zap group mishpati logo

בדיקות שתן ופעולת מנע בבסיס צבאי

מה משמעות הסירוב למסור דגימת שתן למצ"ח? מהי פעולת מנע בלתי חוקית ומה באשר לחובת ההיוועצות בעו"ד? לפניכם מדריך בנושא

מאת: עו"ד ריקי ישיישי פז ושות'
10.09.13
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
בדיקות שתן ופעולת מנע בבסיס צבאי

לעיתים רבות יחידת המשטרה הצבאית עורכת פעולות מנע  - כלומר בדיקות שתן אקראיות לחיילים. משמעותן של פעולות המנע הן הכנסת כלל חיילי היחידה לחדר, לקיחת חוגרים, סגירת דלתות, ובקשה מהחיילים לגשת עם שוטרי מצ"ח ולמסור דגימת שתן. 

למציאת עו"ד המשפט הצבאי באינדקס משפטי

ניתן לסרב

עליכם לזכור בראש ובראשונה, כי אינכם חייבים למסור שתן לשוטרי מצ"ח בפעולות מנע! זוהי זכותכם המלאה, ולכן אסור בשום אופן שתענשו בכל צורה שהיא על כך כולל ענישה מהמפקדים.

שוטרי מצ"ח עובדים בשיטת "מצליח". הם לא אומרים לחיילים, כי הם אינם חייבים למסור שתן. נהפוך הוא, הם נותנים את התחושה כי החייל חייב למסור שתן. 

דעו שלא רק שאינכם חייבים אלא שקיימים לא מעט מקרים בהם חיילים מסרו שתן למצ"ח, נמצאו חיוביים, ולבסוף כתב האישום בוטל על ידי סגן הפרקליט הצבאי הראשי, מכיוון שעורך הדין הצליח להראות כי דגימת השתן נלקחה שלא כדין.

הוצאת צו

אם כן, למרות מה שאומרים לכם שוטרי מצ"ח – אינכם חייבים למסור שתן כל עוד אין עליכם מידע ספציפי (כלומר שאתם בדוקאים) וגם אז אינכם חייבים. המצב היחיד בו מחויב חייל למסור שתן הוא במצב בו קצין שיפוט בכיר במצ"ח (קש"ב) מוציא לכם צו. אם הוציאו לכם צו קש"ב ותסרבו לו – נכון להיום לעבירה זוהי עבירה בעלת רישום פלילי מופחת בעקבות תיקון חוק השיפוט הצבאי. 
אם תקיימו את הצו ותצאו חיוביים לשימוש בקנאביס, אוטומטית תחשבו כמי שהשתמשו בסמים אלא אם תצליחו להוכיח כי הסם נכנס אליכם ללא ידיעתכם. 

דוגמא לטענות שנטענו: שימוש פאסיבי בגראס (מריחוואנה) – מאוד לא סביר וקשה להוכיח כי המצאות של קנאבנואידים (חומר פעיל של מריחוואנה כשהוא משתחרר בגוף) בשתן בשל שימוש פאסיבי. תלוי במשקל האדם, החדר בו ישב וכמות המעשנים (קנאבנואידים נתפסים ברקמות שומן ולכן אנשים שמנים נתפס להם הסם בשתן יותר מרזים, צריך להיות חדר קטן מאוד וכמות גדולה של מעשנים וגם אז תלוי בכמות הסם שנמצאה בשתן) עם זאת היזהרו, היה מקרה של חייל אשר ציין כי נהג  לשבת ליד אביו כמעט כל יום בזמן שזה היה מעשן וכך נתפס הסם בשתנו. השופטת העירה שגם אילו היתה מאמינה שזה המצב היא היתה מרשיעה אותו כיוון שישיבה עם מעשן באופן יומיומי מלמדת על רצון לבצע שימוש פאסיבי אשר גם הוא יכול למסטל. 

אכילת עוגות פרג כתירוץ לחשד לשימוש בהרואין – התקבלה טענה של חיילת אשר טענה כי אכלה הרבה עוגות פרג לאחרונה כיוון שפרג מכיל חומר המשתחרר בשתן כמו הרואין.  
אי ידיעה מוחלטת איך הגיע הסם לשתן – היה מקרה אחד בו השופטת האמינה לחייל אשר טען כי אין לו שמץ של מושג איך הגיע הסם לגופו, אך הוא טען בתוקף כי לא נטל סמים. 

פעולת מנע כבלתי חוקית

מצבים בהם פעולת מנע תחשב בלתי חוקית ודגימת שתן שניטלה בה ונמצאה חיובית לא תביא להעמדה לדין או לביטול כתב האישום:

א. כליאה בחדר מסוים

ב. נעילת דלתות או/ו עמידה ליד הדלת למנוע יציאה

ג. לקיחת חוגרים ואי מסירתם חזרה עד שמוסרים שתן

ד. אמירה כי כולם חייבים למסור דגימת שתן

ה. רמיזה או אמירה כי מי שלא ימסור שתן יעמוד לדין

ו. גם אמירה או רמיזה של מפקדים כי מי שלא ימסור שתן יספוג סנקציות כלשהן

ז. אי הסברה של מצ"ח כי לא קיימת חובה למסור את הדגימה

ח. ביצוע הפעולה מעט לפני יציאה הביתה כגורם לחץ נוסף. 


ישנם לא מעט מקרים בהם כתבי אישום נמחקו בשל שילוב של מספר דברים מהרשימה לעיל. כלומר על אף שנמסרה דגימה, נמצאה חיובית והוגש כתב אישום בגין שימוש בסם מסוכן, נעשתה פניה של עו"ד לסגן הפרקליט הצבאי הראשי אשר הורה על מחיקת כתב האישום. 

יש לדעת, כי בעיקרון מפקדיכם כן יכולים לומר לכם היכן להיות. עם זאת אתם רשאים לפנות למפקדים ולאנשי מצ"ח ולהסביר להם בשפה מכובדת ושלווה כי אינכם מעוניינים למסור שתן ולא תעשו כן כי זוהי זכותכם לפי החוק, ועל כן אתם מבקשים לצאת מהפעולה בתקווה שיאשרו לכם – בכל מקרה לא תהיו חייבים למסור שתן אלא לפי המפורט לעיל.   

כמו כן דעו, כי בכל שלב אתם רשאים לא לומר דבר עד שאתם משוחחים עם עו"ד. חוקרי מצ"ח חייבים לתת לכם לשוחח עם עו"ד בטלפון. אם אתם לא מכירים עו"ד שמתמחה בענייני צבא, רצוי שתוועצו עם עו"ד מהסנגוריה הצבאית. למצ"ח יש טלפונים של עו"ד מהסנגוריה וישנו תמיד עו"ד תורן אשר זמין 24 שעות. אם הוא נרדם או לא עונה – פשוט אל תדברו. אל תעשו טעויות, שכן לפעמים מילה אחת לא במקום יכולה לסבך אתכם.

הכותבת הינה עורכת הדין ריקי ישי, בעלת משרד ישי-פז ושות' 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים