zap group mishpati logo

פרשיית הזמר המפורסם וקבלת שירותי זנות מקטינה/ פרשנות

ביהמ"ש יצטרך להכריע בין הגרסאות השונות. בכל מקרה, נטל ההוכחה ביחס לגיל הקורבן מוטל על החשוד

18.11.13
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'

בפרשית הזמר המפורסם, מתגלות במלוא כיעורן מס' תופעות:
1. שידול נערות לקיום יחסי מין עם מקורבים לזמר הנערץ, מתוך שאיפה להתקרב לזמר.

2. שידול לזנות של קטינות ע"י פיתוי במתן מתנות יקרות ערך וכסף מזומן.

3. קשיים ראייתיים בניהול חקירה משטרתית מסוג זה, עקב חוסר שיתוף פעולה מלא של הקורבנות עם המשטרה.

התופעה שבה נערות בגילאים 15-17 מוכנות לקיים יחסי מין עם מבוגרים במטרה להגשים פנטזיה ולהתקרב לזמר הנערץ ואף לקיים עימו יחסי מין, הינה תופעה שיש לגנותה נחרצות.

יכולתן של הנערות הצעירות הללו להבין את ההשפעות ארוכות הטווח והנזק שעלול להיגרם להן מיחסים כאלה, היא מאד מוגבלת. בנקודת זמן זו הן נמצאות בפסגת שאיפותיהן, אך לא ירחק היום, שבו הן יבינו כי הן עלולות להרוס את חייהן, כיוון שהתפיסה שלהן לגבי התנהגות מינית מעוותת ובמקרים גרועים הן יסבלו מהפרעות התנהגותיות, הפרעות בקשרים בין אישיים בעתיד, הפרעות פסיכולוגיות של דיכאון, חרדה, פחד ועוד.

נערות רבות מרגישות שהמיניות נותנת להן כוח ויכולת לשלוט בגברים מבוגרים, ולעיתים אף מכניסה להן רווחים כספיים משמעותיים. הן נמצאות בסחרור חושים של תהילה מעצם היותן לצד המפורסם.

חובה מוסרית
מכאן, שעל המפורסם המבוגר, הנמצא באור הזרקורים, מוטלת האחריות לדעת ולהימנע מסיטואציות שהבעייתיות שלהן זועקת לשמיים. עליו מוטלת החובה המוסרית לוודא היטב מה גילה של המחזרת למרות הסנוור הגדול הנובע מלהיות מחוזר, אהוד ונערץ. כיום בחורות בנות 14 נראות כבנות 18 ויותר, והתמימות מהן והלאה. לכן, אל להם ליפול ברשתן של נערות פתייניות שמזיקות לעצמן וגם כמובן למפורסם.
הקשר המתמשך והשיטתי משפיע על הנערות להידרדר למעשי זנות.

זנות כעבירה פלילית
זנות היא קיום פעילות מינית (לרוב יחסי מין) תמורת תשלום. מעשה זנות – הוא מעשה של שימוש בגוף תמורת תשלום לשם סיפוק תאווה מינית של הלקוח.

בישראל הזנות עצמה, כלומר מתן שירותי מין תמורת תשלום- חוקית, אבל השידול לזנות אינו חוקי. אין איסור על השימוש בשירותי זנות, למעט זנות של קטין, שבעניינה קובע סעיף 203ג לחוק העונשין: "המקבל שירות של מעשה זנות של קטין, דינו - מאסר שלוש שנים". מכאן, שאסור על כל אדם לקיים יחסי מין עם זונה קטינה! בעבירה כזו יש אחריות פלילית גם כנגד הלקוח.

חוק העונשין קובע פעולות הקשורות לזנות כעבירה פלילית, בהן: סרסרות למעשי זנות, הבאת אדם לידי מעשה זנות או לידי עיסוק בזנות, ניצול קטינים לזנות, גרימה לעזיבת המדינה לשם זנות או עבדות, החזקה של מקום לשם זנות או השכרתו לשם כך, וכן סחר בבני אדם לשם עיסוק בזנות וכד'.

עצם הבאת הנערות ל"מסיבות החשק", אשר בהן הנערות נוצלו לקיום יחסי מין עם אנשים המבוגרים מהן בעשרות שנים לא יכול להיות מעשה מוסרי ולגיטימי. המסר החברתי הוא התחושה הברורה שנערות קטינות הן אובייקט מיני קל וראוי למימוש וניצול.

נטל ההוכחה - על הבועל
כל בעילה של קטינה מתחת לגיל 14 תחשב לאונס, גם אם היא נעשתה בהסכמה. בעילת קטינה בגיל 14-16 בהסכמתה, עפ"י סעיף 346 לחוק העונשין, היא "בעילה אסורה בהסכמה" . 

אם הקטינה מתחת לגיל 16, והבועל היה סבור כי הקטינה היא מעל גיל 16, במקרה כזה, נטל ההוכחה על הבועל. עליו להראות כי פעל על פי טעות כנה וסבירה ביחס לגילה ויש בכך לסתור את המחשבה הפלילית הדרושה. אולם, אם יוכח כי נהג בפזיזות והפגין חוסר אכפתיות או נהג באדישות ובשוויון נפש ביחס לבירור גילה, אזי יישא באחריות פלילית.

לא מספיק שיטען שלא ידע או לא התעניין ולא חשב שעליו לברר את גילה, שכן אם עולה מהנסיבות שהוא היה חייב להיות מודע לאפשרות שהנערה מתחת לגיל 16, אזי חוסר התעניינותו יעמוד לו לרועץ.

הכרעה בין גרסאות
בתיקים אלה, לב ההליך השיפוטי הוא ההכרעה בין שתי גרסאות סותרות, כלומר: קביעת מהימנותן של המתלוננות. כך למשל, נקבע כי תלונה "כבושה" (מאוחרת), שבמקרה רגיל הינה סממן מובהק לחוסר מהימנות, יכולה להתקבל כמהימנה בשל הקושי והבושה שבחשיפת עבירות מין. 
במקרה זה בו המשטרה לא הזדרזה לבצע מעצרים, ניתן לומר כי התמזל מזלם של הזמר וחבריו שהמשטרה נחושה לחשוף את האמת ולא לצלוב את החשודים טרם חקירתם.

•עו"ד פלילי יאיר רגב

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים