וברכוש, השבתת ייצור של חומרים אשר לעתים נחיצותם הכרחית לתעשייה, זיהום סביבתי ונזקים נלווים אשר עלותם למשק עשויה להיות מיליונים רבים.

פוליסות ביטוח ארכאיות
מרבית הנזקים ישולמו על ידי חברות הביטוח, ומבטחי משנה. ענין זה מוביל לסוגיה אשר לדעת הכותב עדיין אינה מפותחת דיה במסגרת ניהול הסיכונים של חברות ביטוח. מחלקות החיתום קובעות תנאים במסגרת פוליסת הביטוח, ומכתיבות למפעלים המבוטחים הוראות בדבר אמצעי מיגון, תנאי בטיחות וכיו"ב. עיון בפוליסות ביטוח של מפעלים מלמד, שבכל הנוגע לאמצעי בטיחות, הוראות הפוליסה נראות סטנדרטיות, לעתים ארכאיות, כאשר לעתים ניתן לראות שתי פוליסות ביטוח דומות מבחינת הוראותיהן, כאשר כל אחת מהן מבטחת מפעל אשר החומרים המצויים בו ותהליכי הייצור בו, שונים לחלוטין מהמפעל השני.

הגברת רמת הבטיחות
העסקת מומחים על ידי חברות הביטוח, אשר ילמדו את תהליכי הייצור, החומרים והסכנות הייחודיים לכל אחד מהמפעלים, ובהתאם, בשיתוף פעולה עם מומחי המפעל, יגבשו הנחיות להגברת רמת הבטיחות, הינה פעולה אשר תחסוך לחברות הביטוח בעתיד עשרות מיליוני ₪, ובהחלט מצדיקה את עלויות ביצועה. תוצר לוואי מבורך של פעולה מסוג זה על ידי חברות ביטוח, יהיה כמובן הגברת רמת הבטיחות במפעלים והקטנת הסכנה לאירועי אסון ולנפגעים בגוף וברכוש.

תחום נוסף שיש להתמקד בו, כדי להפחית באופן ממשי את סכנת המפעלים, הינו היקף פעילותו של המשרד להגנת הסביבה. על פי העיתונות, המשרד פועל בתקציב צנוע, אשר במקרים רבים אינו מאפשר להקדיש לענין את כוח האדם הדרוש, אינו מאפשר איתור ושכירת שירותיהם של מומחים בעלי שם, וגם בשלב האכיפה, מתמודד המשרד להגנת הסביבה עם תקציב שאינו מאפשר, ככל הנראה, את רמת האכיפה והפיקוח הרצויים.

* עו"ד ארז שניאורסון מתמחה בתביעות ביטוח ונזיקין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים