zap group mishpati logo

הגנה על סימני מסחר

רישום סימן מסחר הוא תהליך כדאי, פשוט ולא יקר יחסית המומלץ לכל חברה עסקית

מאת: עו"פ ד"ר כפיר לוצאטו
20.01.14
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
הגנה על סימני מסחר

מהו סימן מסחר?

סימן מסחר מגן על אותיות, שמות, דמויות, צבעים, צלילים ושילובים שלהם בנוגע לשירותים ו/או לסחורות של בעליו. בין סימני המסחר המוכרים ניתן למצוא את הסמל של Nike והאריה השואג של MGM. סימנים אלה הצליחו למנף את המוצרים אותם הם מייצגים וליצור ייחודיות והזדהות עם המותגים עצמם.

מה ניתן לרשום כסימן מסחר?

לא כל שם, אות או דמות יירשמו כסימן. סימן הינו כשיר לרישום אך ורק אם הוא בעל אופי מבחין (כלומר, הוא יכול לגרום לציבור להבחין בין הסחורות שהוא מסמן לבין אלה של יצרנים אחרים). מילות שבח, למשל המילה " SUPER " - הינן בלתי כשירות לרישום שכן הן חסרות אופי מבחין.

ראיון וידאו: עו"ד מיכל לוצאטו מסבירה על זכויות יוצרים וחשיבותן

מהם היתרונות ברישום?

הגנה - סימן רשום מעניק לבעליו הגנה וחסימה בפני מתחרים העלולים לעשות שימוש במוניטין אותו צבר בעל הסימן.

שיווק - סימן רשום משייך בין המוצר לבעליו וככל שהזיהוי עם הסימן עמוק יותר כך ישנה גם הזדהות לגבי מוצרים אחרים של אותו יצרן או נותן שירותים. סימן מסחר מהווה מעין אינדיקטור לגבי טיב המוצרים או השירות ומסיבה זו סימנים מוכרים הם נכסים בעלי משמעות רבה.

עלויות - רישום הוא הליך פשוט וזול באופן משמעותי מרישום פטנט.

אי הגבלת זמן - תוקפו של סימן מסחר הוא עשר שנים מיום הגשת הבקשה לרישום ולאחר מכן ניתן להאריך את תוקף הרישום לתקופות נוספות בכפוף לתשלום אגרות. ככלל, משך ההגנה בחוק לסימן מסחר רשום הוא בלתי מוגבל.

איך רושמים?

הגשת בקשה לרישום בישראל - רישום בישראל מתבצע מול רשם סימני מסחר אשר כפוף למשרד המשפטים. לאחר בחירת הסימן הרצוי, יש להגדיר את הטובין/שירותים להם מיועד הסימן וזאת על-פי הסיווג הבינלאומי של אמנת ניצה. לפני הגשת הבקשה כדאי לבצע חיפוש מקיף במאגר הנתונים המקומי על מנת לוודא כי הסימן אכן פנוי לרישום. במידה ומדובר בסימן מסחר למוצר בינלאומי מומלץ לבצע חיפוש מקיף בחו"ל.

הגשת בקשה לרישום מחוץ לישראל - ניתן להגיש בקשות בחוץ לארץ בשתי דרכים: הראשונה היא הגשת בקשה לרישום סימן מסחר באופן ישיר בכל אחת מהמדינות המיועדות (אך ניתן להגיש בקשה אחת לגבי כל מדינות האיחוד האירופי). הדרך השנייה היא הגשת בקשה אחת לרישום במסלול של פרוטוקול מדריד. ישראל ומדינות רבות חתומות על פרוטוקול מדריד והבקשה תוגש על בסיס הבקשה הישראלית.

עוד בנושא:

כיצד קובעים אם סימן מסחר הופר?

* לוצאטו את לוצאטו - עורכי פטנטים, דוא"ל: mail@luzzatto.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים