zap group mishpati logo

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין בהליך גישור

האפשרות של הסכם שלום בית ולחילופין גירושין לא מוכרת מספיק בקרב הציבור הרחב. אפשרות זו, בסיועו של עו"ד שהוא גם מגשר מיומן, יכולה להוביל את בני הזוג לגירושין קלים יותר, במקרה של פרידה. על האפשרות והדרכים לביצועה - במדריך שלפניכם

15.03.15
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הסכם שלום בית ולחילופין גירושין בהליך גישור

בהליך הגישור, נעשה ניסיון כן ואמיתי לגשר בין דעות, רצונות, לא מעט כעסים ופחדים המתובלים באינטרסים, אגו ולעיתים תפיסת חיים שונה.
לכך יש להוסיף גם שתי משפחות מוצא, חברים וקרובים של כל אחד מהצדדים (בעל ואשה) שמייעצים ועשויים אף הם להעצים את הקונפליקט בין הצדדים.

למציאת עורכי דין גירושין באינדקס משפטי

בתוך הבלילה הרותחת הזו, נוסיף ילדים, שהמחוקק קורא להם: "הקטינים" , אשר למעשה תלויים ברצונם הטוב של הוריהם לנווט באחריות וברגישות מספקת את הספינה שעוברת טלטלה חזקה בים סוער.

כיצד יש לנהוג כשהיחסים עולים על שרטון?

עורכי הדין לדיני משפחה מרבים לעשות שימוש בביטוי " ...ויחסי בני הזוג עלו על שרטון ואין השלום שורר עוד במעונם". למה הכוונה?
השאלה הנשאלת היא מה עושים וכיצד נכון ורצוי לנהוג אם את או אתה מאסתם בקשר הזוגי, ואתם חפצים בכל מאודכם בסיום הקשר וביציאה לדרך חדשה.

ובכן, חשוב לציין כי לדעת הכותבת, אין סיבה מוצדקת או בלתי מוצדקת לסיום הנישואין, וכל המתיימר לשפוט את מי מבני הזוג בהחלטתם, חוטא בחטא היוהרה שכן אין איש יודע מה נעשה בין קירות חדר השינה למעט בני הזוג עצמם.
יחד עם זאת, בהחלט ראוי לסייע ואף לשקף את המציאות לבני הזוג מכמה זוויות.

שני אנשי מקצוע: עו"ד משפחה ומטפל

כאשר איש או אישה מתחילים להרהר באופן ברור בסיום הקשר הזוגי, רצוי מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע מיומנים.
האחד יהיה עו"ד המתמחה בדיני משפחה לצורך מתן חוות דעת משפטית מקיפה באשר לזכויות והחובות המשפטיות שיש לבני הזוג, תוך פירוט אחראי של כל האפשרויות המשפטיות העומדות בפני הזוג.
השני יהיה מטפל כגון פסיכולוג, מטפל גוף נפש או כל מטפל שיוכל לתמוך וללוות את התהליך בהיבט הנפשי, בתקופה הקשה טרם קבלת ההחלטה הסופית, וכמובן שממומלץ גם לאחר קבלת ההחלטה, היות שזו אחת התקופות הקשות ביותר בחייו של אדם.

פנייה משותפת לצורך ייעוץ זוגי

אופציה נוספת היא פנייה במשותף למטפל לצורך יעוץ זוגי מתוך ניסיון לבחון את שיפור חיי הנישואין, או לשתף את המטפל בהתלבטות האם להישאר בכלל הקשר הזוגי או לא. ניתן אף לקבל כלים והדרכה כיצד לשתף ברצון לסיים את הקשר הזוגי באופן מכבד ופחות פוגעני.

ראיון וידאו: עו"ד דורית גלוברמן קרט עונה על השאלה, "מהו הסכם שלום בית ולחילופין גירושין?"

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין במסגרת הליך גישור

לאחר קבלת הייעוץ הראשוני/חוות הדעת המשפטית ובמקביל לטיפול (במידה שתבחרו להסתייע באיש מקצוע נוסף), חשוב מאוד לשקול בחיוב רב עריכת הסכם שלום בית ולחילופין גירושין במסגרת הליך גישור אצל עו"ד המתמחה בתום דיני המשפחה בעל אג'נדה גישורית.

ובמה דברים אמורים?
מסתבר, כי הביטוי " הסכם שלום בית ולחילופין גירושין" אינו שגור בפי הציבור וחבל!

יש לציין, כי לזוגות רבים החשיפה לאפשרות של עריכת הסכם שלום בית ולחילופין גירושין היוותה נקודת מפנה או אפילו רגע מכונן ביחסי הצדדים, באופן החשיבה וקבלת ההחלטה באשר ל:"יחסינו לאן?",  שהרי החיים כידוע אינם שחור או לבן.

חשוב תמיד לזכור, כי בני הזוג אינם מרגישים בדך כלל בדיוק אותו הדבר, לכל אחד מהם קצב עיבוד שונה של רגשות, הבנת הסיטואציה וגם רצונות וחלומות – אחד רוצה להציל בכל מאודו את הקשר ואינו יכול להשלים עם הבית המתפרק, והאחר כבר מפנטז על חיים אחרים והתחלה מחדש.

 היתרון הגדול והמשמעותי המצוי בהסכם שלום בית ולחילופין גירושין הוא היותו עטיפה כמעט מושלמת לאופציות השונות העומדות בפני זוג במשבר נישואין.

זוג המצוי בטיפול זוגי איננו יודע האם הטיפול יצליח או יכשל.
עצם השיח אודות שתי האופציות: שלום בית או גירושין, מסיר ספקות וחששות מיום המחר, ומאפשר להתרכז בטיפול עצמו.

שלום בית בהסכם - מה כולל חלק זה?

בחלק של שלום הבית יפורט באופן ברור מהי התקופה בה יעשה הניסיון לשלום בית. המגשר יאפשר לאחד לכבד את רצון האחר, ויצוין כי לאחר תקופה של כחצי שנה, במידה שצד מסוים יהיה חפץ בגירושין, הצד השני יאפשר זאת ויסכים לפירוד.

בהסכם יפורט כיצד הצדדים ינהגו זה בזו בנושאים שונים. יתכן שתצוין תקופה בה הצדדים יהיו בטיפול זוגי.
כך גם ניתן לכלול התחייבות לבילוי זוגי ביום מסוים בכל שבוע.

כל הסעיפים, כמובן, נכתבים בהסכמת הצדדים, שכן הליך גישור הוא הליך וולונטרי ואין חובה לקחת בו חלק. ההסכם הוא פרי משותף של הצדדים והמגשר ולעיתים אף של המטפל. 

מה יקרה אם הנסיון לשלום בית יכשל?

למעשה, כל הקלפים מונחים על השולחן, והמשמעות היא שבמידה ששלום הבית לא יצלח, אז בני הזוג לא יפתחו במירוץ הסמכויות ובהוצאות כספיות גבוהות, אלא כבר יוחלט מראש באופן שקול כיצד מחלקים את הרכוש, המזונות, משמורת הילדים לרבות כל הנושאים הקשורים בגירושי הצדדים באופן מקיף ואחראי. כך, לא יתאפשר מצב בו רוח רעה תנהל את הצדדים ותובילם לקרב שאין בו מנצחים.

יתרון נוסף גדול הוא בכך שלא מניעים שליליים כגון רצון לנקום או אגו שנפגע יובילו את הליך הפרידה, אלא דווקא הקול השקול והאחראי הוא שייתן את הטון.

יצוין, כי קל יותר לשקול ברצינות עריכת הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, היות שלאחר הגשת תביעות כבר דם רע זרם בין הצדדים וקשה מאוד לפעול בשיקול דעת וברוגע.

אישור ההסכם

כמובן שאת ההסכם יש להגיש לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני לצורך מתן תוקף של פסק דין.
דרך זו, היא הדרך המיטבית, המכבדת את בני הזוג עצמם ואת הילדים שהובאו לעולם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • חלוקת רכוש בגירושין בדרך שאינה שווה בשווה?

    חלוקת רכוש בגירושין בדרך שאינה שווה בשווה?

    באילו מקרים ביהמ"ש יעתר לבקשת אחד מהצדדים ויחלק את הרכוש בדרך שונה מ-50%, 50%? אילו נסיבות מיוחדות יכולות להצדיק מקרה כזה?
    4 דק'
  • משפחה: גישור צר מאוד

    משפחה: גישור צר מאוד

    הרפורמה במסגרת חוק הסדר הדיינויות בסכסוכי משפחה ("חוק גישור חובה") אינה משיגה את מטרותיה והולכת ומתבררת כבעייתית. קריאה לרפורמה בהולה - ברפורמה הכושלת
    12 דק'
  • גישור ודיני משפחה: על מהות המהו"ת

    גישור ודיני משפחה: על מהות המהו"ת

    איך ייתכן שצדדים מסוכסכים יגיעו להסכמות? לעתים המשבר כה עמוק, הצדדים בקושי מדברים ביניהם ופעמים רבות הם מטיחים האשמות זה בזה. ובכן, זהו תפקידו של המגשר, להביא את הצדדים ליישוב הסכסוך בדרכי שלום ולדעת לנתב את הצדדים לפשרה ופיוס. על גישור ומהו"ת, ההליך המשפטי שיוביל אתכם לפתרון הנכון לכם ולילדיכם
    4 דק'