zap group mishpati logo

כרטיסי אשראי - אי אפשר בלעדיהם?

יש לכם כרטיס אשראי? יותר מאחד? אתם משתמשים בהם בתבונה? לפניכם כל מה שחשוב לדעת על כרטיסי אשראי....

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
15.03.10
תאריך עדכון: 30.05.18
3 דק'
כרטיסי אשראי - אי אפשר בלעדיהם?

לפעמים אנחנו שואלים את עצמנו, איך הסתדרנו קודם לכן בלעדיהם. בלעדי כרטיסי האשראי. השימוש בכרטיסי האשראי כ"כ נוח ומזמין- לא צריך לדאוג מראש למזומנים, לא צריך לחשוש שהכסף המזומן לא יספיק לנו בחנות- נותנים את כרטיס האשראי, מחייבים אותנו במועד מאוחר יותר ממועד הקנייה בדרך כלל, וזה כל הסיפור.

האומנם? האם השימוש בכרטיסי אשראי מתאים לכל אחד? כיצד מתבצע השימוש בהם? מהם היתרונות והחסרונות?

כרטיס אשראי הוא סוג של כרטיס חיוב, אמצעי חלופי למזומנים, שהקניות בו ממומנות מהאשראי של חברת כרטיסי האשראי.

השימוש בכרטיס אשראי
בזמן שהלקוח משלם על הקנייה שביצע באמצעות כרטיס האשראי, חברת האשראי מעבירה את הכסף לספק הסחורה ע"פ תנאי הסכם הסליקה שקיים ביניהם. הלקוח מחויב במועד מאוחר יותר ממועד ביצוע העסקה בדרך כלל.

חסרונות ויתרונות
לפני שאדם מחליט שהוא זקוק לכרטיס אשראי, כדאי שיבדוק האם הוא אמצעי תשלום כזה מתאים לו. החיסרון העיקרי של שימוש בכרטיסי אשראי הוא אובדן השליטה על ההוצאות. אנשים רבים נוהגים לשלם בכרטיס אשראי, אך מכיון שלא מדובר בתשלום מוחשי וממשי, בסוף החודש הם מופתעים לגלות שהחיוב גבוה בהרבה ממה שחשבו שהוציאו.

כמו-כן, כל אדם המשתמש בכרטיסי אשראי, צריך לשאול את עצמו האם הוא זקוק ליותר מכרטיס אשראי אחד. לפעמים, המבצעים וההטבות מצד חברות האשראי השונות נשמעים מפתים ביותר, אך בפועל אם לא נבצע מספר קניות מסוים בחודש ו/או בסכום מסוים, נצטרך לשלם דמי חבר שיכולנו לחסוך מראש.

בדרך-כלל אפשר לבחור את התאריך שבו יתבצע החיוב של העסקה (האם ב-1 בחודש, ב-10, ב-15 או ב-20 בחודש). כל אחד יכול לעשות את החישובים והשיקולים שלו ולבחור במועד החיוב הנוח ביותר עבורו. בפועל, ישראלים רבים מעדיפים לקבוע את מועד התשלום בתחילת החודש, המועד שבו הם מקבלים את המשכורת, כדי שיוכלו לדעת כמה כסף "נכנס" וכמה כסף יוצא מחשבונם.

לעומת החיסרון העיקרי שצויין, היתרונות בשימוש בכרטיסי אשראי הם ברורים ורבים. הלקוח לא צריך "לסחוב" איתו פנקס שיקים ואף לא לדאוג למזומנים ולחשוש שמא הכספומט יהיה סגור או מקולקל ברגע שיצטרך לשלם במזומן. כמו-כן הלקוח יכול ליהנות מביטחון יחסי כשהוא הולך ברחוב, שכן במקרה שגנב או שודד יזדמן לכיוונו, כרטיס האשראי לא יועיל לו, ואילו היה נושא מזומנים, היה נאלץ להיפרד מהם באופן מיידי.
בנוסף, כרטיסי אשראי מאפשרים רכישה באמצעות האינטרנט והטלפון ע"י מתן פרטי כרטיס האשראי. וכמובן, שבאמצעות השימוש בכרטיס אשראי ניתן לדחות את התשלומים עד סוף החודש או יותר (ישנן עסקאות המבוצעות בתשלומים).

ואם תהיתם אם רק לכם זה משתלם, הסירו "דאגה" מליבכם- חברות האשראי נהנות מהשימוש שלכם בכרטיסי האשראי: הן מרוויחות מהעמלות שהן גובות ממקבלי התשלום, מדמי שימוש, חברות ועמלות שהן גובות מבעלי הכרטיסים וכן מריבית במקרה של תשלום ב"קרדיט".

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום בנקאות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה