zap group mishpati logo

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור?/ מדריך

במשטרת ישראל קיים מאגר מידע המתעד את כל ההליכים הפליליים, לרבות אלה שהיית במרכזם. בחלוף הזמן מתעורר בך הרצון והצורך להציג עבר נקי מכל רבב. אם הרישום הפלילי שלך כולל מפגש עם רשויות החוק תצטרך לפעול על מנת למוחקו או לתקנו. אז האם ואיך ניתן למחוק רישום פלילי? מה זה בכלל? וכמה זה יעלה? כל מה שחשוב לדעת אודות רישום פלילי

19.08.14
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור?/ מדריך

מה זה "רישום פלילי"?

רישום פלילי הוא התיעוד המשטרתי על כל אדם שנפתח כנגדו תיק במשטרה. התיעוד ערוך בצורת רשימה הנחלקת למספר קטגוריות:

1. תיקי מב''ד (''ממתין לבירור דינו'')- תיקים אלו הם תיקים בהם אדם נחקר באזהרה כחשוד, בעקבות תלונה או חשד למעורבות באירוע והתיק עדיין בסטטוס 'חקירה'. סטטוס זה משמעו שהעניין נמצא עדיין בבדיקה של המשטרה וטרם גובשה החלטה אם להגיש כנגד בעל הרישום כתב אישום.
בנוסף, תיקי מב”ד מתייחסים גם למצב, בו כבר הוגש כתב אישום נגד החשוד, וטרם ניתנה הכרעת דין בבית המשפט, קרי: מתנהל נגדו הליך פלילי שטרם הסתיים.

2. תיקים בהם ניתנה כבר הרשעה בבית המשפט, ההליך הושלם והתיק הסתיים.

3. תיקים שנדונו בבית המשפט והסתיימו ב'אי הרשעה'.

4. תיקים סגורים - אלו תיקים שבנוגע אליהם, חקרה המשטרה את החשוד, אך בסופו של תהליך הוחלט לסגור את התיק בלי כתב אישום. תיק יכול להיסגר בשל כמה עילות- חוסר אשמה, חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור.

מה ההבדל בין רישום משטרתי ורישום פלילי?

אין כל הבדל. רבים נוטים להבחין בין השניים, אך, למעשה בפועל, אדם הפונה למשטרה ומבקש לעיין במרשם פלילי מקבל לידיו רישום פלילי שכולל בין היתר רישום משטרתי. חשוב להבחין בין שני המושגים - 'רישום פלילי' ו'עבר פלילי'; בעוד רישום פלילי כולל את כל סוגי התיקים שפורטו לעיל, ולמעשה מתעד כמעט כל “מפגש” עם המשטרה, עבר פלילי הוא מונח לא רשמי לאדם אשר הורשע בבית משפט, ללא חשיבות לסוג העונש שקיבל. רבים מהאנשים מופתעים לגלות ברישום הפלילי שלהם תיעוד למאורעות רחוקים מעבר, רישום של מעשים פעוטים וחסרי חשיבות, או משמעותיים, אך שייכים להיסטוריה ומתקשים לקבל את העובדה שאותם "כתמים" מהעבר הרחוק מלווים אותם כצל גם בהווה.

למה? למי זה מפריע? מי בכלל יכול לראות את זה?

החוק עודכן לפני כארבע שנים, ולמעשה, אסור לאף מוסד, חברה או גוף לדרוש מאדם את רישומו הפלילי. רישום פלילי נחשב לפרטים אישיים שאינם אמורים להוות שיקול בעת ראיון עבודה, למשל, ואין בהם כדי להשפיע על קבלת החלטות הנוגעות לאותו אדם. יחד עם זאת, קיימים חריגים לחוק זה - גורמים מורשים, כגון מערכת הביטחון, משרדי ממשלה, גופים מקצועיים וכיוצא באלה הינם מוסמכים לקבל לידיהם או לעיין ברישום הפלילי, וחלקם, כגון השב"כ או המוסד, אף בעלי גישה ישירה וללא מעורבות הנבדק.

כלומר, בפועל ישנם לא מעט גופים בעלי זכות עיון ברישום הפלילי, אולם כל מקרה הינו תלוי נסיבות ורלוונטיות. מעבר לכך, רבים מהאנשים לא מודעים לזכותם לסרב לדרישה של הצגת רישום פלילי בעת ראיון קבלה לעבודה, ולא מעט מעסיקים דורשים מהם "תעודת יושר" – ביטוי נוסף אשר איננו רשמי, אך שגור בפיהם של רבים, במקום לומר "רישום פלילי" או "ר.פ" - למרות שבכך הם עוברים על החוק. על כן, לא מעט אנשים מהיישוב כן מציגים את הרישום הפלילי ולכן מעוניינים שיהיה נקי ככל הניתן.

אז מה עושים? האם ניתן למחוק רישום פלילי?

רישום פלילי, או ''ר.פ'', ניתן למחיקה בתנאים ובנסיבות שונות ואינדיבידואליות. מה שמשפיע על יכולת המחיקה הוא בעיקר סוג התיק המדובר, כלומר:

1. אם מדובר בתיק בו הוגש נגדך כתב אישום והורשעת, המחיקה תהיה קשה ומורכבת יותר. הרשעתך מתועדת ברישום הפלילי ותוכל למחוק אותה באחת משתי דרכים:
הראשונה, המתנה שתחלוף תקופת התיישנות ותקופת מחיקה - משך זמן שלאחריו נמחק הרישום הפלילי באופן אוטומטי. לרוב מדובר בזמן ממושך של כ-17 שנה בממוצע, ומטבע הדברים, רבים מתקשים לחכות.

השנייה היא לפנות לנשיא המדינה בבקשה לחנינה. חנינה היא גם הפעולה שמתייחסת למחיקתן של הרשעות קודמות בטרם הגיע מועד התיישנותן או מחיקתן (בהתאם למקרה), ולא רק בקשה להמתקת עונש ו/או שחרור ממאסר. הגוף שדן בחנינה הוא מחלקת החנינות של משרד המשפטים, אשר חבריו מדווחים וממליצים לבית הנשיא בנוגע לכל בקשה.
2. אם מדובר בתיק שנסגר במשטרה ולא הוגש כתב אישום המחיקה יותר קלה. תיק זה יישאר רשום, אלא אם מוגשת בקשה מסודרת למוחקו. הבקשה למחיקת רישום פלילי תוגש ליחידה למרשם פלילי במטה הארצי של משטרת ישראל, במסגרתה מפורטים הנימוקים ווהנסיבות האישיות והמיוחדות לכל מבקש.

מה הסיכויים של בקשה למחיקת רישום פלילי?

את שתי הבקשות הללו – חנינה ובקשה למחיקת רישום פלילי - יש לנסח היטב, לפרט טעמים מתאימים ולנמק בצורה אידאלית. באופן חד וברור, סיכוייה של בקשה למחיקת רישום פלילי להתקבל גבוהים הרבה יותר משל בקשת חנינה. בפועל, הרבה יותר קשה, מסורבל ומורכב למחוק הרשעות קודמות, היות שיש לכך השלכות מרחיקות לכת ביחס לתיעוד עברו של עבריין מורשע. זו למעשה פעולה המעלימה את עברו הפלילי, ועל כן הדבר נשקל בכובד ראש ולא ניתן בקלות ובמהירות יחסית.

בקשת מחיקה תתקבל בדרך כלל אם יוכח קיומן של נסיבות מיוחדות שיצדיקו את קבלת הבקשה, ביניהן מיעוט רישומים, תקופה ארוכה ללא כל רישום ועוד. בשל כך מומלץ מאד הסיוע של עורך דין פלילי המומחה, בין היתר, בסיוע במחיקת רישום פלילי. ישנה חשיבות עצומה לתוכן הבקשה, ניסוחה ומועד הגשתה. כל אלה מעלים את הסיכויים לקבלת הבקשה. חשוב לדעת, כי דחייתה של הבקשה תמנע הגשה חוזרת של בקשה דומה, אלא לאחר זמן רב. על כן חשוב ומומלץ לא לקחת סיכון ולנסחה כראוי כבר מהתחלה.

ומה לגבי מחיקת רישום פלילי שמקורו בשירות הצבאי?

בצבא ישנם שני סוגים של עבירות: האחד, עבירות על הדין הצבאי בלבד, כגון התנהגות בלתי הולמת של חייל או סירוב למסור דגימת שתן, אשר, למעשה אינן קשורות ל'אזרחות'; השני מורכב מעבירות בעלות אופי פלילי, עבירות מכוח חוק העונשין. בעוד שהעבירות ה"צבאיות" בלבד ימחקו מהרישום הפלילי, אלה ה"פליליות" יישארו רשומות וילוו את המשוחרר גם באזרחות. העבירות הללו לא יימחקו בעצמן ויש לפעול למחיקתן בדרך המפורטת לעיל. בהקשר זה יש לציין, כי לעתים רישום פלילי מהצבא ניתן למחיקה בקלות רבה יותר, יחסית, בעת השירות הצבאי או בסמוך לו.

ומה לגבי קטינים? עבירות מימי הנעורים ילוו אותנו גם בבגרות?

סביר שלא. מחיקה של עבירות קטינים קלה הרבה יותר. תקופת ההתיישנות של מרבית העבירות שבוצעו בעת שמבצען היה בן פחות מ18- קצרה בהרבה (מחיקה אוטומטית בסיומה) ובקשות מחיקה מתקבלות בקלות.

ולפני סיום, כמה זה עולה לנו - כמה יעלה לאדם להיעזר בשירותיו של עורך דין לשם מחיקת רישום פלילי?

מחירי בקשות למחיקה או תיקון של רישום פלילי וכן בקשת חנינה מגוונים ומשתנים בהתאם למכלול נסיבות, וביניהן - מהות המקרים המבוקשים למחיקה, מספר התיקים למחיקה, נפח הרישום הפלילי בכלל, הקושי בהשגת המסמכים הנדרשים ועוד. מדובר בפעולות שלרוב ידרשו תשלום של לא פחות מ- 5000 ש"ח, ואשר עלול אף להגיע לגובה של עשרות אלפי שקלים, במקרים חריגים ומיוחדים. למעשה, אין ''מחירון'' קבוע ומוגדר וכל מקרה נבחן לגופו ומתומחר בהתאם.

עוד בנושא:

תעודת יושר - מהי? מה משמעותה?

 

השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

עו"ד יאיר מושיוב
* עו"ד יאיר מושיוב עוסק בייצוג חשודים וליווי לפני חקירה, כמו גם שחרור ממעצרים וניהול משפטים פליליים בכל סוגי העבירות ובכל רחבי הארץ.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • עונש מאסר בישראל - מה המשמעות בחוק?

    עונש מאסר בישראל - מה המשמעות בחוק?

    קראתם בעיתון שאדם הורשע בתקיפת אשתו. האם הוא ילך לכלא?
    3 דק'
  • אי הרשעה: פתח מילוט, בנסיבות מיוחדות

    אי הרשעה: פתח מילוט, בנסיבות מיוחדות

    מעדתם באופן חד פעמי וביצעתם למרבה הצער עבירה פלילית? במקרים נדירים, עשוי ביהמ"ש לקבוע כי הנאשם אמנם ביצע את העבירות המיוחסות לו - אך ללא הרשעה
    6 דק'
  • שאלות בקניין רוחני

    שאלות בקניין רוחני

    האם מותר לי להשמיע מוזיקה בבית הקפה החדש שפתחתי? האם מותר לחברי להעלות קליפ ליוטיוב עם מוזיקה של אמן ידוע? האם אני יכול להשתמש בדמות של דיסני, או שאסתכן בהפרת זכויות יוצרים? שאלות אלו ואחרות עניינו אתכם בתחום הקניין הרוחני. אתם שאלתם, אנחנו ענינו. הנה שאלות ותשובות מפורום קניין רוחני, המנוהל ע"י ד"ר עו"ד דוד דעואל.
    4 דק'
יאיר מושיוב חברת עורכי דין - פלילי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה