zap group mishpati logo

הסכם חלוקת עיזבון - קווים לדמות הסכם בין יורשים

הסכם חלוקת עיזבון יכול להיות דרך נכונה וטובה לחלוקת רכוש בין יורשים. לרוב, הסכם כזה נעשה בכתב תוך קבלת סיוע משפטי מעו"ד שמתמחה בדיני משפחה וירושה. ביטול הסכם חלוקת עיזבון אינו פשוט כלל וכלל, אך אפשרי במקרים חריגים ומסוימים

מאת: עו"ד גילה עיניעו"ד ומגשרת גילה עיני
28.04.15
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
הסכם חלוקת עיזבון - קווים לדמות הסכם בין יורשים

אביהם של דני, רמי ובני הלך לעולמו והותיר אחריו צוואה בה הוא מורה כיצד יש לחלק את רכושו בין ילדיו. אולם, היות שמצבם הכלכלי של האחים שונה, והיות שלכל אחד מהם שיקולים פיננסיים אחרים, דני, רמי, ובני החליטו שהם מעוניינים לשנות מעט את צוואת אביהם. האם הם רשאים לעשות כן? מה אומר על כך החוק? התשובות העיקריות לפניכם. 

הסכם חלוקת עיזבון - מהו?

על פי חוק הירושה, על אף שמצווה לקיים את דבר המת, הסכם חלוקת עיזבון הוא אפשרות רלבנטית בהחלט. היורשים רשאים לערוך ביניהם הסכם אשר מעגן את האופן שבו הם מתכוונים לסטות מדיני הירושה הרגילים או צוואת המנוח. שימו לב, הסכם חלוקת עיזבון רלבנטי לא רק לסיטואציות בהן החלוקה לפי הצוואה (או הדין) איננה אפשרית בפועל, אלא גם בנסיבות אחרות. למשל, כאשר היורשים לא רוצים להיות שותפים בנכס מסוים כמו דירת מגורים, עסק וכדומה. 

חוק הירושה מתיר ליורשים לחלק את הירושה בכל דרך שבה יחפצו, וזאת גם אם אחד מהם יזכה במלוא הירושה או שהחלוקה לא תהיה שווה ומאוזנת. אולם, יצוין כי הסכם חלוקת עיזבון חייב להיעשות כל עוד העיזבון טרם חולק. לאחר מכן, חלוקה שונה של רכיבי העיזבון איננה עוד במסגרת "הסכם בין יורשים" אלא היא הסדר "רגיל" בין בעלי רכוש. 

מה בין הסכם חלוקת עיזבון לבין הסתלקות מירושה?

הדרכים לחרוג מהוראות צוואה או ירושה על פי דין מעוגנות בסעיפים 110 ו-6 לחוק הירושה. הסעיף הראשון, סעיף 110, נוגע ישירות להסכם בין יורשים. סעיף זה כולל, בין השאר, הוראות לגבי סיטואציות בהן מתמנה מנהל עיזבון שמטרתו להביא את היורשים לכדי הסכמה או מצב שבו אחד היורשים נעדר ולא מיוצג כדין.

כמו כן, על פי סעיף 110, במידה שהיורשים מחלקים את העיזבון בהסדר, לא תהיה תחולה להוראות סעיפים 112-117 לחוק (העוסקים לדוגמה בחלוקת עיזבון על ידי בית משפט ונוגעים בנכסים "מיוחדים" כמו דירת מגורים, משק חקלאי וכדומה). כלומר: הסכם חלוקת עיזבון מכוח סעיף 110 לחוק הירושה מעניק מרחב פעולה רב ליורשים, ומאפשר להם חריגות והתאמות לפי מצבם הקונקרטי ומערכת היחסים ביניהם.

לצד סעיף 110, סעיף 6 עוסק בסוגיה אחרת אך משיקה – הסתלקות מעיזבון. מדובר במצב שבו אחד היורשים מסתלק מהעיזבון, ורואים בו כמי שלא היה יורש מלכתחילה. על פי סעיף 6, הסתלקות מעיזבון יכולה גם להיות לטובת אחר, אך זה חייב להיות אחד מהבאים – בן זוגו של המוריש, אחיו של המוריש או ילדו של המוריש. היינו, בניגוד לחלוקת עיזבון לפי סעיף 110, הנערכת רק בין היורשים, הסתלקות לפי סעיף 6 יכולה לכלול חלוקת עיזבון שלא בין היורשים בלבד. 

הסכם בכתב או בעל פה?

על פי רוב, הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים נעשה בכתב תוך כדי קבלת סיוע משפטי מצד עורך דין. אולם, חשוב לציין, כי גם הסכם חלוקת עיזבון בעל פה תקף מבחינה משפטית. כלומר, במקרים בהם היורשים התנהגו בפועל בצורה מסוימת, ניתן להחליט כי הסכם חלוקת עיזבון נעשה מכללא. 

לא אחת, הסכמי חלוקת עיזבון בין יורשים מבוצעים מתוך שיקולי מס. על פי חוק המקרקעין, חלוקת עיזבון בין יורשים איננה עסקת מכירה החייבת במס במידה שמתקיימים התנאים הבאים – הסכם חלוקת העיזבון נערך אך ורק בין היורשים לבין עצמם, החלוקה בוצעה מנכסי העיזבון בלבד (ולא מנכסים פרטיים חיצוניים), והחלוקה התבצעה טרם חולק העיזבון. ככל ששלושת התנאים הללו מתקיימים, העברת נכסי מקרקעין בין יורשים במסגרת חלוקת עיזבון איננה עסקה החייבת במיסוי מקרקעין. 

האם ניתן לבטל הסכם חלוקת עיזבון?

יורשים עלולים להרגיש בדיעבד כי הם אינם שלמים ו/או מרוצים מהסכם חלוקת עיזבון. במקרים אלה, ניתן לתקוף את ההסכם אך ככל תביעה לביטול חוזה, לא מדובר בהליך משפטי פשוט כלל וכלל. למשל, אלמנט הזמן הוא קריטי בסיטואציות אלה שכן ככל שעבר זמן רב יותר ממועד חלוקת העיזבון, כך הסיכויים לזכות בתביעה לביטול הסכם החלוקה פוחתים בהתאמה. בעיקר אם היורשים האחרים כבר שינו את מצבם בעקבות ההסכם.

מכיוון שהסכם חלוקת עיזבון ניתן לבצע רק כל עוד העיזבון טרם חולק, הסכמים מסוג זה עלולים להתקבל ללא מחשבה עמוקה ובלחץ זמנים. במיוחד כאשר הצדדים אינם בהכרח פנויים רגשית להתמודד עם מלוא ההשלכות הנוגעות להסכם.

הסכם חלוקת עיזבון, כמו כל חוזה בין צדדים, כפוף לדיני החוזים הכלליים. קרי, ניתן לתקוף את ההסכם בעילות כגון עושק, מרמה וכדומה. עם זאת, כפי שצוין לעיל, הסכם חלוקת עיזבון נערך בנסיבות מיוחדות ופעמים רבות ללא משא ומתן ארוך וללא היוועצות עם עורכי דין ואנשי מקצוע. לכן, הוכחת טענות כמו עושק או מרמה יכולה בהחלט להיות מורכבת. 

לסיכום - חלוקת רכוש והיוועצות בעו"ד

הסכם חלוקת עיזבון יכול להיות דרך נכונה וטובה לחלוקת רכוש בין יורשים. ואכן, יורשים רבים מסתייעים מדי שנה בסעיפים 110 ו-6 לחוק הירושה. שימו לב, מומלץ לפנות במקרים אלה לקבלת ייעוץ משפטי. עורך דין אשר מתמחה בדיני ירושות וצוואות יוכל לסייע לצדדים להגיע להסכם הוגן תוך כדי ניתוח מעמיק של נכסי העיזבון ומניעת עוגמת נפש עתידית (ו/או סכסוכים משפטיים). 

סיוע מצד עורך דין רלבנטי גם לאחר עריכת הסכם חלוקת עיזבון, וגם כאשר אחד היורשים סבור שנעשה לו עוול. עם זאת, וכפי שנאמר לעיל, ביטול הסכם חלוקת עיזבון איננו עניין של מה בכך. יש לבחון היטב את הנסיבות לגופן ולבדוק האם יש ממש בטענות היורש שמבקש לבטל ההסכם, אם לאו. 

עו"ד ומגשרת גילה עיני

עו"ד ומגשרת גילה עיני

משרדה של עו"ד מגשרת גילה עיני נותן מענה לכלל הסוגיות בדיני המשפחה לרבות: גישור להסכם גירושין, גירושין בשיתוף פעולה, הסכמי ממון, ייצוג בבית משפט ובית דין רבני, גירושין, משמורת, משמורת משותפת, מזונות ילדים, מזונות אישה, ידועים בציבור, אפוטרופסות, אבהות, חלוקת רכוש, איזון משאבים, פרוק שיתוף, צוואות וירושות.

דיני משפחה וגירושין, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת גילה עיני

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה