zap group mishpati logo

נישואים אזרחיים - מהם? היכן? למי זה מתאים?

אתם רוצים להתחתן, אך לא רוצים לעבור דרך הרבנות. להלן הדברים החשובים שעליכם לדעת בנוגע לנישואים אזרחיים.

מאת: מערכת משפטי
31.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
נישואים אזרחיים - מהם? היכן? למי זה מתאים?

אתם חיים כבני זוג לכל דבר כבר תקופה לא קצרה. ברור לכם שאתם רוצים לקשור את חייכם ביחד, אך אתם לא מעוניינים לעבור דרך הרבנות. מהי האפשרות שעומדת בפניכם? מהם נישואים אזרחיים והיכן תוכלו להינשא בדרך זו? במה זה כרוך? הנה הדברים החשובים שאתם צריכים בכל הנוגע לנישואי אזרחיים.

ליעוץ בנושא נישואים אזרחיים, פנו לעורכי דין משפחה

האפשרות של נישואים אזרחיים לא קיימת בארץ, רק בחו"ל. לאחר עריכת הנישואים בחו"ל, בני הזוג יכולים לפנות למשרד הפנים כדי לשנות את הסטטוס שלהם בתעודת הזהות. המילים "נשוי" ו "נשואה" יופיעו בתעודות הזהות של בני-הזוג שהתחתנו בנישואים אזרחיים בחו"ל, והם יחשבו כבני זוג נשואים לעניין חובות וזכויות.

נישואים אזרחיים בחו"ל- היכן?

• נישואי קפריסין - שני בני הזוג צריכים להיות נוכחים בטקס הנישואים. יש צורך לשהות כמה ימים בקפריסין כדי לערוך את הסידורים הרלוונטיים ולערוך את הטקס באחת מלשכות הרישום, אשר נמצאות בערים הגדולות. בקפריסין ניתן לערוך נישואים אזרחיים בצורה פשוטה ובעלויות נמוכות יחסית.

• נישואי פרגוואי - אחד מבני-הזוג יכול להישאר בארץ ולתת לאחר יפוי כח בעניין הנישואים. בן הזוג השני חייב לסוע לדרום אמריקה. נישואים אלו יכולים להתאים לבני זוג שאחד מהם לא יכול לצאת מישראל (למשל: בשל פקיעת אשרת שהייה).

• אם לאחד מבני הזוג יש אזרחות כפולה, הוא יכול להתחתן בנישואים אזרחיים במדינת האזרחות הזרה. (למשל: מדינות חבר העמים).

• רומניה - במדינה זו, בדרך כלל, אזרחים ישראליים מתחתנים עם אזרחיים מקומיים.

• מזרח אסיה- בני זוג ישראלים ובני מדינות הפיליפינים, סין וכד' מתחתנים לרוב אחרי הכרות ארוכה בישראל או במהלך טיול במזרח.

• מערב אירופה וארה"ב - מדובר בישראלים שחיים בחו"ל במשך תקופות ארוכות, וגם בישראלים שמתחתנים עם אזרחי המדינה הזרה.


תנאי רישום הנישואים והליך הרישום

יש לדעת, כי לכל מדינה תנאים שונים לרישום, ובכל מדינה ההליך נמשך פרק זמן שונה ומבוצע בצורה אחרת. על כן, יש להתעדכן היטב לפני הנסיעה לאותה מדינה, כדי שלא יתברר, כי שכחתם מסמכים חשובים, ו/או שאינכם יכולים להינשא מסיבה זו אחרת ע"פ חוקי המדינה אליה תכננתם להגיע.
בדרך כלל, ברוב המדינות, בני זוג המעוניינים להינשא אזרחית, יצטרכו להוכיח כשרות נישואים - כלומר, שכל אחד מבני הזוג כשיר להינשא מבחינה חוקית (רווק, גרוש, אלמן). כמו-כן, בני הזוג יצטרכו להראות כי הם עברו את סף הגיל המינימלי לחתונה, וכי הם עברו בדיקות רפואיות מתאימות. בנוסף, נדרשת בדיקת אזרחות ותושבות, וכן מסמכים כגון: תעודות לידה, אישור מהמדינה בדבר אי מניעה חוקית להינשא וכו'.

יתרונות וחסרונות

בני זוג אשר מעוניינים לקשור את חייהם יחדיו, אך לא רוצים לעבור דרך הרבנות מסיבות אידיאולוגיות, יכולים להתחתן אזרחית, ולהיחשב כזוג נשוי לכל דבר ועניין.
האפשרות של נישואים אזרחיים נותנת מענה גם לקבוצות אחרות באוכלוסיה: לבני זוג אשר לא יכולים להתחתן בנישואים דתיים מסיבות הלכתיות (פסולי חיתון, למשל), לבני זוג אשר אין להם אותה דת וכד'.

בצד החסרונות, ניתן למנות את העלות הכלכלית- נישואים אזרחיים בחו"ל עשויים לגרור את בני הזוג להוצאה כספית כבדה (אגרת נישואין, שהייה בחו"ל, כרטיסי טיסה, תרגום מסמכים, הפסד ימי עבודה וכד'). כמו-כן במקרה שבעתיד בני הזוג ירצו להתגרש בישראל, הם יהיו חייבים לעבור דרך הרבנות. כלומר: בני זוג שחשבו שבאמצעות נישואים אזרחיים יוכלו "להתחמק" ממסד הרבנות, יגלו שבמקרה של גירושים, יאלצו לעבור שם בכל זאת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים