zap group mishpati logo

כמה נקודות זה שלילה? על שיטת הניקוד

דיבור בנייד, רמזור אדום, נהיגה ללא חגורה - כמה הם שווים? כשאתם מבצעים עבירת תעבורה, קחו בחשבון שבגין ביצוע חלק מהעבירות תקבלו נקודות. אם תצברו 36 נקודות ומעלה, רשיונכם יפסל באופן אוטומטי

25.01.10
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
כמה נקודות זה שלילה? על שיטת הניקוד

בשנת 2003 שונתה שיטת הניקוד בשל ביצוע עבירות תעבורה. המטרה הייתה להחמיר עם המבצעים עבירות תעבורה ולהרתיע אותם מלבצע עבירות תעבורה נוספות.
אם נהגת בזמן פסילה (רק כי היית 'חייב' להגיע בזמן לתור לרופא), עברת ברמזור אדום (ממש רק כשהאור התחלף, ומבחינתך לא היה מדובר ב'אדום מלא'), נהגת על המדרכה (רק חלקית, כי לא יכולת לעבור, והיה חבל לך להחמיץ את הרמזור) - ככל הנראה עברת עבירה. בוודאי אתה שואל את עצמך אם תקבל נקודות בשל העבירה והאם תצטרך לעבור שוב את מבחן הנהיגה ('טסט)?

שיטת הניקוד החדשה

נקודות הן הכלי של רשות הרישוי שבאמצעותו היא עוקבת אחרי נהגים שהורשעו בעבירות תעבורה. אם נהג מבצע עבירת תעבורה חמורה, ומורשע בה, הוא מקבל נקודות שנרשמות לחובתו.

בשנת 2003 שונתה שיטת הניקוד בגין ביצוע עבירות תעבורה. המטרה הייתה להחמיר עם המבצעים עבירות תעבורה ולהרתיעם מלבצע עבירות תעבורה נוספות.

מאפייני שיטת הניקוד החדשה הם, בין היתר: בשיטת זו יש 5 דרגות ניקוד (בעבר היו רק 3 דרגות ניקוד), הנקודות לא נמחקות בעקבות ביצוע אמצעי תיקון, ויש התאמה בין החומרה של העבירה והקנס לכמות הנקודות.
יש לציין, כי על אף שהמטרה של השיטה החדשה הייתה להחמיר עם עברייני התנועה, הרי שיש גם הקלות מסוימות. כך למשל: יש עבירות מהירות שבגינן לא ירשמו נקודות כלל (כשמדובר במהירות של עד 20 קמ"ש מהמותר בעיר ועד 25 קמ"ש מהמותר מחוץ לעיר).

לפי שיטת הניקוד, אין עניין בנהג המבצע עבירת תנועה מזדמנת באופן חד-פעמי או לעתים רחוקות, והיא מתרכזת בהגברת האכיפה, ההענשה והטיפול, בנהגים עם עבירות תכופות וחוזרות.
כשנהג מורשע בעבירות רבות בזמן קצר, המערכת תגיב באמצעי תיקון, באמצעות מעקב תכוף אחר מספר ההרשעות ומספר הנקודות שצברו.

מטרות שיטת הניקוד היא להרתיע נהגים מלבצע עבירות תנועה, לזהות עברייני תנועה סדרתיים, להגן ולשמור על שלום המשתמשים בדרכים וביניהם על שלום הנהגים עצמם, ובעיקר לתת כלים לשיפור הנהיגה וחיזוק ההבנה והידע, בידי אותם נהגים החוטאים בנהיגה לא זהירה. 

הניקוד בעבירות הנפוצות - היחס בין חומרת העבירה לבין מספר הנקודות

* נהיגה ללא רשיון - 8 נקודות

* נהיגה בזמן פסילה - 10 נקודות

* נהיגה תחת השפעת אלכוהול או תחת השפעת סמים - 10 נקודות

* אי עצירה לאחר גרימת תאונה עם נפגע - 10 נקודות

* גרימת מוות ללא כוונה - 10 נקודות

* סיכון חיי אדם - 8 נקודות

* נהיגה ברמזור אדום - 10 נקודות

* אי ציות להוראות שוטר - 6 נקודות

* עקיפה מימין - 4 נקודות

* עקיפה כשהדרך לא פנויה - 10 נקודות

* מערכת אורות בלתי תקינה - 4 נקודות

* סיכון עוברי דרך בנסיעה אחורנית - 4 נקודות

* אי ציות לתמרור עצור - 10 נקודות

* נהיגה על המדרכה - 2 נקודות

* עקיפת רכב שעצר לפני מעבר חציה - 8 נקודות

* עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף - 10 נקודות

* הסעת ילד עד גיל 14 במושב הקדמי - 6 נקודות

* נוסע במושב אחורי לא חגור - 2 נקודות

* נהג ללא חגורת בטיחות - 6 נקודות

* שימוש (כולל החזקה) בטלפון נייד בעת שהרכב נע - 4 נקודות

יש עבירות מהירות שבגינן לא ירשמו נקודות כלל

צבירת נקודות

הנקודות תקפות למשך שנתיים, ולאחר תקופה זו רישומן ימחק. אם במהלך שנתיים נהג צובר פחות מ-12 נקודות, הנקודות נמחקות באופן אוטומטי. 

נהג שצבר בין 12 ל- 22 נקודות יאלץ לעבור קורס נהיגה נכונה בסיסי ("נהיגה מונעת") ובסופו מבחן. אם הנהג יעמוד במבחן, הנקודות שעמדו לחובתו ימחקו.

נהג שצבר בין 23 ל- 35 נקודות - הנקודות יהיו בתוקף למשך 4 שנים, והוא יאלץ לעבור קורס נהיגה מתקדם ובסופו מבחן. 

נהג שצבר 36 נקודות ומעלה - פסילה מיידית של רשיון הנהיגה למשך 3 חודשים, ובתום תקופת הפסילה, יצטרך לעבור שוב מבחן עיוני (תיאוריה).

נהג שצבר 36 נקודות ומעלה בפעם שניה במשך 6 שנים או למעלה מ- 72 נקודות, רשיונו יפסל למשך 9 חודשים, וכן יהיה עליו לעבור בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולעבור שוב את המבחן העיוני (התיאוריה) ואת המבחן המעשי. 

עבירות נפוצות - דוגמאות לנקודות

הפעולה של כניסה לרכב ונהיגה בו נראית לכולנו טריוויאלית. אבל, כדאי לקחת בחשבון כי אם נעבור עבירות מסוימות, נקבל נקודות. ולפעמים- הרבה נקודות. מה שיחייב אותנו לעבור אמצעי תיקון: קורס נהיגה מונעת, מבחן תיאורטי, מעשי, בדיקות רפואיות, ובמקרים מסוימים אף יפסל רישיון הנהיגה שלנו.

לכן, כדאי להיזהר לפני שנוהגים בלי חגורת בטיחות (6 נקודות), נוהגים בצורה שעלולה לסכן אחרים (8 נקודות), לא עוצרים לפני הגעת רכבת (8 נקודות), נוסעים ברמזור אדום (10 נקודות) או נוהגים ברכב בזמן פסילה (10 נקודות).

מה ניתן לעשות במקרה של ביצוע עבירה וקבלת קנס?

ניתן לפנות בכתב בבקשה בכתב לביטול הקנס ומחיקת הנקודות איתו, ואם מסלול זה לא צולח, ניתן לבקש להישפט. במועד הדיון שנקבע, מומלץ לפנות לתובע המשטרתי בטרם הדיון, ובמקרה שמדובר בעבירה חד-פעמית ובעבר נקי, התובע המשטרתי ישקול להקל בענישה. לדוגמה, עבירת שימוש בטלפון נייד - בנסיבות מסוימות, ניתן לבקש להמיר לעבירה של אי החזקת הגה בשתי ידיים - עבירה ללא נקודות וקנס מופחת. אם יש מקום בהתאם לנסיבות להישפט, מומלץ להיעזר בעורך-דין המתמחה בדיני תעבורה, אשר ידע כיצד להציג את המצב כך שיפעל לטובתכם, ולהביא לזיכוי מלא, הקלה בעונש או המרת הנקודות בקנס על עבירה קרובה.

המטרה היא להחמיר עם אותם נהגים בעייתיים המבצעים עבירות חוזרות ונשנות ולנקוט אמצעים שונים, וביניהם ענישה וחינוך, למניעת הישנות העבירות. במקרים בהם מדובר בעבירות קלות ובודדות ישנן אפשרויות להקל בענישה. חשוב להדגיש שקורסי הנהיגה הנכונה עשירים בתכנים חשובים ובסיפורים ודוגמאות מהשטח, ויש בהם תועלת רבה לנהגים, בעיקר הצעירים בהם, לשיפור נהיגתם בהמשך. 

* לעמוד הפייסבוק של עו"ד חזי כהן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים