zap group mishpati logo

ביהמ"ש: אין לחייב את הסבים במזונות נכדיהם

מתי הסבים יחויבו במזוונת נכדיהם? ביהמ"ש לענייני משפחה דחה תביעה של ילדים בני 7 ו-6 לחיוב סביהם מצד אביהם במזונות

מאת: מערכת משפטי
07.02.10
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
ביהמ"ש: אין לחייב את הסבים במזונות נכדיהם

ישנם מקרים בהם אבות מפסיקים לשלם מזונות לילדיהם. הסיבות יכולות להיות רבות - היעדר יכולת כספית להמשיך לשלם בשל הסתבכות כלכלית, מצב בריאותו לא תקין ועוד. הנפגעים העיקריים מכך, הם הילדים.
חשוב לציין, כי אין מדובר במבוי סתום, ולפעמים האם תוכל לגבות את המזונות מהמוסד לביטוח לאומי או דרך ההוצאה לפועל, אבל לא תמיד זה אפשרי.

תביעת מזונות מהסבים והסבתות

ואז, כדי שהילדים לא ישארו ללא מזונות, החוק לתיקון דיני משפחה מזונות מאפשר להם לנסות להיחלץ מהמצב ע"י תביעת מזונות מהסבים והסבתות.
חובת המזונות של הסבים כלפי הנכדים חקוקה בסעיף 4(3) לחוק המזונות, אבל חשוב לציין שלא מדובר בחובה אוטומטית.
לפני שפונים דרך סעיף זה, צריך למצות את הדין עם ההורה שלא משלם מזונות. בית המשפט ידון בתביעת הנכדים למזונות מהסבים, רק אם הוכח כי הנכדים לא יכולים לקבל את המזונות מהוריהם, ורק לאחר בחינת מצבם הכלכלי של הסבים.
יש לציין, כי החובה של הסבים לזון את נכדיהם במקרי הצורך חלה על שני הצדדים, ולא רק על הורי ההורה שלא משלם מזונות לילדיו.

לא בקלות ביהמ"ש יקבל תביעה לחיוב הסבים במזונות. ביהמ"ש יבחן כל מקרה לגופו, וכאמור, האם מוצו אפשרויות התביעה נגד ההורה שלא משלם מזונות לילדיו.

 

חובת המזונות של הסבים כלפי הנכדים חקוקה בסעיף 4(3) לחוק המזונות, אבל חשוב לציין שלא מדובר בחובה אוטומטית. לפני שפונים דרך סעיף זה, צריך למצות את הדין עם ההורה שלא משלם מזונות

 

ביהמ"ש דחה את התביעה נגד הסבים

 

כך למשל, ביהמ"ש לענייני משפחה בת"א דן  בתביעה של ילדים בני 7 ו-6, שהוגשה באמצעות אימם כנגד הסבים שלהם-הורי אביהם. ביהמ"ש דחה את התביעה לחיוב הסבים במזונות הילדים.

לטענת התובעים, ע"פ הסכם הגירושין שנערך בין הוריהם, אביהם התחייב לשלם 2,400 שקלים מדי חודש עבור מזונות ילדיו. בפועל, האב ניתק כל קשר עם הילדים, הוא מתחמק מתשלום המזונות ומינואר 2008 האם הצליחה לגבות ממנו מזונות עבור חודש אחד בלבד. במהלך שנת 2008 האב נעצר בשל אי תשלום מזונות, ישב במאסר 5 ימים והשתחרר מבלי ששילם מזונות.
התובעים טענו, כי הם נמצאים במצוקה כלכלית, וכי הסבים שלהם (הורי אביהם) הם אנשים אמידים, גרים בדירת 5 חדרים ובעלי מפעל ממתקים המעסיק עובדים. לטענתם, הסבים לא נתנו דיווח מלא על ההכנסות המלאות מהמפעל. לדברי התובעים, יש להם זכות לתבוע מהם מזונות בשל כך שאמם לא מצליחה לגבות מאביהם מזונות ולאור החוק.

הסבים טענו מנגד, כי יש לדחות את התביעה. לטענתם, התביעה לא עומדת בתנאי החוק, שכן האם לא מיצתה הליכים העומדים לרשותה בבית הדין הרבני ויש להביאם לדיון שם. כמו-כן מצבם הכלכלי רחוק מלהיות אמיד, כפי שנטען ע"י התובעים.

השופטת מילר: הסבים לא יכולים לתמוך בנכדים


השופטת עליסה מילר דחתה את התביעה, וקבעה כי התובעים לא הוכיחו שהסבים אכן יכולים לספק את מזונותיהם. "אכן, הספק בדבר העדר דיווח מלא על ההכנסות המלאות של הנתבעים ממפעל הממתקים שבבעלותם, עלה, אך בכך אין די על מנת להוכיח כי לנתבעים היכולת כלכלית לתמוך בתובעים", כתבה השופטת.
השופטת הוסיפה, כי היא התרשמה שהתובעים ואמם סובלים ממחסור, אך אם התובעים הודיעה כי היא עובדת ונעזרת בהוריה כדי לשרוד מבחינה כלכלית. כמו-כן, לקראת סוף ההליך התברר שהאם מקבלת מזונות עבור ילדיה מהמוסד לביטוח לאומי, כך שהכנסתה החודשית, על אף שהיא נמוכה, גדלה.

בסיכום נקבע, כי התובעים לא הרימו את נטל ההוכחה לחיוב הסבים במזונות ועל כן יש לדחות את התביעה.
(תמ"ש 56870-08 מ.ג ואח' נ' א.ג ואח').


 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה