zap group mishpati logo

ייעוץ לגמילה מהתמכרות לסמים ואלכוהול- שאלות ותשובות מהפורום

מה כוללת תכנית שיקום לנגמלים? האם ניתן לקבל עזרה מהמוסד לביטוח לאומי? מר עמיר פירני, מנהל פורום ייעוץ לגמילה מהתמכרות לסמים ואלכוהול משיב לשאלות הגולשים

מאת: מערכת משפטי
02.07.13
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
ייעוץ לגמילה מהתמכרות לסמים ואלכוהול- שאלות ותשובות מהפורום

עזרה מהמדינה
שאלה
: האם מגיעה עזרה מביטוח לאומי לנגמלים מסמים? האם נגמל מקבל אחוזי נכות?

תשובה: לאדם העובר תהליך גמילה מגיע במצבים מסוימים עזרה מהביטוח הלאומי . על אותו אדם להיות מטופל ביחידה טיפולית הקשורה לרשויות הרווחה או הבריאות באזור מגוריו, עליו להביא תדפיס של שלושה חודשים אחרונים מדף פעילותיו בבנק אליו הוא משתייך. כמו כן על אותו אדם להשתייך לתוכנית טיפול שתוצג על ידי הרשויות הציבוריות הנ"ל בפני הביטוח הלאומי וכמובן שאין לו הכנסה כלכלית גבוהה מהמינימום הנדרש.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ייעוץ לגמילה מהתמכרות לסמים ואלכוהול

במצבים בהם יאובחן נפשית או בריאותית ע"י רופא ואו פסיכיאטר, ובפני וועדה של הביטוח הלאומי, ובמידה שיוגדר על ידי כל המומחים הנ"ל כסובל מאחוז נכות מוגדר, יוכל הפונה לקבל אחוזי נכות זמניים או קבועים מהביטוח הלאומי. כמו כן אומר שבמצבים נפשיים המוגדרים כ-ptsd, מאירועי טראומה מינית, ישנה פרוצדורה נוספת אותם עליך לברר בלשכות הרווחה או הבריאות או בהתייעצות עם מומחה מקצועי לתחום.

תכנית שיקום למכורים לסמים
שאלה
: מנסיונך כמובן עד כמה ריאלי שמכור לסמים לא יחזור לצרוך במוקדם או במאוחר סמים ולחזור למעשה מאחורי סורג ובריח?

תשובה: שאלתך היא אחת משאלות המפתח הנשאלות סביב שיקום מכורים לסמים והטיפול בהם. הגמילה הפיזית מהסם היא רק שלב אחד וקצר יחסית (כשבוע עד שלושה) מסה"כ הטיפול השיקומי והמקצועי במכור המתנקה מסמים. השלב המורכב והממושך יותר דורש בדרך כלל טיפול שיחות פרטני, טיפול במסגרת קבוצתית ותמיכת משפחה וחברים, תהליך הנמשך כשנה עד שנתיים. מכור ש"עוטף" את עצמו ב"חברים נקיים" לדרך, מעלה את מצוקותיו וקשיו בפני איש טיפול וחבריו, סיכויו להחלמה גדולים לאין ערוך. ניסיוני מלמדני שמכורים נקיים ששמרו על "כללי הטיפול והמסגרת התומכת" נשארו נקיים ב-30%-60% מהמקרים. מכאן שגם מכור נקי שנכנס למאסר, יעשה טוב אם ישמור על דרך החלמתו גם במאסר. ברוב בתי הכלא בארץ מתקיימות קבוצות טיפוליות של הנרקומנים האנונימיים" ה-נ.א, ובמרבית בתי הכלא מאפשרים שיחות טיפוליות לאסיר המעוניין לתחזק את התהליך הטיפולי של ניקיונו מסמים.

אם צורכת סמים
שאלה:
האם ילדים קטנים של אם חד הורית שמשתמשת בסמים עלולים להילקח ממנה גם אם מדובר בסמים קלים?
תשובה: שאלתך חשובה היות שהורים רבים, ובמיוחד חד הוריים/יות נזהרים בפניה לקבלת יעוץ בשל חשש מ"היחשפות" בפני הרשויות או מתחושת בושה בפניהן.
ילדים קטנים לא מוצאים כל כך מהר מהבית, אלא אם מוכח על ידי רשויות הרווחה, ומדווח מביה"ס שהם בסיכון גבוה או בסכנה.
השאלה שתיבדק היא מה רמת התפקוד של האם ומה רמת תפקודה של האם עם הילדים, האם הם נקיים, שבעים, מתעניינים וסקרניים, שמחים או עצובים.

יחד עם זאת, אוסיף ששימוש מתמשך בסמים, ואין דבר כזה "סמים קלים", גורם באיזשהו שלב להזנחה של תפקודי ההורה, בין אם במיעוט בתשומת לב, במיעוט בביטוי ויחס רגשי, בירידה בתפקודי בבית וכד'.
מומלץ להפנות את אותה אם לשיחת ייעוץ עם איש מקצוע, ואם יש חשש מ"חשיפה" כלפי הרשויות, לייעוץ ראשוני פרטי.

כיצד אוכל לדעת אם בתי צורכת סמים?
שאלה
: יש לי בת בת 15.5 שעד תחילת השנה הייתה ילדה פעילה, חברותית, תלמידה טובה ובת ואחות לתפארת.

מתחילת השנה היא שונה מאוד, מסתגרת הרבה בחדר, לא לומדת ולא מתקשרת איתנו. אני יודעת שהיא התחילה לעשן סיגריות ויש לנו מלחמה איתה על זה אבל אני מפחדת שהיא לא מסתפקת רק בסיגריות. לאיזה סימנים אני צריכה לשים לב אם היא צורכת סמים? איך אני יכולה לדעת?

תשובה: שאלתך נשאלת ע"י הורים רבים ולכן טוב שפנית לפורום. ראשית, חשוב מאוד לדבר ישירות עם הבת ולשאול אותה האם היא מעשנת חומרים אחרים מסיגריות. אם דרך זו נחסמת על ידי הבת, אפשר לבדוק האם היא מוציאה פתאום כספים רבים יותר מהוצאותיה בעבר, מכם או מחסכונותיה, עם מי היא נפגשת ומי הם חבריה, איך היא ישנה (טוב, לא טוב) איך התיאבון שלה- האם יש בו שינוי? ובכלל רמת העירנות והעניין בעיסוקים קודמים, תחביבים ולימודים. דרך שנייה היא לפנות לאיש מקצוע, המומחה בתחום ולבקש מהבת להיפגש איתו, איתכם או לבד. ישנן ערים בהן ישנן תחנות ציבוריות של אל סם המתאימות לגיל זה, וישנם מומחים שיכולים גם לבדוק בהסכמתה של הבת ובהסכמתכם את המצאות הסם/או אי הסם בשתן.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים